پارس ناز پورتال

با سقف های خورشیدی تسلا آشنا شوید

با سقف های خورشیدی تسلا آشنا شوید

با سقف های خورشیدی تسلا آشنا شوید

با سقف های خورشیدی می توان انرژی بسیاری تولید کرد که در خانه مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب انرژی پاک و ارزان نصیب همه مردم شود. تسلا موتورز (Tesla Motors) کمپانی خودروساز آمریکایی است که در سال 2003 توسط مارتین ابرهارد (Martin Eberhard) و جفری استرابل مارک تارپنینگ (Mark Tarpenning) تاسیس شد.

 

گفتنی است در همان ابتدای همکاری ایلان ماسک (Elon Musk) نیز که اکنون در نقش مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره کمپانی فعالیت می‌کند، به جمع دو نفره‌ی بنیان‌گذاران پیوست. تسلا موتورز از جمله کمپانی‌های پیشرو در زمینه عرضه تکنولوژی‌های جدید در صنعت خودروسازی است

 

و به عنوان نمونه پیشرفت‌های قابل چشمگیری را در عرصه تولید خودرورهای الکتریکی داشته است. جدیدترین دستاورد شرکت، سقف خورشیدی برای تامین نیروی لازم منازل است که با هدف افزایش استفاده از انرژی‌های پاک ساخته شده است.

 

سقف خورشیدی نیروی لازم برای حرکت را تامین خواهد کرد

ایلان ماسک در شب جمعه بیست و هشتم اکتبر (روز گذشته) از جدیدترین پروژه تسلا موتورز برای ساخت سقف خورشیدی در راستای تولید انرژی پاک رونمایی کرد که بر روی خانه‌های استودیو یونیورسال نصب شده و یک محیط برون‌شهری را به وجود آورده بود. در این برنامه، وی رنج متنوعی از طراح‌های سقف خورشیدی جدید را به نمایش گذاشت

 

که از طراحی سنتی گرفته تا طرح آجر کاشی در آن دیده می‌شد. این سقف‌ها در عین تفاوت در ظاهری که دارند، همگی از پانل‌های خورشیدی ساخته شده‌اند؛ پانل‌هایی که شباهت چندانی با نمایی که ما تاکنون از این سیستم‌ها دیده‌ایم، ندارند.

با سقف های خورشیدی تسلا آشنا شویدماسک معتقد است که زیبایی در طراحی سقف باید همواره به عنوان یک اصل رعایت شود، عقیده‌ای که کاملا در سقف خورشیدی تولید شده توسط تسلا موتورز به عمل دیده می‌شود. البته طرح چنین نظری از چنین شخصی کمی عجیب به نظر می‌رسد، چون تسلا موتورز اکنون به عنوان یک پیشرو در عرصه ساخت خودروهای پیشرفته محسوب شده و پروژه‌های انقلابی زیادی را به تکمیل رسانده است.

 

همچنین گوینده این حرف علاوه بر تسلا موتورز، مدیریت عامل SpaceX را نیز بر عهده داشته و تصمیم دارد تا سطح ماه را به محلی مناسب برای ساکن شدن انسان‌ها تبدیل کند. در هر صورت، عقیده ماسک بر پول‌ساز بودن پروژه سقف خورشیدی بوده و اهمیتی به این القاب نمی‌دهد.

 

این کمپانی هدف خود را از پروژه سقف خورشیدی ، سرعت دادن به خروج از وابستگی به سوخت‌های فسیلی عنوان کرد تا به این طریق سبک زندگی جدیدی به روی مردم کره زمین گشوده شود. از نظر این شرکت سه مولفه کلیدی در کنترل تغییرات آب و هوایی

 

و داشتن تاثیر مثبت بر روی کره زمین دخیل هستند: تولید انرژی پایدار، باتری‌ها و خودروهای الکتریکی. این راه‌ حل‌ها اکنون نیز وجود دارند، اما از آن جایی که به طور مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند، تاثیر‌گذاری قابل توجهی از خود ندارند، اما با ترکیب آن‌ها شاهد تاثیر فراوانشان خواهیم بود.

با سقف های خورشیدی تسلا آشنا شویدنقطه تمرکز این برنامه، بر روی یک‌پارچه‌سازی عوامل تاثیر‌گذار بر روی وضعیت کره زمین و ایجاد شهر خورشیدی است، چون هر راه حل به تنهایی کارایی قابل توجهی ندارد. حالت ایده‌آل، یک خانه با یک خودرو الکتریکی تسلا در گاراژ آن، سقف خورشیدی در بالاترین نقطه آن و یک منبع باز هم ساخت تسلا برای دادن انرژی پاک به تمامی این‌ها است. تسلا در وب سایت خود عنوان کرده:

 

در پروژه سقف خورشیدی پیش از هرچیزی به زیبایی در طراحی توجه شده است، از همین رو زیبایی را به ظاهر ساختمان‌ها آورده و در کنار با دوام بودن، نیروی برق مورد نیاز برای هر منزل، اداره و یا هر محلی دیگری را توسط انرژی تجدید شدنی خورشید فراهم خواهد کرد. زمانی که تسلا و کمپانی سولار سیتی (SolarCity)

 

برای طراحی و مهندسی سقف خورشیدی دست به کار شدند، هدف آن‌ها ساخت کارآمدترین و زیباترین سقفی که تاکنون در معماری به کار رفته تعیین شد، تا به این طریق علاوه بر زیبایی ظاهری ساختمان، هزینه ناشی از تامین انرژی الکریکی نیز کاهش پیدا کند. سقف خورشیدی دارای قابلیت سفارشی‌سازی بوده

 

و می‌تواند با هر سبکی از معماری تطبیق پیدا کند. از آنجایی که سلول‌های خورشیدی به کار رفته در بدنه سقف هستند، کاملا خارج از دید بوده و حتی تعیین محل قرارگیری قلب سقف خورشیدی ، یعنی سلول‌های خورشیدی، می‌تواند توسط مشتری تعیین شود. تفاوتی ندارد، چون در هر صورت ظاهر این قسمت نیز با بقیه قسمت‌ها یک‌نواخت خواهد بود.

 

با تکمیل پروژه Powerwall، باتری خانگی تسلا، سقف خورشیدی مستقیما به باتری وصل شده و آن را شارژ خواهد کرد تا وسایل دیگر، تنها از باتری خانگی نیروی مورد نیازشان را دریافت کنند. با این روش می‌توان 100% نیاز برق خانه را از طریق سقف خورشیدی برآورده کرد.

 

ایلان ماسک همچنین در جریان این برنامه از باتری خانگی جدید (Powerwall 2.0) رونمایی کرد که 5500 دلار قیمت دارد. گفتنی است نسخه اولیه باتری خانگی 6.4 کیلووات ساعت انرژی را در خود نگه داشته و 3500 دلار قیمت داشت، اما ظرفیت نسخه جدید به میزان 2 برابر افزایش پیدا کرده

 

و به 14 کیلووات ساعت رسیده است، در حالی که قیمت آن تنها در حدود یک سوم افزایش داشته است. بد نیست بدانید که 38 هزار پیش خرید برای Powerwall ثبت شد و کمپانی در نیمه اول 2016 آن‌ها را به دست مشتریان رساند. گفتنی است تسلا با همکاری شریک تجاری خود، سولار سیتی

 

(SolarCity، شرکت پیشرو در زمینه تولید منابع سوخت‌های تجدیدپذیر) تصمیم دارد تا 5 میلیارد دلار بر روی پروژه ساخت باتری غول پیکر خود سرمایه‌گذاری کرده و تا رسیدن به پایان این دهه میلادی، سالانه 500 هزار باتری تولید کند.

با سقف های خورشیدی تسلا آشنا شویدآنچه مشخص است، قدم‌های بزرگ تسلا موتورز برای آوردن انرژی پاک به زندگی کنونی است تا به این وسیله، کارایی خودروهای برقی ساخته شده آن کامل شوند. راندن خودروی برقی، در حالی که هنوز گوشه گوشه‌ی خانه‌ی راننده از سوخت‌ فسیلی انرژی می‌گیرد، در نظر اول بی‌فایده است،

 

اما در تجمیع با سقف خورشیدی منزل، می‌تواند رهایی از انرژی‌های فسیلی، که به زودی زود به اتمام خواهند رسید را رقم بزند.