پارس ناز پورتال

با انواع بازاریابی در جهان آشنا شوید

با انواع بازاریابی در جهان آشنا شوید

با انواع بازاریابی در جهان آشنا شوید 

هر نوع کسب و کاری احتیاج به بازاریابی دارد و بدین ترتیب برای هرکدام از انواع تجارت یک اسم برای بازاریابی انتخاب شده است. اگر تاکنون خواسته‌اید بدانید که دنیای بازاریابی تا چه اندازه گسترده و پراکنده است، سعی کنید فقط لیستی از انواع بازاریابی برای خودتان ایجاد کنید.

 

خیلی راحت و ساده با انواع بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محصول، بازاریابی ویروسی شروع می‌شود و یک‌باره از 100 مورد می‌گذرد.این مطلب که الهام گرفته از صحبت با یکی از دوستانم است، درنهایت تبدیل به لیستی شده که در ادامه می‌بینید و البته هنوز تکمیل‌نشده و برای تکمیل شدن نیاز به تلاش و بست و توسعه بسیار زیادی دارد.

 

برای اینکه تا حدودی این لیست را قابل مدیریت کنم، سعی کردم تنها به عباراتی اشاره‌کنم که به کلمه “بازاریابی” ختم می‌شدند. بنابراین مجبور به حذف مواردی از قبیل تبلیغات، برندسازی، روابط عمومی، بسته‌بندی و بسیار دیگر از حوزه‌های وابسته به آن شدم.

 

1- بازاریابی رابطه‌ای(affiliate marketing): پرداخت به یک رابط یا آشنا برای هدایت ترافیک/مشتری به وبسایت/کسب‌وکار شما

 

2- بازاریابی چالاک(agile marketing): استفاده از مجموعه‌ای از روش‌های توسعه در دپارتمان بازاریابی

 

3- بازاریابی الگوریتمی(algorithmic marketing): استفاده از الگوریتم‌های نرم‌افزاری برای اجرای بازاریابی نیمه‌خودکار

 

4- بازاریابی غافلگیرانه(ambush marketing): استفاده از فرصت یک رویداد بزرگ بدون صرف هزینه برای حمایت از آن رویداد

 

5- بازاریابی تحلیلی(analytical marketing): مدل‌ها و روش‌های کمی بازاریابی

 

6- بازاریابی پیش‌بین(anticipation marketing): شکلی از بازاریابی که پیش از عرضه و معرفی یک محصول شکل می‌گیرد.

 

7- بازاریابی مقاله‌ای(article marketing): نگارش مقالات (به‌صورت آفلاین یا آنلاین) برای ترویج یک کسب‌وکار

 

8- بازاریابی صنعتی(B2B marketing): بازاریابی باهدف دیگر کسب‌وکارها

 

9- بازاریابی مصرفی(B2C marketing): بازاریابی باهدف مصرف‌کنندگان

 

10- بازاریابی فرد(B2P marketing): بازاریابی باهدف یک فرد خاص از جمعیت مصرف‌کنندگان

 

11- بازاریابی رفتاری(behavioral marketing): هدف گرفتن پیشنهاد‌ها و تبلیغات بر اساس رفتار کاربر

 

12- بازاریابی کلاه‌سیاه(blackhat marketing): عموماً مورداستفاده در سئو و رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو، تحت تأثیر قرار دادن نتایج موتورهای جستجو از طریق روش‌های غیراخلاقی

با انواع بازاریابی در جهان آشنا شوید

13- بازاریابی برند(brand marketing): توسعه برند که اغلب در برابر بازاریابی مستقیم قرار می‌گیرد.

14- بازاریابی مرکز تماس(call center marketing): بازاریابی تلفنی و از راه دور و رسیدگی به تماس دریافتی از طرف مشتریان فعلی و بالقوه

 

15- بازاریابی دانشگاه(campus marketing): بازاریابی باهدف دانشجویان یا از طریق آنها

 

16- بازاریابی کاتالوگ(catalogue marketing): بازاریابی از طریق کاتالوگ‌هایی که از طریق پست توزیع می‌شوند.

 

17- بازاریابی سببی(cause marketing): کسب‌وکارها با همکاری با مجموعه غیرانتفاعی برای کسب منافع دو طرف اقدام به بازاریابی می‌کنند.

 

18- بازاریابی با افراد مشهور(celebrity marketing): استفاده از ستارگان مشهور و شناخته‌شده به‌عنوان سخنران جهت تائید یا اعلام رضایت

 

19- بازاریابی کانال(channel marketing): بازاریابی ترویج و ترفیع از طریق عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، فروشندگان مجدد

 

20- بازاریابی حلقه بسته(Closed-Loop Marketing): اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه از دوره عمر بازاریابی به فروش‌ها

 

21- بازاریابی ابری(cloud marketing): استفاده از اپلیکیشن های نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس برای بازاریابی

 

22- بازاریابی تعاونی(cooperative marketing): شرکت‌ها یک محصول یا خدمت یا برند را که به‌صورت مشترک توسعه داده‌اند بازاریابی می‌کنند.

 

23- بازاریابی اجتماعی(communal marketing): درگیر کردن عموم مردم در توسعه یک کمپین بازاریابی

 

24- بازاریابی جامعه(community marketing): بازاریابی از طریق ایجاد یک اجتماع آنلاین

 

25- بازاریابی محاسباتی(computational marketing): معادل بازاریابی مهندسی مالی

 

26- بازاریابی متمرکز(Concentrated marketing): زمانی که پیام شما باهدف رسیدن به تنها یک بازار کوچک منتشر می‌شود.

 

27- بازاریابی محتوا(content marketing): تهیه محتوای مفید و سرگرم‌کننده برای مخاطبین

 

28- بازاریابی متنی(contextual marketing): ارائه پیام‌ها/پیشنهادهای مرتبط و بهینه

 

29- بازاریابی بحث‌برانگیز(controversial marketing): جلب‌توجه از طریق ایجاد بحث و یا تضاد

 

30- بازاریابی محاوره(conversational marketing): وارد شدن فعالانه در گفتگویی دوطرفه با مشتریان
با انواع بازاریابی در جهان آشنا شوید31- بازاریابی نرخ تبدیل(conversion (rate) marketing): بهینه‌سازی نرخ تبدیل درفروش و بازاریابی آنلاین

 

32- بازاریابی محتوای تبدیل(conversion content marketing): ترکیبی از بازاریابی محتوا و بازاریابی نرخ تبدیل

 

33- بازاریابی شرکت‌های بزرگ(corporate marketing): بازاریابی در سطح شرکت‌های بزرگ و استانداردهای مربوط به آنها خصوصاً در شرکت‌های چند محصولی

 

34- بازاریابی پرداخت به ازاء هر عمل(CPA marketing): نوعی از بازاریابی که در آن به افراد به ازاء ترغیب مخاطبین به انجام کاری مانند پر کردن یک فرم پرداختی صورتی می‌گیرد.

 

35- بازاریابی متقابل(cross-marketing): همکاری در بازاریابی، ارائه چند محصول در قالب یک محصول، ترویج چند محصول در کنار هم، اعطاء لیسانس و …

 

36- بازاریابی فرهنگی(culture marketing): محتوای برند، فصل مشترک فرهنگ و بازاریابی

 

37- بازاریابی داده ها-وب-( data (web) marketing): استفاده از اطلاعات به‌عنوان یک کانال بازاریابی

 

38- بازاریابی کانال داده(database marketing): استفاده از پایگاه‌های داده، از قبیل سیستم‌های مدیریت روابط مشتری برای هدایت برنامه‌های بازاریابی

 

39- بازاریابی اطلاعات محور(data-driven marketing): استفاده از اطلاعات، خصوصاً تحلیل‌ها، برای هدایت تصمیم‌های بازاریابی

 

40- بازاریابی دیجیتال(digital marketing): بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال، خصوصاً اینترنت

 

41- بازاریابی مستقیم(direct marketing): بازاریابی مستقیم باهدف مخاطب، بدون استفاده از تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی

 

42- بازاریابی پاسخ مستقیم(direct response marketing): بازاریابی مستقیم که به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که در لحظه پاسخی از مخاطب دریافت کند.

 

43- بازاریابی مخرب(disruptive marketing): بکار بردن نوآوری مخرب برای ایجاد بازارهای جدید

 

44- بازاریابی تنوع(diversity marketing): بازاریابی باهدف گروه‌های فرهنگی مختلف

 

45- بازاریابی دربه‌در(door-to-door marketing): مراجعه فروشندگان به خانه‌ها و در زدن و معرفی محصول

 

46- بازاریابی قطره‌ای(drip marketing): ارسال پیام‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده به مشتریان بالقوه بر اساس یک برنامه زمانی