پارس ناز پورتال

چطور با والدین سالمند زندگی کنیم؟

چطور با والدین سالمند زندگی کنیم؟

چطور با والدین سالمند زندگی کنیم؟ 

بسیاری از همسران هستند که والدین سالخورده خود را که ناتوان شده اند نزد خود نگهداری می کنند. در این میان به ذکر نکاتی توجه شما را جلب می کنیم.در ميان جوانان، برخي ممکن است به دلايل مختلف از جمله ازدواج نکردن يا بازگشت به خانه پدري و… ، همچنان در منزل والدين خود ساکن باشند و زندگي با پدر و مادر يا پدربزرگ و مادربزرگ در سنين بالاي ۶۰ سال و سالمندي را تجربه کنند.

 

زندگي با والدين سالمند
زندگي در کنار سالمندان، مي تواند مزايا و تاثير مثبت زيادي روي زندگي افراد جوان و بهره مند شدن از تجربيات و آموزه هاي مفيد افراد سالمند را به همراه داشته باشد، اما در کنار اين نکات مثبت، اختلاف نسل، مي تواند زمينه ساز بروز مشکلاتي نيز باشد.اگر تجربه زندگي با يک فرد مسن را داشته باشيد، احتمالا متوجه واکنش اين افراد به تغييرات در سبک زندگي شان، از دکوراسيون منزل گرفته تا ساعات تماشاي تلويزيون و خواب و… بوده ايد،

 

زيرا افراد مسن، نسبت به تغييرات، انعطاف پذيري کمتري نشان مي دهند. نکته مهم اين است که فرزندان جوان و والدين سالمند، بايد به خاطر داشته باشند، تعامل يک رابطه دوطرفه است، و هر دو بايد سعي کنند طرف مقابل خود را تا حدامکان درک کنند. در ادامه به ذکر نکاتي براي تعامل هرچه بيشتر و بهتر افراد جوان و مسن مي پردازيم:

 

*فرزندان توجه کنند: افراد جوان، به اقتضاي سن، بيشتر به زمان حال و آينده فکر مي کنند، اما سالمندان، هميشه به گذشته، به عنوان بخش مهمي از فکر و زندگي شان اهميت مي دهند؛ بنابراين تغيير مکان ممکن است براي آن ها سخت تر باشد و حتي به افسردگي آن ها منجر شود. از جوانان خواهش مي کنيم، تا حد امکان از اجبار و اصرار بر تغيير مکان زندگي افراد مسن خودداري کنند.

 

*سالمندان توجه کنند: به گزارش پارس ناز  از جمله مواردي که مي تواند به بروز مشکل منجر شود، اين است که جواني که اکنون استقلال فکري يافته، از برخي نصايح والدين مسن ناراحت شود، از طرفي والدين، هميشه به او به چشم فرزندي نگاه مي کنند که مي توانند نصيحتش کنند و مدام نگران اوضاع و احوالش باشند و البته اين در ميان همه پدر و مادرها طبيعي است،

 

اما فرزندان، مخصوصا در صورت داشتن اختلاف سني بالا با والدين، نسبت به نصايح و نگراني آن ها واکنش منفي نشان خواهند داد. سالمندان عزيز، بهتر است به جاي نصيحت کردن، از پيشنهادهاي سازنده استفاده کنند. نصايح، هرقدر هم که ارزش داشته باشند اگر فرزندان دچار سوء تفاهم شوند و آن را دخالت فرض کنند، اصلا نتيجه بخش نخواهد بود.

 

بهترين کار اين است که هر زمان فرزند جوان تان از شما درخواست راهنمايي و مشاوره داشت، به او پيشنهادهاي مفيد بدهيد و از تجربيات ارزشمند خود، او را بهره مند کنيد.

 

*فرزندان توجه کنند: اگر به دنبال ايجاد تغييرات در چيدمان خانه هستيد، بهتر است اين کار را به صورت محدود انجام دهيد؛ مثلا در اتاق خود، يا طبقه دوم خانه و هرجايي که به صورت اختصاصي به خودتان تعلق دارد. سعي کنيد اين تغييرات را به زندگي سالمندان تعميم ندهيد.

 

مخصوصا تغييرات در جاي وسايل و لوازم شخصي افراد سالمند، مانند تغيير جاي عينک و عصاي پدر يا مادر، باعث سردرگمي آن ها مي شود و ممکن است مشکلاتي به همراه داشته باشد. در پايان توصيه مي شود در اوقات فراغت، سعي کنيد به صحبت و گفت و گو با هم بپردازيد و از نيازها، ايده آل ها و حرف دل يکديگر اطلاع پيدا کنيد. اين کار باعث نزديکي بيشتر و کاهش اختلاف سليقه ها و درک متقابل افراد خواهد شد.