پارس ناز پورتال

این 5 کتاب توانست جهان را دگرگون کند

این 5 کتاب توانست جهان را دگرگون کند

این 5 کتاب توانست جهان را دگرگون کند 

کتاب ها گنج هایی هستند که از افکار و ذهن انسان های ارزشمند به یادگار می مانند . اما در این مطلب پنج کتابی که توانست در عصر خود بیشترین تاثیر را بگذارد را معرفی می کنیم . امکانات گسترده دستگاه چاپ به نویسندگان بزرگ، فیلسوفان و دانشمندان این شانس را داد تا رویاها و درک ما نسبت به جهان هستی را طبق نگرش خود شکل بدهند.

 

۱- کتاب سرمایه (۱۸۶۷)

DAS KAPITAL

 کارل مارکس مجموعه مطالعات علم اقتصاد، فلسفه و ادبیات که شاهکار مارکس، فیلسوف قرن هیجدهم، قلمداد می شود در طی ۱۲ سال تحقیق و مطالعات جامع در قالب یک کتاب درآمده است. موضوع اصلی آن در مورد نظام برده داری و سرمایه داری و کسانی که درگیر این نظام هستند، از قبیل کارگران می باشد.

 

مارکس نتوانست قبل از مرگ جلد دوم و سوم سرمایه را کامل کند اما فردریش انگلس دوست و همکارش پس از مرگ او جلد دوم و سوم را بر اساس دست نوشته‌های مارکس به ترتیب در سال‌های ۱۸۸۵ و ۱۸۹۴ منتشر کرد.

 

۲- تعبیر خواب (۱۸۹۹)

THE INTERPRETATION OF DREAMS 

زیگموند فروید این کتاب از پدر روانکاوی دنیا و الهام بخش بسیاری از کارهای وودی آلن است. این کتاب بررسی می کند که چگونه ضمیر ناخودآگاه انسان به دنبال حل معضلات درونی از طریق خواب ها است. این کتاب در اولین انتشارش به خاطر تئوریهای موجود در آن، موجب بحث و جدل بسیاری در مجامع علمی شد .

 

شاید بزرگترین میراث به جامانده از این کتاب، استفاده از دانش شخصی افراد به عنوان ابزاری برای رسیدن به زندگی شادتر و روابط اجتماعی بهتر باشد. فروید، روان‌پزشک اتریشی و پایه‌گذار رشته روان‌کاوی است.

 

به نظر او بسیاری از رفتارهای انسان تحت تأثیر انگیزه‌های ضمیر ناخودآگاه است، افکار و خاطرات بخصوص ضمیر ناخودآگاه، ریشهٔ اختلالات روانی هستند، و اینگونه اختلالات روانی می‌توانند با تبدیل افکار و خاطرات ناخودآگاه به آگاهی از طریق معالجات روانکاوانه، درمان شوند. فروید در سال ۱۹۳۹ به دلیل ابتلا به سرطان فک درگذشت.

 

۳- کتاب ۱۹۸۴ ( ۱۹۴۹)

جورج اورول

دنباله آثار اورول که به سادگی جای خود را در دل خوانندگان باز کرد . “برادر بزرگ”، “اتاق ۱۰۱″، “پلیس اندیشه” از بارزترین نمونه های آثار وی می باشند.این کتاب که اشاره به زمینه های سانسور و سرکوب رژیم دیکتاتوری دارد، به طرز هولناکی نشان دهنده دنیایی است که در آن دولت تبادل اطلاعات را در سطوح وسیعی برای حفظ امنیت و آزادی افراد کنترل می کند.

 

جورج اورول (George Orwell) کتاب ۱۹۸۴ را در سال ۱۹۴۹ نوشت، زمانی که جنگ دوم جهانی به تازگی پایان یافته بود و جهان خطر تسلیم شدن در مقابل حکومتی ظالم و دیکتاتوری را به خوبی احساس کرده بود. در آن زمان جنگ سرد هنوز به معنای واقعی آغاز نشده بود و در دنیای غرب روشنفکرانی بودند که به دفاع از کمونیسم برخواسته بودند.

 

اورول این کتاب را در واقع برای اخطار به غرب در مورد گسترش کمونیسم نوشت. اما داستان این اثر را می توان تا حدود زیادی به شرایط حاکم بر تمام جوامع تحت سلطه ی حکومت های استبدادی تعمیم داد.

 

۴- مدخل الهیات

THE SUMMA THEOLOGICA

توماس آکویناس این کتاب هر چند ناتمام است ولی یک کتاب کلاسیک تاریخ فلسفه و پرنفوذترین کتاب در ادبیات فلسفی غرب می‌باشد. برجسته ترین نظریات و تفکر کاتولیک، برگرفته از این کتاب می باشد.

 

این ۵ نسخه کتاب سوالهایی درباره باورهای دینی چون ماهیت مسیحیت، تثلیث، گناه، رستگاری، نقش آیین ها و ماموریت مسیحیت در دنیا را مطرح می کند. در واقع تلاشی برای بوجود آوردن تضادهای اعتقادی و معماهای فلسفی از طریق تعامل کلیساهای روم و یونان با بینش های ارسطویی در زمینه مسیحیت می باشد.

 

۵- اگر این یک مرد است

(۱۹۴۷) IF THIS IS A MAN

 پریمو لوی موضوع کتاب سپری کردن یک سال در جهنم آشویتس است، این اثر توسط یک شیمیدان ایتالیایی – پریمو لوی – نوشته شده است و شرایط زندگی در اردوگاه های پر از خیانت و شرارت آنجا را به خواننده نشان می دهد.

 

خواننده با چشمانی مشتاق می خواهد بداند که چگونه انسان در این شرایط تلاش بیشتری می کند، لوی دقایقی از پوچی و سبک سری و نا امیدی را همراه با دقت و حساسیت های انسانی ایجاد می کند و از آن یک شاهکار مدرن می سازد.

 

لوی پس از حملهٔ آلمان به شمال ایتالیا در سال ۱۹۴۳، به واسطهٔ خبرچینی یکی از همکارانش اسیر نازی‌ها شد و ده ماه در اردوگاه آشویتس اسیر بود تا این که توسط ارتش سرخ آزاد شد. لوی پس از بازگشت به تورین خاطرات اسارتش در آشوییتس و اروپای شرقی را در دو کتاب اگر این یک مرد است و معاهده نوشت .