پارس ناز پورتال

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

یادآوری این نکته مهم است که زبانهای برنامه نویسی مورد استفاده برنامه نویسان برای خلق این مصنوعات هم در ابتدا توسط افراد دیگری نوشته شده‌اند. خب در این مطلب به سراغ با بزرگترین برنامه نویسان جهان خواهیم رفت.

 

اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که هر روزه از آنها استفاده می‌کنید، به خودی خود خلق نشده‌اند بلکه افرادی در جایی دیگر و زمانی دیگر با نوشتن کد آنها را آفریده‌‌اند.

 

گرچه همه چیز بستگی به پلتفرمها و سخت‌افزاری دارد که این اپلیکیشنها روی آن اجرا می شوند. و البته وب و تمام اینترنت هم در این میان نقش بسزایی دارند.

 

و اما چه کسانی در قله هرم برنامه نویسی دنیا ایستاده‌اند؟

لینوس توروالدز خالق لینوکس است. سیستم عامل رایگانی که در یکی از اتاقهای خوابگاه دانشگاه هیلسینکی متولد شد. امروزه، لینوکس سیستم عامل منتخب دیتاسنترها، سوپرکامپیوترها و مزارع سرور عظیم دنیا است و البته ارتش عظیمی از هواخواهان متخصص را در پشت سر خود دارد.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

و البته توروالدز بخاطر زبان تند و تیزش هم شهره خاص و عام است. در یکی از کنفرانسهای اخیر هنگامی که یکی از حاضران از وی سوال کرد که آیا رویه فعلی شما باعث رویگردان شدن کاربران از لینوکس نمی‌شود؟ پاسخ داد “برایم مهم نیست!”

 

سر تیم برنرز لی تنها غول حاضر در این لیست است که نشان شوالیه را از دست ملکه الیزابت دوم دریافت کرده است. او پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP ) را ابداع کرد. وب جهان گستر (World Wide Web) هم براساس این تکنولوژی ساخته شده و در حقیقت وی را باید پدر اینترنت نامید.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

برنرز لی این روزها رهبری “اتحاد برای اینترنت ارزان” را بر عهده دارد. سازمانی غیر انتفاعی که توسط غولهایی چون گوگل، فیسبوک و مایکروسافت حمایت می‌شود و سعی می کند دسترسی به اینترنت پرسرعت را با قیمتی به صرفه در اختیار تمام مردم جهان قرار دهد.

 

دانلد کنوت از دانشمندانی است که به لطف تحقیقات و مطالعات دانشگاهی وسیع در زمینه علوم کامپیوتر، اکنون عنوان “پدر تحلیل الگوریتم‌ها” را از آن خود کرده است. هر چیزی در دنیای اینترنت، از الگوریتم فید اخبار فیسبوک تا پیشنهادات آمازون به نوعی مدیون کارهای این مرد هستند.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

در سن ۷۷ سالگی کنوت هنوز در حال نوشتن مجموعه کتابهای دنباله‌داری با نام “هنر برنامه نویسی کامپیوتر” است که آخرین جلد آنها در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است. او همچنین استاد افتخاری دانشگاه استنفورد است.

 

برندان ایچ مخترع “جاوا اسکریپت” است. این زبان برنامه نویسی به طور پایه یک استاندارد علمی برای توسعه اپلیکیشنهای تحت وب است.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

اخیرا ایچ تبدیل به مرجع بحث و جدالهای فراوان شده است: اندکی پس از آنکه به عنوان مدیرعامل موزیلا انتخاب شده (شرکت سازنده مرورگر اینترنتی فایرفاکس) وی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای NOM را آغاز کرد.

 

این گروه حامی برنامه ازدواج همجنس‌گرایان در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. البته پس از حواشی ایجاد شده، وی از این سازمان جدا شد.

 

سلیمان هایکز بنیانگذار داکر است. یک تکنولوژی فوق‌العاده جذاب که توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان به آن عشق می‌ورزند. زیرا به آنها اجازه می‌دهد کدهای‌شان را یک بار نوشته و سپس در هر سیستمی به اجرای آنها بپردازند.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

داکر در حقیقت یک پروژه جنبی در شرکتی با نام دات‌کلود بود. اما هنگامی که این پلتفرم عرضه شد، شرکت از حمایت آن سر باز زد. داکر امروزه بیش از یک میلیارد دلار ارزش گذاری می‌شود.

 

مارک زاکربرگ مشهور نیز فیسبوک را در اتاق خوابگاه دانشگاه هاروارد خلق کرد. امروزه فیسبوک مشهور با شعار “سریع حرکت کن و همه‌چیز را بشکن” مشغول توسعه فرهنگ استارت‌آپ در سراسر دنیا است.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

فلسفه و جهانبینی شخصی زاکربرگ بر ارتباطات جهانی و اجتماعی همچنان فیسبوک را با قدرت به جلو می‌راند.

 

دیوید هاینمیر هانسن برنامه‌نویس دانمارکی است که در انجمنهای برنامه نویسی بیشتر با نام DHH شناخته می‌شود. او خالق روبی‌آن‌ریلز است. یک فریم ورک برنامه نویسی تحت وب فوق‌العاده محبوب که در سال ۲۰۰۵ جایزه “هکر سال” گوگل را نصیب وی کرد.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

هانسن همچنین عاشق اتومبیل‌سواری است و حتی سال ۲۰۱۲ در مسابقه ۲۴ ساعته لو مان فرانسه هم شرکت کرده است. در سال ۲۰۱۴ هم طی یک مسابقه در کلاس مربوط به خود نفر اول شد.

 

ریچارد استالمن از دهه ۸۰ میلادی مشغول مبارزه برای نرم‌افزارهای آزاد است و تا کنون چندیدن پروژه موفق در زمینه عرضه برنامه ها و ابزارهایی دارد که متعلق به هیچ شخص یا شرکتی نیستند.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

شاید بیشترین شهرت استالمن به دلیل ارائه ایده “کپی‌لفت” بود. وی می گوید که ایده قانون کپی‌رایت می‌تواند برای اطمینان از باقی ماندن نرم‌افزارها تحت قانون مالکیت عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

 

درست مانند ایده مفهومی جنبش بازمتن که موجب خلق تکنولوژی‌های جذابی چون داکر، لینوکس، هادوپ، اسپارک و غیره شده است.

 

برام کوهن در سال ۲۰۰۱ پروتکل بیت‌تورنت را ابداع کرد. این پروتکل جهشی تازه در دسترسی کاربران به دانلود سریعر فایلهای بسیار حجیم بود. به این صورت که آنها را به قطعات کوچکتر می‌شکند و همه قطعات را به صورت همزمان از منابع مختلف دریافت می‌کند.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

بیت تورنت به شکل مهیبی در بین کاربران محبوب شد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ربع میلیارد کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. سال گذشته تام یورک از گروه موسیقی رادیوهد، آلبوم جدیدش را به صورت اختصاصی روی بیت تورنت منتشر کرد.

 

با گذشت زمان ماهیت ناشناسی در بیت تورنت و سرعت دانلود تشدید شده آن باعث شده که به فرمتی معمول و مشهور برای دانلود غیرقانونی فیلم، موسیقی، کتاب یا بازی تبدیل شود.

 

جیمز گاسلینگ مخترع جاوا است. این زبان به همراه جاوااسکریپت توانسته به محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی دنیا تبدیل شود. البته این دو برنامه چندان شبیه هم نیستند و تنها نامهایشان با هم نزدیکی دارند.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

گاسلینگ زمانی که مشغول همکاری با سان میکروسیستمز بود، موفق شد جاوا را پایه گذاری کند. سان یکی از شرکتهای پیشرو در تکنولوژی است که سال ۲۰۱۰ توسط اوراکل خریداری شد.

 

پس از این معامله، وی شرکت را ترک کرد و به یکی از بزرگترین منتقدان اوراکل تبدیل شد. از آن زمان، او ۵ ماه به همکاری با گوگل پرداخت و پس از آن به استارت‌آپ لیکوید روبوتیکز پیوست.

 

بیارنه استراس تروپ دانشمند دانمارکی است که در سال ۱۹۷۸ زبان برنامه نویسی C++ را اختراع کرد. او زبان سی (ابداع توسط دنیس ریتچی) را در اختیار گرفت و برخی امکانات تازه را به آن افزود تا آن را برای تعداد بیشتری از کاربران قابل استفاده بسازد.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

وی همچنان تمام وقت مشغول کار است: او صاحب صندلی علوم کامپیوتر در کالج مهندسی دانشگاه A&M تگزاس است و همچنین استاد مدعو دانشگاه کلمبیا به حساب می‌آید. و البته در شرکت آمریکایی Morgan Stanley هم مشغول به کار است.

 

جان کارماک یکی از موسسان id Software است. این شرکت شهرت جهانی خود را مدیون خلق بازی Doom است. البته نباید از خاطر برد که تکنیکها و حقه‌های گرافیکی ابداعی وی همچنان در پروژه های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با بزرگترین برنامه نویسان جهان آشنا شوید

امروزه وی به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی در شرکت تجهیزات واقعیت مجازی Oculus VR (یکی از زیرمجموعه‌های فیسبوک) مشغول به کار است و دانش گرافیکی خود را برای خلق نسل بعدی هدستهای واقعیت مجازی به خدمت گرفته است.