پارس ناز پورتال

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شوید

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شوید

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شوید 

ما نام آنها را زامبی گذاشتیم چون عملکرد آنها عینا شبیه این موجودات است و به یکباره می توانند حملات شومی را ترتیب دهند. علامت یا نشانه خاصی ندارند. مثل همگی ما راه می روند، نگاه می کنند و فعالیت دارند با ظاهری مشابه که در دنیای عادی اغلب هیچ تفاوتی بین آنها و دیگران پیدا نمی کنید.

 

تفاوت این آدم های ظاهرا مودب و متشخص با دیگران زمانی پدیدار می شود که تلفن همراه متصل به اینترنت و مجهز به شبکه های اجتماعی خود را از جیب خارج کرده و با سری پایین و شانه هایی خم شده در دنیای مجازی فرو می روند.

 

آنها پیرو هر فضایی بی فکر و اراده، بی وقفه دنباله رو می شوند و در دسته هایی با تعداد بالا زشت ترین الفاظ را نثار افراد می کنند. چیزی آنها را متوقف نمی کند و ضربه های ناشی از تهاجم گروهی آنها، در بعضی موارد خسارت های سنگینی وارد می کند.

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شویدزامبی ها علیه سلبرتی ها!

پیشینه حملات زامبی های اینترنتی را شاید بتوان به خیلی قبل تر از تولد شبکه های مجازی و از عمر اتصال به اینترنت در ایران نسبت داد. همان زمانی که احساس کردیم می توانیم بدون اینکه شخصیت حقیقی مان تحت تاثیر قرار بگیرد، رأی دهیم و در برگه رأی از هر چه می خواهد دل تنگ مان بنویسیم، نظر یا حتی فحش دهیم.

 

شجاعت و آزادی بیانی پیدا کردیم که ناشی از ناشناس بودن مان بود و مطمئنا نمی توانست عواقبی برای ما داشته باشد، انگار برای اینکه بیشتر دیده شویم، راه جدیدی پیدا کرده بودیم!

 

بعد از آن لشگرکشی برای رأی به حسین رضازاده به عنوان بهترین وزنه بردار قرن در سایت فدراسیون وزنه برداری، دست به دست کردن طولانی مدت لینک انتخاب عنوان خلج فارس در سایت گوگل، حمله و فحاشی به صفحه رسمی ناسا در فیس بوک فقط برای اینکه چرا 21 دسامبر 2012 دنیا به پایان نرسید،

 

حمله به صفحات سیاسیون و دعواهای عقیدتی در کامنت ها با دیگر کاربران، فحاشی به صفحه فیس بوک داور مسابقه فوتبال ایران و آرژانتین در جام جهانی 2014، ابراز ناراحتی افراطی در صفحه فیس بوک فرند اندا لیما، مدل و مجری خانم قرعه کشی جام جهانی 2014 به دلیل پوششی که صدا و سیما از نشان دادن آن عاجز ماند،

 

حمله به صفحه فیس بوک ایوان زایتسف، بازیکن قدرتمند تیم ملی والیبال ایتالیا به دلیل هم گروهی با ایران، و با کمرنگ شدن فعالیت های ایرانی ها در فیس بوک، رسانه تصویری اینستاگرام میزبان حملات زامبی وار کاربران آن به صفحات سلبریتی ها بود. اینکه چرا یک خانم بازیگر،

 

درگذشت خواننده محبوب عده ای را تسلیت نگفت، دلیل فحاشی های بسیار توسط همین طرفداران دو آتشه به او شد. ورزشکاران و هنرمندان علی الخصوص وطنی در اینستاگرام هم در امان نمانده اند.

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شویدخون به پا خواهد شد؟

فوران هیجان و احساس گناه کمتر به دلیل عضو بودن در گروه، حملات زامبی وار گروهی از کاربران اینستاگرامی را در حوادث اخیر رقم زد. نیمه اول فینال بازی های یورو 2016 بین دو تیم فرانسه و پرتغال، همزمان شد با خطای بازیکن فرانسوی روی کریستیانو رونالدو و اخراج اجباری این بازیکن پرتغالی پرطرفدار از زمین.

 

درست در همین زمان که خروج رونالدو از زمین، ترند اول توئیتر در دنیا شده بود و میلیون ها توئیت در این مورد به ثبت رسید، گروهی از کاربران هیجان زده و زامبی منش اینستاگرامی به آخرین پست از صفحه اینستاگرام این بازیکن فرانسوی حمله کردند و با هر زبانی که بلد بودند،

 

در قالب کامنت، شروع به فحاشی و توهین کردند. حجم کامنت های زیر این پست به قدری غیرطبیعی بود که مورد توجه روزنامه اسپانیایی زبان آس هم قرار گرفت و از این تهاجم غیرطبیعی گزارش تهیه کرد!

 

برنامه بعدی، حمله به صفحه این نشریه اسپانیایی بود که صفحه مذکور پس از مدتی تمام هرزکامنت ها را از زیر پست خود پاک کرد.

 

حملات انفجاری و بعضا انتحاری بعدی زامبی های اینستاگرامی در صفحه دختر و همسر اوباما رخ داد. این تهاجم باعث شد دختر رییس جمهور آمریکا صفحه شخصی خود را از حالت پابلیک خارج و پرایوت کند. البته این پایان ماجرا نبود و بسیاری دیگر از کاربران با ارسال پیغام های خصوصی از کار دیگر هموطنان شان عذرخواهی کردند!

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شویدحوصله دردسر نداریم

بین اکانت ها که می گردم، خیلی از اکانت ها اسم و رسم درستی ندارند و بدون آپلود هیچ عکسی فقط سلبریتی فالو می کنند؛ بدون عکس، 5 فالوئر، 55 فالویینگ. دور از انتظار نیست که این اکانت ها (که هر چقدر هم فیک، که باز هم متعلق به انسانی حقیقی هستند) بدترین فحاشی ها را هم داشته باشند.

 

عجیب، فحاشی زامبی هایی هست که در صفحه شان، خود را متشخص، مذهبی، دانشگاهی، ورزشکار و … معرفی می کنند. اغلب آنها متولدین دهه های هفتاد و هشتاد هستند؛ که با توجه محبوبیت این رسانه در میان این نسل، اتفاقی طبیعی است. هر چند که بیشترین فعالیت متعلق به کاربرهای پسر است اما دخترها هم قافیه را نباخته اند و حضور قابل توجهی در این بازار دارند!

 

یک زامبی بعد از فحاشی به پایت: کاملا احساس خوبی داشتم!

پسری که در حمله زیر صفحه بازیکن فرانسوی فینال یورو 2016 شرکت کرده، جوابم را می دهد. خودش را مهران، 23 ساله، دانشجوی سال آخر دندانپزشکی معرفی می کند و از تجربه اش در این مورد می گوید: «داستان من از این قرار است که آن شبی که بازی فینال جام اروپا بود، لحظه مصدومیت رونالدو من به اندازه ای عصبی شدم که در آن لحظه برای تخلیه خودم به هر ریسمانی چنگ می زدم.

 

نمی دانم چقدر با علم روانشناسی آشنایی داشته باشید ولی خب قاعدتا تحمل خیلی از ناراحتی ها با افراد به اصطلاح همدرد راحت تر است. من هم اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که برم در شبکه های خبری و اجتماعی ببینم این مسئله چه بازتابی داشته و همین طور که توی فیس بوک می چرخیدم یکهو یک نفر کامنت زد آقا بیاین ببینین توی پیج پایت چه خبر است.

 

من هم اینستاگرامم را باز کردم دیدم نه! فقط اعصاب من خرد نیست و ملت همیشه در صحنه ترکوندن! من شروع کردم به کامنت گذاشتن و شاید باورتان نشود، بعد از 10 دقیقه اینقدر حالم عوض شد که خدا می داند.»

 

مهران که می گوید دفعه اولش بوده که با زامبی ها همراه شده کلی از همراه شدن با زامبی ها خوشحال است و می گوید: «با بچه ها چت می کردم و ملت را سوژه می کردیم.

 

حرف های به اصطلاح چرت و پرت می زدیم و می خندیدیم. خلاصه کاملا احساس خوبی داشتم تا اینکه آخر بازی هم اون جوری شد که دیدید و از آن شب به بعد هم با چند نفر رفیق شدیم و الان هم به چشم فان هر زمان که فرصت کنم حتی در بیمارستان لابلای کارهایم یک سری به همان پست می زنم. بچه ها هنوز هم ول کن نیستند. کمی می گیم و می خندیم.»

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شویددختری که با فحاشی به پایت فالوئرهایش را زیاد کرد!

یکی از دخترانی که زیر پیج پایت فحاشی کرده بود هم حاضر به صحبت می شود. او که اسم مستعار فانیدا را برای خودش انتخاب کردن است می گوید زیاد فوتبالی نیست ولی به خاطر حرف عادل فردوسی پور به صفحه پایت رفته است تا ببیند چه خبر است و بعد چند دقیقه خودش هم قاطی بقیه شده.

 

این دختر به ما می گوید 25 ساله است. هر چند ادبیاتش حداقل 10 سالی کمتر از این عدد را نشان می دهد. فانیدا می گوید: «یکی از دلایلی که باعث می شود در صفحه آدم های معروف این کامنت ها بیاید رسانه است. مثلا ابوالفضل جلیلی به دورهمی آمد و گفت اینستاگرام دارد.

 

من نگاه کردم دیدم فالوئرهایش دو هزارتا بود و در عرض یک ساعت 15 هزارتا شد. همین باعث می شود مردم حساس بشوند و این کامنت ها را بگذارند.»

 

جالب اینجاست که این دختر یک پیج اصلی هم دارد که در آن مودبانه تر برخورد می کند و این پیجش را برای روابط باز و زامبی بازی کنار گذاشته است. او می گوید یکی از علت های همراهی اش با زامبی ها افزایش فالوئرهایش بوده. فانیدا پس از آنکه در پیج پایت کامنت گذاشته، فالوئرهایش زیاد شده و برای همین به این کار ادامه داده است.

با زامبی ها در شبکه های اجتماعی آشنا شویدچاره فقط بلاکه؟

اغلب می گویند این تب هیجانی هم با تمام شدن تب استفاده از آن شبکه های مجازی، می خوابد. نسل بعدی هوشمندانه تر عمل می کند و کاربرهای فِیک به قول مجازی ها سِرند می شوند و باقی مانده ها کسانی هستند که می دانند باید چطور از شبکه های مجازی استفاده کرد.

 

امروز که این مطلب نوشته می شود، بسیاری از هنرمندان و سلبریتی های ایرانی به دلیل مزاحمت های هر روزه این زامبی ها در قسمت بیوگرافی صفحه شان نوشته اند؛ «بی احترامی به شخص، گروه یا تفکر = بلاک».