پارس ناز پورتال

بازی پوکمون گو در ایران متوقف و ممنوع شد

بازی پوکمون گو در ایران متوقف و ممنوع شد

بازی پوکمون گو در ایران متوقف و ممنوع شد

بازی پوکمون گو اکنون در سراسر جهان در حال فراگیری است و کاربران ایرانی بسیار منتظر بودند تا این بازی در ایران هم فعال گردد. بازی پوکمون گو (Pokemon Go) تنها با فاصله چند هفته تا معرفی رسمی به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی بدل گشت و به‌تازگی، کاربران ایرانی قادر به اجرای آن در خیابان‌ها گشتند.

 

اما پس از آخرین نامه‌نگاری‌های انجام شده توسط مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با سازندگان این اپلیکیشن، تصمیم بر مسدود شدن این بازی گرفته و نهایتا پوکمون گو در ایران غیرفعال شد.

 

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ابتدا از میزان استقبال رسانه‌ها در مورد امکان مسدود شدن پوکمون گو ابراز خرسندی کرد، چرا که فعالیت رسانه‌‌ها سبب اطلاع‌رسانی هرچه سریع‌تر به مردم می‌شوند و آن‌ها را در جریان رویدادهای جدید قرار می‌دهند.

 

وی از یک نامه‌نگاری رسمی خبر داد و درباره جزییات آن تشریح نمود:
درباره بازی پوکمون ما یک مکاتبه ایمیلی با سازندگان این بازی داشته‌ایم با این مضمون که اگر قرار است این بازی در ایران توزیع و عرضه شود حتماً باید از فیلتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بگذرد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد و در غیر این صورت ناگزیر از فیلتر و جلوگیری از عرضه بازی هستیم.

 

پوکمون گو در ایران از دسترس مخاطبان خارج شد

به گفته کریمی قدوسی برای عرضه این بازی دو شرط مدنظر قرار دارد که احتمالا اینک برای سازندگان بازی کاملا روشن‌سازی گشته است. اول آنکه با توجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران باشد

 

و دوم آنکه نقاط تفریحی و مقاصد هدف‌گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی هم باید با هماهنگی و همکاری بنیاد مشخص شود. نباید نقاطی برای کاربر معین شود که از لحاظ موازین و قوانین کشور منعی برای حضور کاربر در آنجا وجود داشته باشد. مانند مراکز نظامی و امنیتی.

 

این مدیر فرهنگی در ادامه اذعان داشت:
اگر سازندگان این بازی به دنبال ورود رسمی به ایران هستند باید این موارد را مدنظر داشته باشند اما با توجه به نامه‌نگاری‌ای که داشتیم آنچه از واکنش آن‌ها برمی‌آمد به صورتی بود که احساس نمی‌کنیم در شرایط فعلی برنامه‌ای برای ورود به ایران داشته باشند.

 

بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران همچنان برای بازِی‌سازان و شرکت‌های جهانی یک بازار پیچیده و ناشناخته است و به همین دلیل کمتر به دنبال ورود به آن هستند، به خصوص که درباره این بازی در همین محدوده فعلی بازار عرضه هم سازندگانش سود سرشاری را عاید خود کرده‌اند.

 

او در مورد سکوت و عدم شناخت سازندگان بازی در همکاری با ایران، عدم تمایل کمپانی نینتندو را عامل اصلی ایستادگی در برابر برآورده کردن خواسته‌های ایران اعلام داشت و در نتیجه این رفتار ژاپنی‌ها، پوکمون گو در ایران غیرفعال شد.

 

کریمی قدوسی با بیان پاسخی که چند روز گذشته از سوی پوکمون گو به او ارسال شده گفت:
به رغم این عدم تمایل اما ما هماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌های اولیه را انجام داده‌ایم و طبق پاسخی که تا به امروز به ما داده‌اند اگر در آینده تصمیمی برای ورود به بازار ایران داشته باشند،

 

حتماً با هماهنگی رسمی اقدام خواهند کرد. از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اینگونه نیست که این بازی بتواند به صورت ناگهانی در ایران فراگیر شود و نیاز به مقدمات زمان‌بری دارد.

 

در این زمینه قصد داریم با کشورهای اروپایی هم مکاتباتی داشته باشیم تا ببینیم آیا آنها هم شرایطی برای عرضه بازی درنظر گرفته‌اند یا خیر؟ احتمالاً در یکی دو هفته آینده نتایج این مکاتبات را هم اعلام خواهیم کرد. تحلیل ما این است با توجه به شرایطی که بازی لازم دارد بدون هماهنگی رسمی امکان عرضه این بازی در هیچ کشوری وجود ندارد.

 

از زمان مصاحبه‌های انجام گرفته با مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای حدود یک هفته می‌گذرد و احتمالا هم‌اینک مذاکرات این نهاد ملی با مدیران نینتندو به پایان رسیده است. همانطور که مشاهده می‌شود نتیجه بارز مذاکرات و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته، فیلتر شدن وبسایت این بازی است و نهایتا پوکمون گو در ایران غیرفعال شد.