پارس ناز پورتال

ایجاد کهیر در مادران باردار و نکات مهم

ایجاد کهیر در مادران باردار و نکات مهم

ایجاد کهیر در مادران باردار و نکات مهم 

معمولا مادران در اولین بارداری خود ممکن است با کهیر دوران بارداری مواجه شوند و این کهیرها موجب ناراحتی خانم ها خواهد شد.اما جای نگرانی نیست. کهیر بارداری یکی از مشکلات پوستی شایع دوران بارداری است که به ویژه در ۳ ماهه سوم و در خانم هایی که برای نخستین بار است که باردار می شوند، بروز می کند.

 

آمارهای موجود نشان می دهد بین ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت جهان حداقل یک بار در طول زندگی دچار کهیر می شوند و ۱ تا ۵ درصد نیز کهیز مزمن می گیرند. عوارض کهیر نیز برخی از مبتلایان را به شدت آزار می دهد؛ به گونه ای که حدود ۷۳ درصد افراد مبتلا به کهیر در طول بروز علائم در اجتماع ظاهر نمی شوند. در ۷۴ درصد مبتلایان کیفیت کار حرفه ای کاهش می یابد و ۶۳ درصد دچار اضطراب می شوند.

 

بیشتر متخصصان پوست بر این باورند که این بیماری پوستی بیش از آنچه به نظر می رسد بر روان افراد تاثیر منفی می گذارد و به همین دلیل شناختن آن و روش های پیشگیری از آن و درمانش اهمیت ویژه ای دارد. در این مطلب با دکتر محمدعلی نیفروش زاده، رئیس انجمن متخصصان پوست ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با این بیماری نسبتا شایع پوستی گفت و گو کرده ایم.

 

ضایعات پوستی کهیر چه مشخصاتی دارند

کهیر درواقع نوعی تورم قرمزرنگ پوست است که با خارش و گاهی سوزش و به ندرت با درد همراه می شود. این ضایعات معمولا بعد از گذشت چند دقیقه تا چند ساعت در ناحیه درگیر ناپدید و در منطق دیگری ظاهر می شوند. اندازه آنها هم می تواند از اندازه یک ماش تا یک بشقاب متغیر باشد. گاهی کهیرها به هم متصل می شوند و گاهی در سطح بدن پراکنده اند.

 

آیا دلیل ابتلا به کهیر مشخص است

خروج پلاسما از مویرگ های ریز خونی به دلیل برخی مکانیسم های شیمیایی از جمله ترشح هیستامین باعث بروز کهیر می شود. برخی خوراکی ها (تنقلات، شکلات، گوجه فرنگی، تخم مرغ، انواع توت ها، شیر و ماهی)، داروها (آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، خواب آورها، مکمل ها، آنتی اسیدها، قطره های چشمی و برخی ملین ها)،

 

نیش حشرات و عفونت های ناشی از سرماخوردگی، گلودرد، سینوزیت و آبسه و برخی بیماری ها از جمله بیماری های کبدی و غدد و داخلی و برخی آلودگی های انگلی و بدخیمی ها، برخی عوامل فیزیکی مثل گرما و سرما و نور آفتاب، ارتعاشات و ورزش، تعریق و اضطراب، خاراندن و عوامل فشاری و…

 

در ترشح هیستامین در بدن و بروز کهیر حاد نقش دارند اما دلایل بروز کهیر مزمن مشخص نیست و در دوسوم مبتلایان هرگز مشخص نمی شود.

 

آیا درمانی برای آن وجود دارد

برای کهیر حاد حذف عامل ایجادکننده مهم است اما در کهیر مزمن باید بیماری را علامتی درمان کرد و رفع کامل آن امکان پذیر نیست. برای تمامی مبتلایان مصرف داروهای آنتی هیستامینی در راس قرار دارد. البته این داروها تا قبل از بروز کهیر و برای پیشگیری، بیشتر موثرند و میزان تاثیر آنها بعد از بروز کهیر کم می شود.

 

پس مبتلایان باید روزانه این دارو را مصرف کنند
در افراد مبتلا به کهیر مزمن زیر نظر پزشک بله؛ اما در افراد مبتلا به کهیر حاد لازم نیست. این افراد می توانند در شرایط خاص مثلا در فصل سرد و خشک سال یا شرایطی که دچار اضطراب هستند با مشورت پزشک دارو مصرف کنند. آنتی هیستامین ها بدون عارضه نیستند

 

و نه تنها خواب آورند بلکه باعث احتباس آب می شوند. در نتیجه خانم های باردار و سالمندان باید مراقب مصرف آن و هم چنین تداخلات دارویی باشند. در موارد اورژانسی که کهیر در بلع و تنفس اختلال ایجاد کند، گاهی حتی کورتون های تزریق تجویز می شوند.

 

چرا برخی افراد به صورت مرتب دچار عود کهیر می شوند

به طور کلی کهیر ۲ نوع است؛ کهیر حاد که معمولا قبل از ۶ هفته کاملا برطرف می شود و کهیر مزمن که بیش از ۶ هفته ادامه دار است و مرتبا عود می کند. مصرف مرتب و روزانه داروهای آنتی هیستامین برای افراد دچار کهیر لازم است.

 

 غیر از دارودرمانی، روشی برای تسکین خارش و علائم کهیر وجود دارد

برای تسکین علائم می توان از کمپرس سرد استفاده کرد. استفاده از عصاره گیاه بابونه هم می تواند خارش را کاهش دهد. پوشیدن لباس های سبک با الیاف طبیعی جلوی تحریک پوست را می گیرد و برخی تمرین های آرامش بخش مثل یوگا به کاهش اضطراب کمک می کند.