پارس ناز پورتال

با شخصیت انسان های خلاق آشنا شویم

با شخصیت انسان های خلاق آشنا شویم

با شخصیت انسان های خلاق آشنا شویم 

خلاقیت چیزی است کـه دنیا را رو بـه پیشرفت جلو می برد و همه ی ي این ها را مدیون ذهن افراد خلاق است. افراد خلاق چه ویژگی هایی دارند؟ علوم عصب شناختی اثبات کرده اند کـه افراد خلاق بـه شیوه ای متفاوت از دیگران فکر و عمل می کنند. فرایند مغزی انها با اغلب افراد متفاوت است

 

و تفاوت هـای بیرونی انها ناشی از شیوه هـای ادراکی و احساسی ویژه ای است کـه در افراد خلاق وجود دارد. اما خبر خوش این است کـه این شیوه ها قابل آموختن هستند.بـه این معنا کـه میتوان با تمرین و تلاش، ساختار فکری و عملکردی این افراد را تقلید کرد و بـه نتیجه هـای مشابهی درخصوص هوشمندی،

 

خلاقیت و نوآوری رسید. البته در زمان تقلید از شخصیت خلاقانه، نباید از سویه هـای تاریک انها غافل شد. بسیاری از خلاق ترین شخصیت ها، زندگی دشوار و غم باری را سپری کرده اند. از این رو الگو برداشتن کمال از این شخصیت هـای برجسته توصیه چندان عاقلانه ای نیست. در ادامه برخی ویژگی هـای این افراد بیان میشود:

 

1- افراد خلاق هرگز ذهن خود را تعطیل نمی کنند

یک ذهن خلاق ماشینی است کـه باید دائم در حال کار باشد. هیچ دکمه توقفی در این اتومبیل پیشرفته وجود ندارد. بـه همین دلیل، خلاق ها دائما از ذهن خود استفاده میکنند و در تلاش برای یافتن راه هـای جدید برای درک جهان و تجربه زندگی هستند.

با شخصیت انسان های خلاق آشنا شویم

2- وضعیت موجود را نمی پذیرند

دو پرسشی کـه ذهن خلاق همیشه مطرح می کند این است کـه «چه می شد اگر؟» و «چرا نه؟». با این پرسش ها میتوان هر وضعیتی را بـه چالش کشید و وضعیت موجود را بـه عنوان امری قابل تغییر مورد بررسی قرار داد. خلاق ها هیچ محدودیتی را نمی پذیرند و برای هر امر موجود بـه دنبال جایگزین هستند.

 

3- بـه نظر دیگران اهمیت نمی دهند

اغلب ما عادت کرده ایم کـه دیدگاه دیگران را بیش از اندازه جدی بگیریم. در حالی‌کـه افراد خلاق بیشتر روی توانایی و نبوغ خود متمرکز هستند. انها بـه نظر دیگران اهمیت نمی دهند و بی اعتنا بـه انتقادا و طعنه ها کار خود را پیش میبرند.

 

4- بـه زمانی برای تغذیه روانی نیاز دارند

کارکشیدن دائمی از ذهن و تلاش و کوشش مستمر نیاز افراد خلاق را بـه استراحت بیشتر می‌کند. آن ها پس از هر مقطع نیاز بـه دورانی از استراحت و سکوت دارند تا نیروی از دست رفته را تجدید کنند.
با شخصیت انسان های خلاق آشنا شویم5- تمرکز زیادی دارند

یکی از اصلی ترین ویژگی هـای افراد خلاق توانایی انها برای تمرکز است. زمانی کـه یک موضوع توجه فرد خلاقی را بـه خود جلب می کند، او قادر است با بیشترین حد روی موضوع تمرکز و تمام توانایی خود را صرف آن نماید.

 

6- عمیق احساس میکنند

در کنار تمرکز، خلاق ها توانایی احساسی بالا نیز دارند. رویاهای آن ها بسیار بلندپروازانه است و می توانند عجیب ترین افکار را با احساسات عمیق بـه موضوعی برای تلاش سخت و طولانی تبدیل کنند.

 

7- گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد بـه نفس می شود

البته افراد خلاق ممکن است از لحاظ روانی شکننده باشند. این مسئله شاید با عدم پذرش دیگران و یا دوره هـای افسردگی تشدید شود. در این شرایط خلاق ها نیاز شدیدی بـه حمایت دارند و باید زمان زیادی صرف بازیابی اعتماد بـه خود کنند.

 

8- دوست دارند بـه تنهایی کار کنند

گرایش درونی افراد خلاق گاهی مانع همکاری موفق انها با دیگران میشود.عده ای از این گروه افراد اساسا شخصیتی منزوی دارند؛ در حالی کـه برخی دیگر از انها بدون انزواطلبی نیازمند تنهایی و کار انفرادی اند.
با شخصیت انسان های خلاق آشنا شویم9- گاه در تمام کردن پروژه ها دچار مشکل می شوند

مسئله دیگر در شخصیت افراد خلاق پریدن از یک شاخه بـه شاخه دیگر است. سرعت تفکر در این گروه از افراد بسیار زیاد است و بـه همین جهت، در برخی مواقع، نمی‌توانند تمرکز خود را حفظ کرده و پروزه ها را ناتمام باقی می گذارند.

 

10- هرگز بالغ نمیشوند

خلاقیت مهم ترین ویژگی کودکان است. افراد خلاق نیز از این جهت بـه کودکان شبیه اند و بـه زندگی کودکانه، شهرت دارند. این سبک از زندگی باعث میشود جهان در برابر انها هر لحظه تازه باشد و سرچشمه خلاقیت نیز در همین تازگی دائمی نهفته است.

 

چنان کـه مشاهده می کنید، شخصیت خلاق در کنار موارد درخشان، برخی کاستی ها را نیز داراست. کاستی هایی کـه در صورت بی توجهی بـه مانعی برای موفقیت تبدیل خواهندشد؛ پس اگر بـه دنبال ایجاد چنین ویژگی هایی در خود هستید، هرگز وجوه منفی شخصیت خلاق را دست کم نگیرید و برای غلبه بر این موارد دردسرساز برنامه داشته باشید.