پارس ناز پورتال

با خواص جعفری آشنا شویم

با خواص جعفری آشنا شویم

با خواص جعفری آشنا شویم 

جعفری یکی از سبزی هایی است که در سبد خوراکی خانوار همیشه جای دارد و همچنین این سبزی خواص مفید بسیاری نیز دارد. یکی از سبزی‌هایی که در بین مردم ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است، جعفری نام دارد.

 

این سبزی دارای خصلت‌های مختلفی است: تقویت‌کننده معده و روده و کبد، هضم‌کننده غذا، بازکننده انسداد کبد و طحال، گرم‌کننده کلیه و مثانه، و چاق‌کننده.

 

خوردن و بوییدن جعفری برای برطرف کردن سرماخوردگی،‌ دفع رطوبت، سردی مغز و سرفه خشک مفید به حساب می‌آید. علاوه بر این‌ها، ضماد جعفری برای تسکین درد و ورم بواسیر هم مفید است.

 

جعفری خاصیت ضدسرطانی دارد و از متاستاز سلول‌های سرطانی هم جلوگیری می‌کند. حتی مصرف جعفری در افراد مبتلا به بیماری دیابت، به محافظت از کبد آنان کمک می‌کند. امروزه ثابت شده است که مصرف جعفری از تجمع اگزالات کلسیم در ادرار جلوگیری به عمل می‌آورد و مانع از تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

 

گیاه دیگری که نباید آن را فراموش کرد، خرفه نام دارد. برگ و ساقه این گیاه، تسکین‌دهنده صفرا و خون و تشنگی است. به کاهش حرارت کبد و معده و رحم کمک می‌کند، و تب‌های گرم و صفراوی را برطرف می‌سازد. خرفه برای رفع دیابت، سردرد گرم، عفونت ریه،‌ استفراغ و سنگ کلیه موثر است. مصرف خرفه برای گرم‌مزاجان لاغر و خشک باعث چاقی می‌شود.

 

خوردن خرفه پخته همراه با کمی روغن و پیاز، برای قطع اسهال و تقویت روده‌ها مفید است. حتی خوردن آن با سرکه برای تسکین درد کلیه تاثیر مناسبی به جا می‌گذارد. اضافه کردن خرفه به غذاهای فرد تب‌دار به کاهش تب او کمک موثری می‌کند. با این‌که تخم خرفه دارای خواص ضعیف‌تری است، اما قدرت زیادی در رفع تشنگی دارد.