پارس ناز پورتال

با هم یک بشقاب غذای سالم و مفید بخوریم

مجموعه : رژیم و تغذیه
با هم یک بشقاب غذای سالم و مفید بخوریم

با هم یک بشقاب غذای سالم و مفید بخوریم 

اگر همه وعده های غذایی ما طوری تنظیم شوند که در بشقاب روبروی ما در وعده ناهار و شام همه مواد غذایی مورد نیاز بدن گنجانده شده باشند,ما همیشه تنی سالم و سلامت خواهیم داشت. 

 

اوایل دهه ی 90 میلادی، تعریفی که سازمان های بین المللی (وزارت کشاورزی امریکا) برای راهنمای غذای سالم معرفی می کردند، هرم غذایی بود. هرمی که بسیاری از ما در کتاب های درسی و مجلات مختلف تصویر آن را دیده بودیم.

 

هرمی که بر پایه ی نان و غلات، و در ردیف های بعدی، به ترتیب، سبزی ها و میوه ها، در طبقه ی سوم لبنیات و پروتئین ها، و در راس آن، شیرینی ها و روغن ها و چربی ها قرار داشت. اما به خاطر سپاری این هرم، کار بسیار دشواری بود. از طرفی، فهم این هرم برای همه ی افراد کار ساده ای نبود.

 

تا اینکه چند سال قبل، جمعی از متخصصان تغذیه در دانشکاه هاروارد، بشقاب غذای من را به عنوان راهنمایی برای تغذیه صحیح معرفی کردند. با توجه به شکل و ظاهری که برای این بشقاب طراحی شد، فهم ، به خاطر سپاری و به کارگیری آن آسان تر است. در اینجا، به معرفی بشقاب غذای سالم و گروه های غذایی این بشقاب می پردازیم.

 

بشقاب غذای من با رنگ های مختلفی تقسیم بندی شده است و هر رنگ مشخص کننده ی یک ماده ی غذایی است که برای بدن لازم و ضروری است.این بشقاب، دو پیام اصلی دارد.

 

1. رعایت اصل تنوع در برنامه ی غذایی روزانه
2. رعایت میزان مصرف مواد غذایی با توجه به اهمیت آن برای بدن

 

رنگ سبز: سبزیجات

تمامی سبزیجات و 100% آب سبزیجات به این گروه تعلق دارند. سبزیجات می توانند به صورت های مختلف، خام، پخته، یخ زده، خشک شده و حتی خورد شده و پوره شده باشند.سبزیجات را براساس مواد مغذی تشکیل دهنده ی آن به 5 دسته تقسیم می شوند:

 

1. سبزیجات برگ سبز تیره
2. سبزیجات نشاسته ای
3. سبزیجات نارنجی و قرمز
4. نخود و لوبیا سبز
5. سایر سبزیجات

 

چه میزان سبزیجات مورد نیاز است؟

میزان نیاز به سبزیجات، بسته به سن، جنس، میزان فعالیت بدنی متفاوت است.

گروه های سنی میزان مورد نیاز
کودکان ———- 2 – 3 سال ———- 1 فنجان
کودکان ———- 4 – 8 سال ———- 1.5 فنجان
دختران ———– 9 – 13 سال ———- 2 فنجان
دختران ———– 14 – 18 سال ———- 2.5 فنجان
پسران ———- 9 – 13 سال ———– 2.5 فنجان
پسران ———- 14 – 18 سال ———– 3 فنجان
زنان ———– 19 – 30 سال ————- 2.5 فنجان
زنان ———— 31 – 50 سال ————- 2.5 فنجان
زنان ————- بیشتر از 51 سال ———– 2.5 فنجان
مردان ———— 19 – 30 سال ————- 3 فنجان
مردان ————31 – 50 سال ————3 فنجان
مردان ———– بیشتر از 51 سال ———– 2.5 فنجان

 

این میزان ها برای افرادی که کمتر از روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی دارند، همراه با فعالیت های معمول روزانه توصیه می شود.برای افرادی که از جهت فعالیت بدنی فعال تر هستند، باید میزان بیشتری مصرف کنند تا متناسب با میزان کالری مورد نیاز روزانه آنها باشد.

 

منظور از فنجان برای اندازه گیری سبزیجات چیست؟به طور کلی، 1 فنجان سبزیجات خام یا پخته یا آب سبزیجات، یا دو فنجان سبزیجات برگ سبز خام به منظور 1 فنجان در گروه سبزیجات قرار می گیرد.