پارس ناز پورتال

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

به گزارش پارس ناز بیش از میلیون ها سال از خلق شان می گذرد و به لحاظ بیولوژیکی بسیار کارامد میباشند. طبیعتا ما در سناریو “سیاره میمون ها” نیستیم، اما بدین معنا نیست که از آن متأثر نشویم. در اینجا به معرفی ده حیوان از باهوشترین موجودات سیاره زمین می پردازیم …

 

ما انسانها همیشه شایستگی حیوانات را درک نمیکنیم. ما طبیعتا عاشق حیوان خانگی خود هستیم و هر از گاهی با دیدن جانوران وحشی به وجد می آییم، اما اکثر ما آن ها را صرفا حیواناتی میدانیم که از بهره هوشی کمتری نسبت به انسانها برخوردارند. شاید توانایی شان را دست کم می گیریم. در حالیکه حیوانات بسیار باهوشتر، مکارتر و خلاقتر از چیزی هستند که از آنها انتظار میرود.

 

1. میمون

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

شاید دور از انصاف باشد که میمونها را گونه ای از حیوانات به حساب آوریم. در واقع میمونها از تمام حیوانات به انسان نزدیکتر هستند. شامپانزه از ابزارهایی برای بهبود زندگی خود استفاده می کند. همه میمونها به فراگیری از پیرامون خود و تعامل با دیگر همنوعان خود می آموزند. آنها توانایی یادگیری کارهای بسیار دشوار را دارند و قادر به فراگیری زبانهای دیگر (مثلا زبان اشاره ی انسان) هستند.

 

می توانند از ابزارهایی به عنوان سلاح در برابر سایر جانوران استفاده کنند. و البته دی ان ای بسیار نزدیک به انسان دارند. میمونها مانند انسان ها زندگی اجتماعی بسیار فعال و توانایی ابراز احساسات دارند. تحقیقات ما در رابطه با میمونها منجر به ادراک وسیعی در ارتباط با زندگی این جانور و نیز زندگی ما انسانها شده است.

 

2. دلفین

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

دلفینها می توانند کارهای بسیار جالبی انجام دهند. می توانند خود را در آینه تشخیص دهند و نیز می توانند به منظور لذت بردن از تماشای رفتار اندام خود دست به انجام حرکاتی بزنند. (حتماً برایتان آشنا است). آنها احساسات خود را نشان می دهند؛ (مثل وقتی که می خندند) آنها کارهای سخت را درمی یابند و می توانند از محیط خود بیاموزند. دلفین ها در هنگام خواب تنها نیمی از مغزشان به خواب می رود، و نیمی دیگر از غرق شدنش در آب جلوگیری کرده و او را از شکارگران احتمالی مصون می دارد.

 

3. سگ

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

سگها بطور معمول از هوشی به اندازه ی یک بچه دو ساله برخورداند. از طریق استشمام می توانند ردیابی کنند، دستورات انسانها را بفهمند، اشیاء مخفی شده را با بو کشیدن پیدا کنند و نقش های گوناگونی (از حیوان خانگی تا سگ نگهبان) را بیاموزند. سگها بشدت اجتماعی اند، می توانند خانه شان را از فاصله بسیار دور تشخیص دهند، و نیز می توانند سطح شعور بسیار بالایی داشته باشند.

 

پس تعجبی ندارد که سگها اینچنین برایمان دوست داشتنی هستند! برخی محققین معتقدند که سگ میتوانند احساسات انسان را تشخیص داده و بر اساس آن از خود واکنش نشان دهد و جالبترین خصیصه در مورد سگها حس بویایی آنهاست. مغز یک سگ می تواند چیزی حدود یک میلیون بوی مختلف را تشخیص دهد.

 

4. خوک

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

خوکها به لحاظ اجتماعی بسیار فعال هستند. خوکِ مادر مشهور است به آوازخوانی برای آرام کردن فرزندانش. خوکها با هم غذا می خورند، پهلوی هم می خوابند و فقط بخاطر آنکه کنار یکدیگر باشند با هم راه می روند. خوکها از طریق صداهای مختلفی که از خود در می آورند با همنوعان شان ارتباط برقرار می کنند.

 

این جانور آنقدر باهوش است که اگر فضای کافی داشته باشد، دور از خانه اش مدفوع کند، غذا را از دیگر حیوانات و سایر خوکها کش رود، حتی اگر دور از خانه باشد گم نشود، و حتی مشهور است به اینکه مکان های جدیدی برای پرورش گیاهان ایجاد می کند. مهم تر از همه خوکها نشان دادند که توانایی درس گرفتن از اشتباهات گذشته ی خود را دارند و از تکرار آن خودداری می کنند. آنها اگر اراده کنند می توانند بشدت نابکار شوند.

 

5. فیل

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

در میان تمام حیوانات روی زمین فیل، بزرگترین مغز را دارد (که با در نظر گرفتن اندازه فیزیکی آن تعجب چندانی ندارد). اما این حجم بزرگ جمجه او مزایای خاص خود را دارد. فیل، همانند خوک، زندگی اجتماعی فعال و قابل تحسینی دارد.

 

آن ها می توانند کارهای پیچیده ای ای انجام داده و از پیرامون و تجربیات خود بیاموزند. دانشمندان معتقدند آنها می توانند صدها صدای مختلف را تشخیص داده و حتی آنها را تقلید کنند. آنها توانایی خود را در استفاده از ابزار و وسایل، به منظور نشان دادن احساسات خود در لحظات شادی یا درد اثبات کرده اند و این ابراز احساسات صرفاً برای تخلیه خود نبوده بلکه قصد آگاه کردن سایر فیلها را دارند.

 

6. سمور دریایی

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

سمور آبی از باهوشترین پستانداران دریایی به حساب می آید. همه ی ما آن ها را در حال بازی و نمایش خلاقانه شان را در حین بازی دیده ایم. آنها بر دیواره های سنگی می رقصند و از آن سر می خورند. و نیز از وسایلی همچون صخره ها برای خرد کردن صدف خوراکی، خرچنگها، و جانوران ریزپای دریایی استفاده می کنند.

 

و نیز از صخره ها برای جدا کردن استخوانها و سایر قسمتهای ماهی که برایشان قابل خوردن نیست استفاده می کنند. باور داریم سمور دریایی چنان باهوشند که می توانند از ارتعاشات آب، صیادی که در نزدیکی است را شناسایی کنند.

 

7. کلاغ

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

کلاغها خیلی باهوش تر از آنند که تصور کنید. اگر تابحال برایتان پیش آمده که با ماشین از روی بلوطی رد شوید بدانید دلیلش این است که کلاغی آن را تعمدا در خیابان قرار داده تا ماشینها از روی آن رد شده و آن را باز کنند. این فقط یک مثال از سطح هوش این جانور است. مغز کلاغها در میان پرندگان (بجز یک جفت طوطی) بزرگترین اندازه را دارد.

 

آن ها چهره های انسان را تشخیص می دهند و آنقدر باهوش هستند که بتوانند غذا را مخفی کرده و از وسیله ها استفاده کنند. علاوه بر قرار دادن دانه های مغزدار در جاده به منظور رد شدن ماشین از روی آن، آن را از ارتفاع پرتاب کرده تا پوسته سخت آن را بشکنند.

 

8. سنجاب

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

سنجاب موجودی ست بسیار ناقلا. باور نمی کنید؟ در حیاط خود ظرف غذای مخصوص پرندگان را قرار داده و سعی کنید مانع از خوردن سنجاب از آن شوید. صرفنظر از روشی که مورد استفاده قرار می دهید، آنها راهی برای یورش به غذای پرنده خواهند یافت. آنها با استفاده از طنابی که از ظرف غذا آویزان است برا خود نردبانی ساخته و ظرف را تخلیه می کنند. اما فقط این نیست.

 

آن ها غذا را انبار کرده و جای دفن آن را کاملا به خاطر می سپارند. حتی اواسط زمستان و غذاهای مدفون در برف را. حال قبول می کنید که باهوشند؟ بله، سنجابها برای ردگم کنی و پیشگیری از دزدیده شدن غذایشان، غذایی جعلی را دفن می کنند. و شما فکر می کنید مخفی کردن اشیاء باارزش تنها مختص ما انسانها است.

 

9. موش

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

بی دلیل نیست که دانشمندان برای تحقیقاتشان از موشها استفاده می کنند. و دلیلش این نیست که اکثر مردم آنها را جانورانی موذی می دانند. موش ها ـ بخصوص اگر سایز مغزشان را درنظر آوریم ـ بسیار باهوش اند. موش ها بطور معمول در آزمایشگاه، دانشمندان را دست می اندازند. آن ها اغلب راه های گریزی کشف کرده و یا مشکلاتی را حل می کنند که آزمایشگران، خود از آن غافل بوده اند.

 

دلیل اینکه موشها تقریبا در هر محیطی بقا می یابند، تیزهوشی و غریزه بقای آن هاست. موشها همچنین، از قابلیتی برخوردارند که انسانها آن را فراتشخیص می نامند. آنها می توانند خطراتی همچون بمبگذاری را شناسایی کرده و احساساتی از خود بروز دهند.

 

10. اختاپوس (هشت پا)

باهوش ترین موجودات زمین این حیوان ها هستند

این جانور هشت پای بی مهره کاملا باهوش است. مغز نسبتا بزرگی دارد و همچون انسان مغزش در نرمه ای مجزا قرار گرفته اشت. او از بخشی از مغزش برای تشخیص بصری استفاده می کند که این امر در میان حیوانات بسیار نادر است. این جانور از بازی و حل مشکلات لذت می برد

 

از وسیله و ابزار استفاده می کند و حتی الامکان از ملالت و کسالت دوری کرده و حافظه کوتاه قابل توجهی از خود نشان می دهد. دانشمندان آنها را موجوداتی معرفی می کنند که توانایی حل معما و قابلیت درگیر موضوع شدن را دارند. و جالبتر آن است که ما آنقدرها درباره شان نمی دانیم. تحقیقات دانشمندان همواره نکات جدیدی را در مورد این موجودات دریایی شگفت انگیز کشف می کند.

 

منبع:برترین ها