پارس ناز پورتال

امان از دیسمنوره یا دردهای دوران پریود

مجموعه : بهداشت زنان
امان از دیسمنوره یا دردهای دوران پریود

امان از دیسمنوره یا دردهای دوران پریود 

خانمها ماهی یکبار باید این دوران را تجربه کنند و برخی درد بسیاری را در دوران قاعدگی حس میکنند که عادی است! دیسمنوره « Dysmenorrhea » ، بـه درد در حین دوره هـای ماهیانه خونریزی گفته میشود . تخمین زده میشود در حدود 75 درصد از کسانی که دیسمنوره «درد قاعدگی» دارند، علتی فیزیکی درد وجود ندارد و برای 25 درصد بقیه باید علت را مشخص نمود .

 

دیسمنوره یک درد انقباضی و اسپاسم گونه در قسمت پائینی شکم است. دیسمنوره معمولاً، در روز اول خونریزی شروع میشود و معمولاًً تا روز سوم طول میکشد و بـه طور ناگهانی با قطع خونریزی، قطع میشود.بیماران ممکن است همراه با آن علائم دیگری مثل تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی و نفخ داشته باشند. همچنین احتمال بروز اسهال هم وجود دارد.

 

شایان ذکر است که بسیاری از خانمها علائم را فقط در سیکلهای با تخمک گذاری تجربه می کنند نه در سیکلهای بدون تخمک گذاری. دوره هـای بدون تخمک گذاری اغلب بـه‌صورت خونریزی بدون درد است.دیسمنوره بدون علت مشخص را ” دیسمنوره اولیه ” می نامند که ممکن است

 

در بیش از 520 درصد جمعیت زنان وجود داشته باشد. در 5 تا 15 درصد این موارد، درد بـه حدی شدید است که فرد را از حضور در مدرسه یا محل کار باز می دارد . درد قاعدگی با افزایش سن و پس از بارداری کاهش مییابد .علت درد ترشح پروستاگلندین ها است که حین قاعدگی در بدن رها میشود .

 

پروستاگلندینها موادی شبیه بـه هورمون هستند که درنتیجه ترشح انها رحم منقبض شده، جریان خون بـه رحم کاهش یافته و پایانه هـای عصبی نسبت بـه درد حساس تر می‌شوند . افرادی که دیسمنوره اولیه دارند مقدار پروستاگلندینها در آنها بیشتر است.

 

در مواردی که علتی برای دسمنوره وجود دارد آنرا ” دیسمنوره ثانویه ” مینامند . علل شایع دیسمنوره ثانویه شامل آندومتریوز ، فیبروئید ها ، آدنومایوز و عفونت لگنی میباشد . علل دیگر نیز وجود دارد که موارد آنها بسیار اندک میباشد ودر شرایط ویژه بررسی می گردند .

 

درد معمولاً در زیر شکم بوده و ممکن است بـه کمر و پاها هم انتشار یابد. درد معمولاً کرامپی بوده و شدت آن کم و زیاد میشود «بـه اصطلاح می گیرد و ول می کند» ولی ممکن است بـه صورت مبهم و ادامه دار نیز خود را نشان دهد .
امان از دیسمنوره یا دردهای دوران پریوددرد معمولاً کمی قبل و یا با شروع خونریزی شروع شده ودر 24 ساعت اول بـه حداکثر خود می‌رسد و پس از 2 روز کاهش مییابد. سایر علایم شایع شامل سردرد، تهوع ، یبوست ، اسهال و تکرر ادرار میباشد . حساسیت قبل از شروع قاعدگی ، افسردگی و نفخ شکم ممکن در قسمتی و یا کل دوره خونریزی ادامه یابد .

 

برای تشخیص علل ثانویه معمولاً معاینه بالینی صورت گرفته و با توجه بـه آن تشخیص داده می شود .برای تشخیص دیسمنوره ثانویه از اولیه، پزشکان باید فاکتورهایی مثل زمان بندی و محل خاص درد، انتشار درد، سابقه خانوادگی اندومتریوز، فعالیت جنسی، ابتلا بـه اسهال، تهوع، یا استفراغ و میزان باز ماندن بیمار از فعالیت هـای ورزشی یا مدرسه بررسی شود.

 

معاینه بدنی برای بررسی وجود توده هـای شکمی، اختلالات پرده بکارت و فتق ها الزامی است. همچنین در تشخیص، بزرگ شدن رحم یا اندومتریوز مفید است. کشت ترشحات سرویکس یا واژن ممکن است وجود PID را اثبات کند و یا این که رادیولوژی می‌تواند بـه توده هـای لگنی یا اختلالات مادرزادی بـه عنوان علل دیسمنوره اشاره داشته باشد.

 

درمان دارویی :

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی «مثل مفنامیک اسید و ایبوپروفن» معمولاً درد را بـه طور موثر کاهش می دهند. این داروها اگر 1 تا 2 روز قبل از شروع قاعدگی مصرف شوند ودر حین و پس از دو روز از قاعدگی مصرف انها ادامه یابد بهترین کارایی را خواهند داشت.در مواردی هم که درد قاعدگی ثانویه بـه علت دیگری باشد، درمان آن ضایعه بـه بهبود درد کمک خواهد نمود.

 

در حال حاضر بیشترین تمرکز روی سه داروی NSAID معمول است که بـه‌صورت OTC در دسترس میباشد شامل ایپوپروفن، ناپروکسن و کتوپروفن. در مصرف ایپوپروفن باید توصیه ها و احتیاطات لازم مدنظر قرار گیرد مثل احتیاطات آلرژیک «احتمال ایجاد کهیر، آسم، تورم صورت، یا شوک»

 

و نیز توصیه هـای مصرف «در صورت سوزش خفیف سر دل، ناراحتی و یا درد معده با غذا یا شیر مصرف شود» و نیز هشدار در مورد علائم مصرف همزمان با الکل .البته دیورتیکها می توانند در بازرسی بعضی از علائم از جمله تورم و ادم و افزایش وزن ناشی ازتجمع مایع در سندرم پیش از قاعدگی و یا در دوره قاعدگی مصرف گردند

 

کافئین یک دیورتیک مؤثر است ولی میتواند باعث عوارض جانبی مثل تغییرات فشارخون گردد و نیز یک ماده بالقوه اعتیاد آور و با علائم محرومیت شناخته شده بوده و میتواند باعث تشدید سندرم پیش از قاعدگی گردد.روش هـای درمانی زیر برای کاهش درد در هنگام قاعدگی ، بر اساس طب سنتی تهیه شده است و شاید در مورد شـما کمک کننده باشد :

 

1- اسیدهای چرب اساسی بیشتری مصرف نمایید :

مطالعات زیادی نشان داده، که مصرف این اسید هـای چرب که عمدتا در غذاهایی مانند ماهی هـای آب هـای سرد مثل سالمون و همچنین آجیل ها مثل گردو ، بادام و یا دانه هایی مانند کنجد و قلوس وجود دارد،سبب کاهش علائم دیسمنوره «علائم قبل از قاعدگی»می گردد.

 

2- یک هفته قبل از شروع قاعدگی رژیم غذایی خود را تغییر دهید :

یک هفته قبل از شروع پریود بهتر است ازاسفناج«میتوانید آنرا بخارپز کرده وبا ماست میل نمایید که بسیار هم خوشمزه است» ،تمشک وگردواستفاده کنیدوهمچنین از زعفران ،رازیانه ، ترخون ،تره فرنگی، موسیر،فلفل سیاه ،دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده نمایید.

 

3-از چای هـای گیاهی استفاده نمایید :

چایی بابونه ، سنبل الطیب و گل گاوزبان، تمشک وسرخ ولیک در کاهش درد وایجاد آرامش در شـما بسیار موثرند.هریک از این دم کرده ها را میتوانید بـه طور مجزا تهیه وبه دلخواه خود مصرف نمایید. لازم بـه ذکر است که این چای هـای گیاهی در واقع گنجینه هـای علم پزشکی شرق است که بـه ما بـه ارث رسیده وبا مصرف بجا میتوانید از انها بسیار بهره ببرید.
امان از دیسمنوره یا دردهای دوران پریود4- مکملهای منیزیوم مصرف نمایید :

در بعضی از خانمها بـه دلیل کاهش سطح منیزیوم خون ، دچار دردهای پیش ازقاعدگی می گردند ، لذا توصیه می گردد، یک هفته قبل از پریود، شروع بـه مصرف روزانه 500 میلیگرم بـه علاوه 50 میلیگرم ویتامین B6 نمایید که بسیار در کاهش دردو گرفتگی هـای زیر شکم بسیار مفید است.

 

5- یک لیست تهیه کنید:

بـه گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، حتما تا حالا متوجه شدید که یک هفته قبل از پریود بـه بعضی غذاها حساسیت و واکنش نشان میدهید و گاهی سبب تشدید ناراحتی شـما در طول دوره قاعدگی می گردد، لذا بـه شـما توصیه می کنیم تا لیستی از این غذاها تهیه نموده ودر دوره هـای بعد از مصرف انها خودداری نمایید

 

6-تمرینات ورزشی وفکری انجام دهید:

برخلاف گذشته که توصیه بـه استراحت می شد اما در طب چینی توصیه بـه انجام ورزشهای فیزیکی و فکری آرام ودر حد متوسط می گردد«مانند ورزشهای تایی چی ، یوگا ». این سبب میگردد تا شمادر آرامش و تعادل بیشتری بـه سر ببرید.

 

7-از خوردن نمک، الکل، کافئین، و……..خودداری نمایید :

ممکن است شـما نسبت بـه خوردن این مواد اشتیاق زیادی داشته باشد اما باید بدانید که بسیار در تشدید مشکلات شـما موثرند واگر واقعا نمی‌توانید در برابر انها مقاومت کنید، حداقل مصرف متوسط و کمی از انها داشته باشیدویاشکلات بخورید!

 

8- نفس عمیق :

در مواقعی که بسیار کلافه و مضطربید، پنج باراز راه بینی نفس عمیق بکشید و بیرون دهید ، خواهید دید که در تخفیف درد وعلائم شـما بسیار موثراست .