پارس ناز پورتال

با آب درمانی و فواید آن آشنا شوید

با آب درمانی و فواید آن آشنا شوید

با آب درمانی و فواید آن آشنا شوید 

آب مایه حیات است و همچنین برای سلامت بدن و پوست ما می تواند حرف اول را بزند. آب درمانی هم یکی از روش هایی است که سلامت پوست ما را تضمین می کند. عنوان این شیوه درمانی از نام آن کاملا آشکار است به این صورت که از آب جهت درمان استفاده می شود. اساسا یک روش استفاده از آب به منظور درمان بیماری ها و کاهش شرایط دردناک است.

 

در ارتباط با درمان هیدروترمال ( گرما درمانی ) درجه حرارت آب تغییر می کند تا اثرات شفا بخش آن بروز پیدا کند همانند حمام گرم و سونا.استفاده از آب بعنوان یک روش درمانی موضوع جدیدی نیست ، پس از گذشت سالها در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر دنیا نظیر چین ، مصر ، یونان و روم از این روش برای درمان بیماری ها استفاده شده است.

 

برای مثال خانواده های سلطنتی مصر در حین استحمام در آب گل یا اسانس به آن اضافه می کردند و البته همه ما از توصیه بقراط پدر علم پزشکی در رابطه با حمام در چشمه های آب گرم جهت کاهش بیماری ها آگاه هستیم.

 

آب درمانی چگونه است؟

زمانی که بدن تحت فشار یا درد قرار می گیرد ، تغییرات شیمیایی اتفاق می افتد که در نتیجه ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد. مشاهده شده است که با این شیوه درمانی بهبود قابل توجهی در این علائم رخ داده است که با کاهش فرآیند استرس و همچنین بهبود مفاصل دردناک و متورم همراه بوده است.

 

این امر به نوبه خود به باز شدن گرفتگی ها و آرامش خاطر فرد کمک می کند و در نتیجه مقابله با درد را برای او آسان می کند.بطور مثال ، آب درمانی درد را با تحریک به تولید اندورفین ، که مواد شیمیایی عصبی هستند که بطور طبیعی در مغز تولید شده و دارای خواص ضد درد می باشند، تسکین می دهد.

 

همچنین با گشاد کردن عروق خونی ، گردش خون را در بدن بهبود می بخشد که این امر به نوبه خود اکسیژن به بافت ها می رساند و درد مفاصل را بهبود می بخشد. بهبود در گردش خون به غدد لنفاوی در پاکسازی بدن از سموم کمک خواهد کرد.

 

از این رو ، برای افراد مبتلا به علائم دردناک بیماری هایی نظیر روماتیسم ، ورم مفاصل سیاتیک ، درد پشت ، درد و تورم مفاصل ، بی خوابی ، خستگی ، استرس ، گردش خون ضعیف درد عضلانی ، تنش و گرفتگی عضلات آب درمانی می تواند یک شیوه بسیار خوب جهت درمان باشد.

 

انواع آب درمانی

به گزارش پارس ناز در شیوه های مختلف بدن در آب غوطه ور است حال یا بطور جزئی و یا بطور کلی ، که می تواند درون وان آب داغ یا وان های مخصوص پا باشد که بطور مستقیم برای ناحیه آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد مانند کمپرس گرم یا یخ.

 

غوطه ور بودن کامل در وان حمام

در این روش شخص در آب غوطه ور است که دمای آن در حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه فارنهایت است و فرد تا شانه های خود درون آب فرو می رود که مدت زمان ۲۰ دقیقه جهت بودن در آب کافی است. این آب می تواند خالص یا حاوی روغن های آروماتراپی ، گیاهان ، نمک دریایی مرده و یا حتی انواع خاصی از گل و لای باشد.

 

وان کوچک

در این مورد که به حمام باسن مشهور است فرد در وان نشسته و تا لگن در آب غوطه ور است و این آب می تواند سرد و یا ولرم باشد. این شیوه درمانی برای بیماری هایی که شکم و همچنین دستگاه تناسلی ، روده ، کلیه ، اختلالات قاعدگی ، بواسیر ، گرفتگی عضلات شکم ، احتقان در منطقه لگن ، و التهاب را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار مفید است.

 

ماساژ آبی

در این شیوه آب می تواند با قدرت و آرام باشد بدین معنا که در ارتفاعات مختلف می چرخد و بخش های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اثرات یک ماساژ آرام بخش و زیبا را به همراه دارد.

 

پوشاندن

شخصی که تحت درمان قرار دارد در این شیوه دراز می کشد و ورقه های سرد و مرطوب که بعدا با پتو یا حوله خشک پوشیده می شوند ، بر روی آنها قرار می گیرد. این ها بعد از یکساعت برداشته می شوند سپس حمام تجویز می شود. این روش برای کاهش درد عضلانی ، اختلالات پوست ، برونشیت و سرماخوردگی استفاده می شود.

 

کمپرس

در این حالت فرد با حوله یا ورق هایی که در آب سرد یا گرم غوطه ور بوده اند ، پوشیده می شود و یا می توان با ترکیبی از این ها بدن را پوشاند. آب سرد اثر تحریک کنندگی دارد و باعث می شود که رگ های خونی نزدیک به سطح پوست منقبض شوند ، بنابراین خون را به مناطق داخلی منحرف می کنند.

 

کمپرس آب گرم ، از سوی دیگر نتایجی در اتساع عروق خونی خواهد داشت که باعث بهبود گردش خون و همچنین خروج مواد سمی از بافت ها و بدن می شود و همچنین در کاهش التهاب آن ناحیه و تب مفید است.

 

حمام پا

در این شیوه پا و مچ پا در یک لگن کوچک غوطه ور هستند که می توان از آب گرم ، سرد یا ولرم استفاده کرد. حمام آب سرد برای کاهش خستگی پا بوده و این در حالی است که آب گرم برای از بین بردن درد پا است. بعلاوه همانطور که می دانید این نوع حمام اگر بطور متناوب صورت گیرد در بهبود گردش خون و کاهش رگ های واریسی و آرامش بخشیدن موثر خواهد بود.