پارس ناز پورتال

انجام ورزش در آب و بهبود جریان خون

انجام ورزش در آب و بهبود جریان خون

انجام ورزش در آب و بهبود جریان خون 

ورزش کردن در آب می تواند به بهبود جریان خون در کل بدن بسیار کمک کند. ورزش ایروبیک در آب همیشه توصیه می شود. پزشكان و توان‌بخشان حركات و فعاليت‌هاي بازتواني را براي ورزشكاران و بيماران توصيه مي‌كنند، اما برخي از عوامل مانند خستگي، تعريق، كسل كننده بودن و احتمال بروز آسيب‌هاي ورزشي باعث مي‌شود

 

رغبت چنداني به انجام اين فعاليت‌ها وجود نداشته باشد. راه جايگزين انجام اين فعاليت‌ها در آب است. تمرين در آب يكي از راه‌هاي بسيار مناسب و جالب براي افزايش جريان خون در شريان‌هاي قلب مي‌باشد. از آنجايي كه محيط آب شناور است و حالت رانشي دارد و اين مقاومت و ايستادگي آب باعث مي‌شود

 

كه محيط ورزشي شما در مقابل حركت‌هاي ناگهاني و اكنش نشان دهد و از ايجاد فشار و دردهاي ناشي از حركت‌هاي ناگهاني جلوگيري كند. جريان آب باعث افزايش خون رساني به پوست و افزايش اكسيژن بافت‌ها شده و ايجاد اسيد لاكتيك (عامل خستگي) را به تعويق مي‌اندازد. همچنين به دليل چگالي و نيروي بويانسي آب، امكان آسيب‌هايي كه در محيط‌هاي صلب(سخت) وجود دارد در آب بسيار كم است.

 

از سوي ديگر آب نسبت به هوا محيط بسيار چگالتري است. به اين معنا كه شما انجام كار مفيد در آب به انرژي بسيار بيشتري نسبت به انجام همان فعاليت در هوا داريد. اما اين تنها خصوصيت نيست. قانون ارشميدس باعث مي‌شود كه وزن شما كاسته شود. به اين معنا كه اگر ترازويي زير آب قرار دهيد

 

و روي آن بايستيد، وزني به مراتب كمتر از وزن واقعي شما را نشان مي‌دهد. اين موضوع كمك زيادي به كاهش فشار بر روي مفاصل كمر و زانو كرده و به شما اجازه مي‌دهد بدون ترس از مصدوميت و كوفتگي حركات ورزشي را انجام دهيد. بنابراين مي‌توانيد در آب قدم بزنيد، بدويد، دوچرخه سواري كنيد و حتي وزنه بزنيد!

 

تمرين و ورزش در آب مداوم و متداول چند بار در هر هفته به كساني كه درد كمر مداوم دارند و حتي ديابتي‌ها و امراض آرتروز و چاقي پيشنهاد مي‌شود. شما انتخاب‌هاي مختلفي در آب داريد، مي‌توانيد در آب شنا كنيد و يا حتي در استخر به تمرين بپردازيد و يا حتي خود به تنها و يا به صورت گروهي در كلاس‌هاي تمرين در آب شركت كنيد.

انجام ورزش در آب و بهبود جریان خون

ورزش در آب به كساني كه درد كمر , ديابتي‌ها ، امراض آرتروز و چاقي دارند پيشنهاد مي‌شود‎

 

چند تمرین ایروبیک در آب به شرح ذیل است.

1.   دوی جهشی

دویدن در تابستان بدن را خیلی گرم می کند. وقتی در آب ورزش می کنید، مقاومت آب را احساس می کنید. همین مقاوت باعث افزایش قدرت بدن می شود. بهتر است این حرکات را در قسمت کم عمق انجام دهید. دست ها را روی ران پا قرار داده و با پای راست یک قدم به جلو بروید. زانو ها را خم کرده و حالت خیز بگیرید.

 

با یک جهش پای چپ را جلو ببرید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید. عرض استخر را که رفتید، موقع برگشت با سرعت بیشتری حرکت را انجام دهید. به مدت 5 دقیقه حرکت را تکرار کنید.

 

2.   بشین پاشوی پرشی

بشین پاشوی پرشی روی زمین برای زانوها و مفاصل خوب نیست، اما در آب کمتر به مفاصل فشار وارد می شود. پاها را به اندازه ی عرض شانه باز کنید. سطح آب باید تا زیر سینه تان برسد. انگشتان پا باید رو به جلو باشند. بنشینید، طوری که سینه و شانه ها زیر آب بروند. به 1 شماره، به پاها فشار آورده و بپرید و آرام به زمین برگردید. این حرکت را 10 تا 12 بار تکرار کنید.

 

3.   بلند کردن پا

بلند کردن پا، ران و ماهیچه ها را قوی می کند. در خشکی شاید بخاطر سنگینی پا نتوانید آن را بلند کنید که باعث گرفتگی کمر هم می شود، اما در آب، سبک وزن می شوید. به قسمت عمیق بروید. به لبه ی استخر تکیه دهید چون پاها را که بالا ببرید غرق می شوید! پاها را مستقیم به طرف پایین نگه دارید.

 

بدون کمک دست، پای راست را بلند کرده و تا شکم بالا آورید. راست بایستید و ستون فقرات را راست نگه دارید تا خم نشوید. پای راست را پایین آورده و پای چپ را بالا آورید. 10 تا 12 بار حرکت را تکرار کنید. این کار را می توانید در قسمت کم عمق هم انجام دهید.

 

4.   نشستن V شکل

بعضی از حرکات شکمی هستند که ماهیچه ها را به خوبی تقویت می کنند. از جمله نشستن V شکل یا پلاتس که در خشکی، انجام دادنش خیلی سخت است. اما در آب، جاذبه ی کمتری وارد می شود. در قسمت کم عمق استخر ایستاده و به دیوار تکیه دهید، طوری که شانه ها زیر آب بروند. پاها را دراز کنید.

 

بگذارید پاها روی آب قرار گیرند. باسن تان باید به سمت کف استخر باشد. با دست ها قسمت بالای ران را گرفته و به سمت خود بکشید (بدن به شکل V درآید) و 10 تا 20 ثانیه نگه دارید. 5 بار این حرکت را تکرار کنید.

 

منبع: goldenwaters.ir