پارس ناز پورتال

همه بازیگرانی که خواننده شدند

مجموعه : اخبار سینما
همه بازیگرانی که خواننده شدند

همه بازیگرانی که خواننده شدند 

وقتی بازیگران به خوانندگی رو بیاورند یعنی حس فراتر رفتن از جایگاه خود و تشر زدن به دیگر زمینه ها در آنان گل کرده است. نخستین باری که یک بازیگر به عنوان خواننده به مردم معرفی شد به سال ها پیش باز می گردد. در بحبوحه انقلاب و در میان سرودهای انقلابی که احساسات و شور مردم را با خود همراه می کرد،

 

صدای یکی برای دیگران فرق داشت. «ای ایران» سرود انقلابی که با صدای رضا رویگری برای مردم خوانده شد و حالا با وجود گذشت بیش از سه دهه هنوز هم خاطره انگیز و هم به عنوان یکی از بهترین سرودهای انقلابی در ذهن نسل انقلاب و نسل های بعد باقی مانده است.

 

رویگری شاید نخستین کسی بود که از صدای خوبش در عرصه خوانندگی استفاده کرد اما پس از او بازیگران دیگر نیز این عرصه را تجربه کردند. مرحوم خسرو شکیبایی یکی از مشهورترین چهره هایی بود که صدای خوبش او را وارد عرصه دیگری جز بازیگری کرد اما اینها تنها نمونه های برای ورود به عالم موسیقی نبود.

 

در طول سال های گذشته بازیگران زیادی به عرصه موسیقی وارد شدند و خواننده بودن را تجربه کردند. این تجربه در میان چهره های مشهور سینما و تلویزیون به مرور آنقدر زیاد شد که حالا برای به یاد آوردن نام کسانی که خواننده شدند، نیاز نیست فکر کنید؛ حالا اکثر هنرمندان خواندن را هم تجربه کرده اند!

 

چرایی این که بازیگران، مجریان تلویزیونی و چهره های سرشناس خواندن را تجربه می کنند، از منظر خودشان صدای خوب است اما شاید اگر بخواهید واقعیت را قبل و بعد از تجربه عرصه موسیقی این چهره ها بررسی کنید، به افزایش شهرتی برسید که نصیب همگی شده است؛

 

از رضا رویگری که برای مرور کارنامه کاری اش بعد از نام بردن از دو فیلم با مجموعه تلویزیونی حتما نام سرود «ای ایران» هم آورده می شود تا مهران مدیری که در کنار دیالوگ های مجموعه های طنزش که همه به خاطر دارند، آهنگ هایش زمزمه می شود.

 

واقعیت این است که شهرت ره آورد خوانندگی گرچه شیرین بوده اما برای هیچ کدام از بازیگران ماندگار نبوده است. آنان صدای خوب را به عنوان فاکتور اصلی دارند اما در عرصه رقابت ماندگار نمی شوند. در واقع عدم تخصص و لذت تجربه کردن و به شهرت رسیدن تنها فاکتورهایی است که بازیگران و به تازگی مجریان را وادار می کند

 

به عرصه موسیقی وارد شوند و ناکام از ماندگاری، مدتی بمانند و در نهایت از آن به عنوان تجربه خوش یاد کنند.گرچه هنوز بسیاری در این عرصه هستند و تلاش هایی هم می کنند اما هیچ گاه نام شان در کنار خوانندگان و بزرگان موسیقی آورده نمی شود و البته این نکته را نباید فراموش کرد

 

که بسیاری از متخصصان از تجربه های ناکام بازیگران دل خوشی ندارند، همان هایی که هیچ گاه به کارهای این خوانندگان چهره مهر تایید نمی زنند. شاید آنها منتظرند این چهره های سینمایی و تلویزیونی همان طور که یک شبه تصمیم گرفتند خواننده شوند، یک شبه هم تصمیم بگیرند به حرفه خود بازگردند!

 

در ادامه به مرور برخی از بازیگران که به عرصه موسیقی وارد شدند و مدتی توجه مخاطبان را به عنوان خواننده به خود جلب کردند، می پردازیم.

 

خسرو شکیبایی

یکی از ماندگارترین بازیگران عرصه موسیقی، خسرو شکیبایی بود. او همچون بسیاری از بازیگران، تجربه خواندن را به واسطه نقشش در فیلم «خواهران غریب» تجربه کرد؛ اما فعالیت جدی شکیبایی به دکلمه اشعار سهراب سپهری برمی گردد که به صورت آلبوم روانه بازار شد.

همه بازیگرانی که خواننده شدندرسول نجفیان

خواننده آهنگ «رسم زمونه» برای همه شناخته شده است. با وجود گذشت 21 سال، این آهنگ هنوز هم در مناسبت های مختلف و مراسم های گوناگون خوانده می شود. نجفیان مدعی است که از دهه 50 در خصوص موسیقی فعالیت می کرده است. او در طول این سال ها آلبوم های «نیایش خوانی» و «بی بی جان، آهوی زخمی» را منتشر کرده است.
همه بازیگرانی که خواننده شدندحامد بهداد

تیتراژ سریال «غریبه» شروع تجربه خواننده بودن بهداد بود. او که شناختی نسبت به موسیقی داشت، کارش را جدی تر کرد و به گروه «دارکوب» پیوست. با آنها در چند کنسرت شرکت کرد. چند قطعه فولکور خراسانی برای گروه «لیوا» اجرا کرد و با رضا یزدانی در آلبوم «ساعت 25» همکاری کرد. او هنوز هم در عرصه موسیقی فعال است. نتیجه فعالیت های او انتشار چند تک آهنگ و آلبوم «دارم می سوزم» بود.
همه بازیگرانی که خواننده شدندبهرام رادان

او تاکنون یک آلبوم به نام «روی دیگر» منتشر کرده، اما برای حضور جدی تر، تهیه کنندگی را در عرصه موسیقی هم تجربه کرد. او آلبوم «شاه ماهی» هومن جاوید را تهیه و در بازار منتشر کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندفتحعلی اویسی

بازیگر طنز تلویزیون که اولین تجربه خوانندگی خود را با تیتراژ «کمربندها را ببندیم» آغاز کرد، تعجب بسیاری را برانگیخت. شباهت صدای او با خواننده ای قدیمی ایرانی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. اویسی به عنوان خواننده به گروه «آژیر» پیوست و کنسرت برگزار کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندمحمدرضا هدایتی

یکی از تنها بازیگرانی است که از ابتدا به صورت فردی کار کرد و برای شروع، آلبومی منتشر کرد. به گزارش پارس ناز هدایتی تاکنون علاوه بر سه آلبوم، کنسرت هایی هم برگزار کرده و به صورت جدی خواندن را پیگیری می کند.
همه بازیگرانی که خواننده شدندکامران تفتی

این بازیگر، مجری و گوینده رادیو، ورود به دنیای موسیقی را با همکاری با خوانندگان دیگر آغاز کرد اما تک آهنگ های خود و در نهایت آلبوم «عکس زمستونی تهران» را منتشر کرد. تفتی نمونه ای از بازیگرانی است که تمام عرصه های هنر را تجربه کرده و به تازگی وارد عرصه رسانه شده و سردبیری یک مجله تخصصی سینمایی را به عهده گرفته است.
همه بازیگرانی که خواننده شدندمهران مدیری

چهره مشهور تلویزیونی، موسیقی را با دکلمه و تیتراژخوانی آغاز کرد. آلبوم «از روی سادگی» را با همکاری زنده یاد بابک بیات و فردین خلعتبری منتشر کرد، تک آهنگی با گروه «دارکوب» خواند. مدیری بعدتر تیتراژ همه سریال های خود را خواند تا به عنوان خواننده در ذهن مردم ماندگار شود.
همه بازیگرانی که خواننده شدندرضا رویگری

رضا رویگری با سرود انقلابی «ای ایران» به عنوان بازیگر – خواننده میان مردم مطرح شد اما بعد از سال ها بار دیگر سراغ موسیقی رفت و این بار سه آلبوم «غوغا»، «از عشق گفتن» و «کازابلانکا» را منتشر کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندپرویز پرستویی

این بازیگر پرسابقه سینمایی برای ورود به دنیای موسیقی تجربه ای چون مرحوم خسرو شکیبایی را تکرار کرد. او نخواند و با دکلمه اشعار محمد علی بهمنی در آلبوم مرحوم ناصر عبداللهی، به این عرصه وارد شد اما بعدتر آلبوم های دکلمه خود را مثل «من پرویز پرستویی» و «بابایی»، «من یک بازیگرم» منتشر کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندرضا عطاران

رضا عطاران هم برای اولین بار خوانندگی را با تیتراژ سریال خود «کوچه اقاقیا» تجربه کرد. بعدتر برای همه سریال هایش خواند. صدای او بعدتر در فیلم های سینمایی هم به عنوان تیتراژخوان آمد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندامین حیایی

امین حیایی برای اولین بار با فیلم «سرود تولد» خوانندگی را تجربه کرد و در فیلم های دیگر نیز به واسطه نقش هایش خواند. وی بعد به گروه «کویر» پیوست و آلبوم «باران» را منتشر کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندجواد رضویان

یکی از بازیگرانی که به واسطه نقش هایش می خواند اما خود را خواننده نمی داند و موسیقی را جدی پیگیری نمی کند. او تا به حال برای تیتراژ مجموعه «چارخونه»، «سه شو» و چندین فیلم سینمایی خوانده است.
همه بازیگرانی که خواننده شدندمحمدرضا فروتن

خواندن در فیلم «شب یلدا» او را به سمت موسیقی سوق داد. فروتن بعد آلبوم «پاییز» را روانه بازار کرد و شاید بتوان گفت یکی از تنها بازیگرانی بود که به عنوان خواننده هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
همه بازیگرانی که خواننده شدندشهاب حسینی

شهاب حسینی که با اجرا وارد عرصه هنر شد در بدو ورود به دنیای موسیقی گروهی به نام «هفت» را پایه گذاری کرد. او هم خواننده بود و هم دکلمه هایی انجام داد اما پس از این که این گروه به کار خود پایان داد، او نیز موسیقی را دنبال نکرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندحمید گودرزی

حمید گودرزی برای اولین بار در مجموعه «دانی و من» در نقش یک خواننده، با دنیای موسیقی ارتباط برقرار کرد. مدتی با گروه «هفت» همکاری کرد اما کارش را ادامه نداد.

همه بازیگرانی که خواننده شدندامیرحسین مدرس

این مجری که بعدتر بازی را تجربه کرد نیز یکی از خوانندگان گروه «هفت» بود. پس از پایان کار این گروه، مدرس تیتراژ چند مجموعه تلویزیونی را خواند؛ آلبوم خودش را روانه بازار کرد و بعد به عنوان کارشناس موسیقی مجری برنامه تلویزیونی «ساعت 25» شد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندمهدی پاکدل

مهدی پاکدل یکی از جدیدترین چهره هایی است که به عالم موسیقی وارد شد. او برای نخستین بار اشعارت حسن جنت مکان را در سریال «ستایش» انجام داد و به تازگی مجموعه ای از «انعکاس کوچه های خیس» را که دکلمه هایی از اشعار همین شاعر است روانه بازار کرده.
همه بازیگرانی که خواننده شدندبرزو ارجمند

او نیز ورود به دنای موسیقی را با تیتراژ آغاز کرد. بعدتر برای فیلم «تهران تهران»، با رضا یزدانی خواند. ارجمند در ادامه موسیقی را مستقل ادامه داد و آلبوم «غریبه آشنا» را منتشر کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندمریم امیرجلالی

مریم امیرجلالی اولین خواننده زنی است که می شناسیم. وی خود را در وهله اول خواننده و بعد بازیگر می داند. او که ورود به دنیای موسیقی را خیلی جدی آغاز کرد و تصمیم به ماندن داشت، از بازیگری کنار رفت تا به عنوان خواننده، موسیقی را حرفه ای ادامه دهد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندشهره سلطانی

شهره سلطانی از دیگر بازیگران زن بود که به موسیقی روی آورد. او سرپرستی گروه «دات» را پذیرفت و کنسرتی نیز با این گروه ویژه بانوان برگزار کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندبهنوش بختیاری

او به عنوان خواننده به گروه «نت» پیوست. بهنوش بختیاری در این گروه با خواندن آهنگ هایی در سبک پاپ، جاز و بلوز و کانتری خود را به عنوان خواننده ای ویژه زنان معرفی و کنسرت برگزار کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدندمحمدرضا گلزار

شاید متفاوت ترین بازیگر در عرصه موسیقی محمدرضا گلزار باشد. او پیش از این که به سینما بیاید به عنوان نوازنده گروه «آریان» فعالیت می کرد. گلزار با ورود به سینما مشهور شد، موسیقی را رها کرد، اما در چند سال گذشته بار دیگر به کار قبلی خود برگشت اما این بار به عنوان خواننده. او در بازگشت هشت تک آهنگ خواند و در یک آهنگ با مرتضی پاشایی همخوانی کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدنداشکان خطیبی

یکی از بازیگرانی که هم زمان با بازی در عرصه موسیقی فعال بوده است. اشکان خطیبی که به صورت مستمر موسیقی را پیگیری می کند، تا به حال چند تک آهنگ را منتشر کرده و تهیه کنندگی آلبوم علی عظیمی را به عهده گرفته است. اشکان خطیبی چند سالی است گروهی به نام «ترافیک» را تاسیس کرده است و شاید یکی از تنها کسانی باشد که به صورت حرفه ای در این عرصه فعالیت می کند.
همه بازیگرانی که خواننده شدندبهاره رهنما

این بازیگر که نویسندگی را هم تجربه می کند و تا به حال چندین کتاب داستان و دفتر شعر منتشر کرده، دو دفتر شعرش را با صدای خود روانه بازار کرد.
همه بازیگرانی که خواننده شدند