پارس ناز پورتال

اهدای خون اهدای زندگی است

اهدای خون اهدای زندگی است

اهدای خون اهدای زندگی است 

اهدای خون کار بسیار مناسب و شایسته ای است که انسان ها در قبال همدیگر انجام می دهند . بسیاری از بیماران نیازمند خون هستند . احتمال اینکه یکی از کسانی که میشناسید نیاز به اهدای خون پیدا کند، بسیار بالاست. همیشه به اهداکنندگان خون، مخصوصاً آنهایی که گروههای خونی نادر دارند، نیاز است.

 

چه کسانی میتوانند خون اهدا کنند؟
برای اهدای خون، فرد باید بالای ۱۷ سال  و وزن بالای ۵۵ کیلوگرم باشد. این افراد باید از سلامت خوبی برخوردار بوده و برای بعضی مشکلات مثل کمخونی روی آنها آزمایش میشود.
 اهداکنندگانی که دارای این شرایط باشند، میتوانند هر ۵۶ روز یکبار خون اهدا کنند.

 

قبل از اهدای خون

اهدای خون قبل از زمانیکه وارد بانک خون میشوید آغاز میشود. یک صبحانه یا ناهار خوب بخورید. به هیچ عنوان در این روز نباید وعدهغذایی را نادیده بگیرید. اما سعی کنید از غذاهای پرچرب مثل برگرها یا سرخکردنیها دوری کنید. و حتماً مقدار کافی آب، شیر و سایر مایعات بنوشید.

 

قبل از اهدای خون، باید به چند سوال درمورد سابقه پزشکی خود پاسخ داده و آزمایش خون و فشارخون بدهید. سابقه پزشکی شامل سوالاتی است که به پرسنل بانک خون کمک میکند بفهمند که اهداکنندگان بیماری دارند که از طریق خونشان انتقال یابد یا خیر.

 

به همین دلیل درمور مسافرتهایی که اخیراً رفتهاید، بیماریهایی که گرفتهاید، داروهایی که مصرف کردهاید و سایر مشکلات سلامتیتان سوال میکنند.

 

خون اهداشده آزمایش میشود تا وجود ویروسها ازجمله HIV (ویروسی که موجب بیماری ایدز میشود)، هپاتیت B، هپاتیت C، سفلیس و از این قبیل در آن بررسی شود. اگر هریک از این ویروسها در خون اهداشده دیده شود، از بین برده میشود. ازآنجا که خون علاوه بر ویروس با باکتری هم آلوده میشود، بعضی ترکیبات خون نیز برای آلودگی باکتریایی نیز آزمایش میشود.

 

اهدای خون به چه صورت است؟

اهدای خون حدود ۱۰ دقیقه طول میکشد. چیزی شبیه به دادن آزمایش خون است. وقتی کارتان تمام شد، بهتر است چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید، مایعات زیاد بخورید و بقیه روز را آسانتر بگذرانید (مثلاً ورزش نکنید!). بانک خون محل یا هلالاحمر میتواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

 

آیا اهدای خون خطراتی دارد؟

فرد با اهدای خون دچار بیماری یا عفونتی نمیشود. سوزنها و سایر تجهیزاتی که مورد استفاده قرار میگیرند همه استریل هستند و فقط برای یک نفر مصرف شده و بعد دور انداخته میشوند. همه مراکز خون میبایست از مقررات و قوانین خاصی پیروی کنند.

 

گاهیاوقات کسانی که خون اهدا میکنند دچار بعضی عوارضحانبی کوچک مثل حالتتهوع، سرگیجه یا ضعف میشوند که معمولاً خیلی سریع از بین میروند.

 

بدن فرد اهداکننده معمولاً بخش مایع خون (پلاسما) را طی ۷۲ ساعت بعد از اهدای خون جایگزین میکند. بین ۸-۴ هفته نیز طول میکشد تا گلوبولهای قرمز خون از دست رفته ساخته شود. یک رژیمغذایی سرشار از آهن به اضافه مصرف روزانه قرص آهن میتواند به ساخت دوباره این گلوبولها کمک کند.

 

هلالاحمر برآورد میکند که ۱۵٪ از همه اهداکنندگان خون جوانان هستند. اگر شما نیز قصد اهدای خون دارید، به نزدیکترین بانکخون مراجعه کرده و اطلاعات بیشتر را از آنجا دریافت کنید. یادتان باشد با این کار میتوانید جان یک انسان را نجات دهید.