پارس ناز پورتال

با فواید روغن گل میخک آشنا شویم

با فواید روغن گل میخک آشنا شویم

با فواید روغن گل میخک آشنا شویم 

روغن گل میخک برای مصارف ضدقارچی استفاده بسیاری دارد.با هم خواص این روغن مفید را میخوانیم. از جمله فواید روغن گل میخک می توان به خواص ضدمیکروبی ، ضد قارچی ، ضدعفونی کننده ، ضدویروسی و داروی غرایز جنسی اشاره کرد.

 

از این روغن برای درمان انواع اختلالات از جمله دندان درد ، سوءهاضمه ، سرفه ، آسم ، سردرد و ناخالصی های خون استفاده می شود. مهم ترین و رایج ترین استفاده از روغن گل میخک در مراقبت از دندان است. خمیر دندان و دهانشویه های حاوی این روغن از محصولات مفیدی بشمار می آیند.

 

میخک سرشار از مواد معدنی از جمله کلسیم ، اسید هیدروکلریک ، آهن ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم و ویتامین A و ویتامین C است.در این مقاله به برخی از فواید روغن میخک اشاره خواهیم کرد.

 

عفونت

با توجه به خواص ضدعفونی کنندگی آن روغن میخک برای درمان زخم ، بریدگی ، عفونت های قارچی ، کبودی ، پای ورزشکاران و انواع صدمات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای درمان گزش حشرات و نیش نیز می توان از روغن میخک استفاده نمود.

 

روغن میخک بطور طبیعی بسیار غلیظ است و باید آن را بصورت رقیق مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این برای افراد با پوست های حساس مصرف آن توصیه نمی شود.

 

مراقبت از دندان

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم مهمترین مورد مصرف روغن میخک در مراقبت از دندان است.خواص ضدباکتری این روغن برای تسکین درد دندان ، لثه درد و زخم های دهان بسیار موثر است. روغن میخک حاوی ترکیب اوژنول است که در دندانپزشکی مدت زیادی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

قرقره کردن روغن میخک رقیق شده به کاهش گلودرد و التهابات کمک خواهد کرد. بوی این روغن برای از بین بردن بوی بد دهان توصیه می شود. از روغن میخک امروزه در محصولات مربوط به دهان و دندان از جمله خمیر دندان و دهانشویه استفاده می شود.اما مراقب باشید روغن میخک بسیار قوی است و اگر بصورت درست مصرف نشود می تواند در دهان ایجاد سوختگی کند.

 

مراقبت از پوست

اغلبا مصرف روغن میخک برای مراقبت از پوست توصیه می شود به ویژه برای بیماران مبتلا به آکنه. اثرات آن زمانی آشکار می شود که از این روغن در حالت مایع و رقیق استفاده کنید. روغن میخک در بسیاری از محصولات آرایشی جهت کاهش چین و چروک ، عوارض پیری ، افتادگی پوست و جوانسازی پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این روغن جریان خون را در پوست های ناسالم افزایش می دهد و در نتیجه شما ظاهری جوان خواهید داشت.

 

سیستم ایمنی بدن

هر دو میخک و روغن میخک برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. خواص ضدویروسی این گیاه مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری ها افزایش می دهد.همچنین بدن را از وجود رادیکال های آزاد خطرناک پاک می کند تا مانع ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان شود.

 

استرس

روغن میخک بعنوان مسکن استرس شناخته شده است و بر روی ذهن و خستگی های ان اثر آرامبخش را دارد. هنگامی که در مقادیر مناسب مصرف گردد در تازگی ذهن و تحریک عملکرد مغز موثر خواهد بود. بعلاوه این روغن خواب آور است و برای افراد مبتلا به بی خوابی مصرف روغن میخک توصیه می شود.

 

سردرد

روغن میخک زمانیکه به نمک ترکیب شود و بر روی پیشانی مالیده شود اثر خنک کنندگی خواهد داشت و باعث تسکین درد می گردد.

 

این روغن حاوی فلانوئید است که خاصیت ضدالتهابی دارد و هنگامیکه بصورت موضعی به گردن و شقیقه مالیده می شود با وجود خاصیت ضدالتهابی اغلبا درمان سردرد را بهمراه خواهد داشت. از این روغن بعنوان مسکن درد در سایر قسمت های بدن نظیر مفاصل و عضلات نیز می توان استفاده کرد.