پارس ناز پورتال

باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیا

باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیا

باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیا

برخی مواقع شرکت های خودروسازی برای طراحی محصولات خود از بازطراحی محصولات قدیمی استفاده می کنند. زمانی که بحث طراحی نسل جدید یک خودرو پیش می‌آید برخی شرکت‌ها یک بازطراحی انقلابی را به نمایش می‌گذارند. همیشه ظاهر یکسان پورشه 911 در بین مشتاقان صنعت خودرو به‌صورت یک لطیفه تعریف می‌شود اما دلیل خوبی برای این عدم تغییر وجود دارد.

 

خودروهای مدرن کلاسیک همانند پورشه 911 هرگز نیاز به طراحی انقلابی و اساسی ندارند زیرا طبق ضرب‌المثل قدیمی اگر چیزی خراب نمی‌شود پس آن را تعمیر نکن! (معادل فارسی آن همان ضرب‌المثل سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند است) هرچند برای باقی خودروهایی که زندگی جدیدی می‌خواهند، این مسئله در بین خودروسازان معمول است که از سپر تا سپر خودروی جدیدی را طراحی کنند.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیااما برخی اوقات کمپانی‌ها طرح‌هایی را ارائه می‌کنند که واقعاً خوب می‌فروشد. خوشبختانه هر بار که خودرویی در بازار شکست می‌خورد درس‌هایی برای آموختن وجود دارد و به عنوان مثال درباره‌ی سیویک، هوندا از اشتباهات خود درس گرفت و دوباره با طراحی یک خودروی خوب به دوران اوج بازگشت.

 

خب در این لیست 10 نمونه از بهترین بازطراحی‌های نسل‌های جدید خودرو در سالیان گذشته را مرور می‌کنیم:

 

فورد اسکیپ

اسکیپ مدرن یک کراس اوور شیک است که اخیراً نیز یک فیس لیفت را در میانه‌ی عمر خود برای سال 2017 دریافت کرده است؛ اما بازطراحی قابل توجه آن به مدل 2013 مربوط می‌شود، زمانی که این خودروساز آمریکایی طراحی جعبه‌ای و تیز آن را با نمونه‌ای روان‌تر و صیقلی‌تر بهبود بخشید.

 

حتی مورد تأثیرگذارتر آن است که فورد نیازی به انجام تغییرات دراماتیک در اسکیپ نداشت. اگرچه که این خودرو اساساً همانی بود که از سال 2001 معرفی شده اما اسکیپ در امر فروش موفق بوده و حتی از عهده‌ی رقبایی چون هوندا CR-V و تویوتا راو4 برآمده است.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیاهوندا سیویک

در اواخر دهه‌ی 90 میلادی هوندا سیویک بی‌شک محبوب‌ترین خودروی اسپورت کامپکت در بازار بوده است. تیونرهای خودرویی سرتاسر جهان طراحی بدنه‌ی این خودرو را دوست داشتند و استفاده از سایر پیشرانه‌های هوندا و آکورا حتی این خودرو را جذاب‌تر نیز می‌ساخت.

 

اما بعد از آن اوضاع تغییر کرد و سیویک به‌طور آهسته روند جذابیت خود در طی سال‌های بعد را از دست داد. حتی کار به نقطه‌ای رسید که هوندا سریع‌ترین فیس لیفت خود پس از کشمکش در امر فروش را روی خودرو اعمال نمود اما این کار هم کافی نبود.

 

اما پس از آن سیویک 2016 از راه رسید و در حالی که نمای ظاهری به‌طور دراماتیکی از نسل قبلی متفاوت نبود اما بهبودهای قابل‌توجهی در آن به چشم می‌خورد؛ و حالا منتظر نمونه‌های هاچبک و کوپه‌ی این خودرو هستیم و البته افراد مشتاق‌تر بی‌صبرانه منتظرند تا نسخه‌های اسپورت تر Si و تایپ R را مشاهده کنند.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیاهیوندای سوناتا

هیوندای هیچ‌گاه به اندازه‌ی امروز خودروساز برجسته‌ای نبوده است. افراد زیادی معتقدند که با معرفی سوناتا 2011 روح تازه‌ای در کالبد این برند دمیده شد. از آن زمان تابه‌حال، می‌توان گفت که خودروهای هیوندای کلافه کننده نیستند.

 

طراحی مجسمه‌ی سیال هیوندای این برند را به رقیبی واقعی در کلاس سدان های میدسایز بدل نمود و در نهایت همین حرکت آغازی بود بر بهبود کیفیت، ظاهر و تجهیزات و کارایی این خودروساز شرق آسیا. واقعاً اهمیت یک بازطراحی خوب در این مورد به خوبی مشخص است و همین امر به فروش قوی هیوندای در آمریکا کمک کرده است.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیاشورولت مالیبو

مالیبو همیشه در حال مبارزه با گزینه‌های محبوب این کلاس مثل هوندا آکورد و تویوتا کمری بوده است. اما خودروساز آمریکایی با معرفی مدل 2016 این خودرو قدمی برجسته برداشته و سپر تا سپر این خودرو را مورد جراحی قرار داده است.

 

استایل ظاهری مدل قبلی خسته کننده و یکنواخت بود و حتی رقبایی همچون هیوندای سوناتا جذاب‌تر به نظر می‌رسیدند. همه‌ی این موارد با آمدن مدل جدید تغییر کرده اما باید گفت که بهبودهای صورت گرفته این خودرو را به بهترین گزینه‌ی این کلاس بدل نمی‌کنند.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیانیسان ماکسیما

همانند سوناتا و مالیبو، نیسان نیز باید اورهال جدی‌ای را روی ماکسیما ترتیب می‌داد تا به فروش بهتر آن در کلاس خود کمک نماید. کافی است نگاهی به مدل 2016 بیندازید تا ببینید که این نسل چقدر پیشرفت داشته است.

 

طراحی نسل جدید ماکسیما آن را متمایز کرده است. نمای جلوی خودرو گیراتر و شیک‌تر از قبل بوده درحالی‌که خطوط بدنه شخصیت کاریزماتیک بیشتری دارند. زیر کاپوت خودرو پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.5 لیتری 300 اسبی خفته که از ماکسیما خودرویی فرز و چابک می‌سازد.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیامرسدس بنز C کلاس

در بحث بازطراحی خودروها، محافظه‌کاری خودروسازان آلمانی همیشه مورد تأکید بوده است. پورشه 911 در طی سالیان سال تغییر چندانی از نظر طراحی نداشته و ب ام و سری 3 و 4 نیز در طی سال‌ها تغییر عمده‌ای را به خود ندیده‌اند.

 

مرسدس بنز نیز پیرو همین قانون نانوشته بوده اما با عملکرد خوب آئودی در بازار اوضاع تغییر کرده است. زمانی که وقت معرفی C کلاس جدید فرارسید، مرسدس نگاهی به گذشته نینداخت و کاری برجسته را معرفی کرد.بله کل طراحی خودرو هماهنگ و شبیه با دیگر خودروهای تولیدی مرسدس است

 

اما وقتی که عملکرد کمپانی خوب باشد این موضوع بد نیست. تغییرات در نسل جدید C کلاس اساسی و قابل‌توجه بوده است. بهتر از همه اینکه طراحی خودرو در بخش عقبی نیز بسیار جذاب است.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیاتویوتا پریوس

اگر تمرکز اصلی این لیست روی تفرقه‌اندازترین بازطراحی باشد بی‌شک تویوتا پریوس در مکان اول قرار می‌گیرد. طبق خبرها بازطراحی پریوس به دلیل اینکه به اندازه کافی گیرا نبود به تأخیر افتاده بود و همین امر منجر به عرضه‌ی خودرویی شد که هم‌اکنون می‌بینیم.

 

تویوتا تلاش کرده تا پریوس جدید طراحی هیجانی‌تر و اسپورت تری داشته باشد و خطوط بدنه‌ی آن نیز تیز و گیرا است؛ اما تصور اینکه کسی عاشق این خودرو باشد سخت است مخصوصاً با در نظر گرفتن اینکه کمپانی چگونه ذهنیت خود را با عرضه‌ی مدل پلاگین پریوس پرایم به سرعت تغییر داده است. پرایم طراحی محافظه‌کارتری نسبت به پریوس استاندارد دارد.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیافورد موستانگ

به عنوان یکی از معروف‌ترین خودروهای آمریکایی دنیا، فورد هنگام ارائه‌ی نسل جدید موستانگ بسیار محتاطانه و با دقت عمل می‌کند؛ اما نسل کنونی این خودرو بی‌شک اسپورت ترین نمونه بوده و فورد توانسته تمام عناصر سنتی خاص موستانگ را که در گذر سال‌ها با این خودرو عجین شده‌اند به خریداران نشان دهد.

 

در مقایسه‌ی پهلوبه‌پهلو با نسل قبلی، می‌توان تفاوت‌های آشکار در چراغ‌ها و بخش دماغه‌ی خودرو را دید. در این نسل موستانگ همچنین شاهد عرضه‌ی مدل شلبی GT350 با پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.2 لیتری 526 اسبی هستیم که به گیربکس 6 سرعته دستی متصل شده است. همچنین موستانگ 4 سیلندر توربو نیز تولید می‌شود.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیافورد GT

واقعاً حرفی برای گفتن نیست، فورد GT جدید به‌طور قابل‌توجهی زیباست. این خودرو وحشی و دیوانه کننده است و ظاهری زیبا را با بسته‌ای با کارایی بالا ارائه می‌کند. این خودرو از نسل قبلی بسیار متفاوت است. هنوز هم فورد سعی داشته تا مشخصات سنتی GT را در این خودرو بکار بگیرد اما درعین‌حال نمونه‌ای مدرن باشد. نتیجه‌ی کار تولید یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای کنونی است.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیاآکورا NSX

اما دراماتیک‌ترین بازطراحی‌ها در سال‌های کنونی به آکورا NSX تعلق دارد. این خودروساز ژاپنی با خلق سوپرکار لوکس کاری فوق‌العاده انجام داده و درس‌های مربوط به طراحی را از نو بازنویسی کرده است. بجای استفاده از پیشرانه‌ی بنزینی،NSX جدید قوای محرکه‌ی هیبریدی دارد که در مجموع قدرت 573 اسبی را تولید می‌کند.

 

چندین سال پیش آکورا NSX به عنوان فراری یا لامبورگینی ژاپنی در نظر گرفته می‌شد. اما با گذشت سال‌ها نیسان GT-R جای این خودرو را گرفت اگرچه که گودزیلا به این اندازه شیک نیست؛ اما حالا هوندا بازگشته و می‌خواهد با NSX روزهای خوش گذشته را تکرار نماید.
باز طراحی انقلابی در بهترین ماشین های دنیا

 

سایت پدال