پارس ناز پورتال

بازی های المپیک و حقایق جالب درباره آن

بازی های المپیک و حقایق جالب درباره آن

بازی های المپیک و حقایق جالب درباره آن 

همانطور که می دانید مهد بازی های المپیک کشور یونان است و سالهاست که این بازی ها هر چهارسال یک بار در یک کشور برگزار می گردد. حقایق جالب درباره این بازی ها:

 

1. از یک ماه قبل از المپیک باستان، هیچ جنگی رخ نمی‌داد تا تماشاگران بتوانند بدون اینکه آسیب ببینند، در سراسر یونان سفر کنند.

 

2. در بازی‌های المپیک باستان، ورزشکاران با بدن برهنه با یکدیگر رقابت می‌کردند.

 

3. شخصی به نام مایکل فلپس رکورد بیشترین مدال المپیک در رقابت‌های فردی را در سال ۲۰۱۶ شکست. قبل از وی، لئونیداز از جزیره رودز، یک دونده المپیک باستان، در قرن دوم پیش از میلاد مسیح، ۱۲ تاج را به دست آورده بود و رکوردش تا امسال و قبل از مایکل فلپس بی‌همتا بود.

 

4. طناب‌کشی و نقاشی نیز در گذشته از رشته‌های المپیک بودند.

 

5. سنت رله مشعل المپیک برای اولین بار توسط نازی‌ها به عنوان یک ترفند سیاسی برای تبلیغ رایش سوم به عنوان یک دولت مدرن و فعال اقتصادی معرفی شد.

 

6. تنها یک درصد مدال طلای المپیک، طلا و ۹۲٫۵ درصد آن نقره است. اگر این مدال از طلای خالص بود، ارزش آن بیش از ۲۵ هزار دلار بود؛ اما ارزش واقعی این مدال تنها حدود ۶۰۰ دلار است.

 

7. مارگارت ابوت، اولین زن آمریکایی برنده مدال طلا تا زمانی که زنده بود، نمی‌دانست که یک شرکت کننده المپیک بوده است. پس از مرگ وی معلوم شد که مسابقات گلفی که در آن شرکت کرده بود، بخشی از المپیک سال ۱۹۰۰ بوده که سازمان‌دهی ضعیفی داشته است.

 

8. المپیک باستان دارای مسابقات هنر‌های رزمی ترکیبی بود که با عنوان پانکریشن شناخته می‌شد. مسابقات هنر‌های رزمی ترکیبی تنها رشته‌ای بود که پس از احیای بازی‌های المپیک در سال ۱۸۹۶ ثبت نشد.

 

9. در طول بازی‌های المپیک سال ۱۹۳۶ در برلین، نازی‌ها، ایالت متحده آمریکا را به دلیل اعتماد به یک ورزشکار سیاه‌پوست مسخره کردند. این ورزشکار که جسی اونز نام داشت، ۴ مدال طلا برنده شد و یک حریف آلمانی را در پرش طول در مقابل هیتلر شکست داد. ۴ سال پس از مرگ او، خیابانی در برلین را با نام وی نام‌گذاری کردند.

 

10. ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که پرچم خود را در طول مراسم افتتاحیه المپیک پایین نمی‌آورد.

 

11. در بازی‌های المپیک سال ۱۹۷۲، شخصی به نام مارک اسپیتز، قهرمان شنا، به شوخی به یک مربی روسی گفت که سبیلش به او کمک می‌کند تا سریع‌تر شنا کند. آن مربی روسی این جمله را به مربیان دیگر منتقل کرد و در سال بعد همه شناگر‌ها سبیل داشتند.

 

12. در المپیک سال ۱۹۰۸، دوئل با هفت تیر یکی از رشته‌های مهم به شمار می‌آمد. شرکت‌کنندگان در این رشته از گلوله‌های مومی استفاده می‌کردند و برای حفاظت از خود کلاه‌های فلزی می‌پوشیدند.

 

13. ورزشکاران برزیلی برای شرکت در المپیک سال ۱۹۳۲ در لس‌آنجلس مجبور شدند در طول سفر خود قهوه بفروشند تا هزینه سفر خود به المپیک را تأمین کنند. المپیک سال ۱۹۳۲ در حالی برگزار شد که جهان در حال تجربه رکود گسترده اقتصادی بود.

 

14. طبق یک قانون سخت‌گیرانه، شعله مشعل المپیک باید همان شعله‌ای باشد که در آغاز رله در یونان روشن شده است. چندین کپی از شعله اصلی به جاهای دیگر منتقل شده‌اند تا اگر مشعل رله اصلی به هر دلیلی خاموش شد، از آن‌ها استفاده شود.

 

15. در بازی‌های المپیک سال ۱۹۶۸، پرش طول باب بیمون فراتر از طیف دستگاه اندازه‌گیری نوری رسمی بود. در نتیجه مسئولان مجبور شدند مسافت پرش وی را به صورت دستی و بر اساس سیستم متریک اندازه‌گیری کنند. از آنجا که باب بیمون با سیستم متریک آشنا نبود، تا زمانی که مربی‌اش به وی گفت که رکورد جهانی را با اختلاف ۲ فوت شکسته است، از این مسئله خبر نداشت.

 

16. در سال ۱۹۶۴، یک قهرمان المپیک به نام اوا کوبومواسکا که ۳ رکورد جهانی را در دو سرعت به دست آورده بود، از رقابت در ورزش‌های حرفه‌ای منع شد و رکوردهایش باطل گردید؛ زیرا او در آزمون اثبات جنسیت شکست خورده بود. یک سال بعد او اولین فرزند خود را به دنیا آورد.

 

17. در المپیک تابستانی سال ۱۹۳۶، کشور لیختن‌اشتاین و کشور هائیتی در برابر یکدیگر به رقابت پرداختند. بدین طریق معلوم شد پرچم این دو کشور به یک شکل و به یک رنگ است.

 

18. در سال ۱۹۲۸، یک قایقران استرالیایی به نام بابی پیرس در حین مسابقه قایق خود را متوقف کرد تا یک خانواده اردک از رودخانه رد شوند. علی‌رغم این توقف، وی در تمام مسابقات آن دور با سریع‌ترین زمان پیروز شد.

 

19. در مسابقات دو ماراتون المپیک سال ۱۹۰۴، یکی از شرکت کنندگان سوار تاکسی شد، فردی که اول شد برای تحریک عصبی خود، مرگ موش خورد و نزدیک بود بمیرد، یکی دیگر از شرکت کننده‌ها پس از خوردن یک سیب فاسد بیمار شد و مجبور شد در بین راه، چرت بزند و با این حال چهارم شد و شخصی دیگر یک مایل توسط سگ‌های مهاجم تعقیب شد.