پارس ناز پورتال

اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو 

مردم شهر تهران که این روزها در غم از دست دادن آتش نشان ها در حادثه پلاسکو هستند با تمام سعی خود تلاش به کمک کردن و اعلام همدردی دارند. آنها که انگشت اتهام را به سوی مردم می گیرند از همین امروز شرم کردن را تمرین کنند.عضو شهیر شورای شهر به تلویزیون می آید و مردم را عامل تلف شدن آتش نشان های عزیز معرفی می کند.

 

لابد به این خاطر که چرا جلوی ساختمان ویرانه ازدحام کرده اند. از آن سو پرمدعاهای از خود متشکر شبکه های مجازی مدام با لحنی تحقیرآمیز از مردمی یاد می کنند که جلوی ساختمان ازدحام کرده اند و فیلم می گیرند.انگار نه انگار که این حادثه در شلوغ ترین خیابان شهر و در شلوغ ترین ساعت ممکن رخ داده و هزاران کارگر و کارمند و صاحب مغازه نگران اموال

 

و سرنوشت و دارایی هایشان بوده و هستند. و مهمتر از آن انگار نه انگار که در سال های اخیر آموزش و یا تذکر آیین شهرنشینی کلا از برنامه های فرهنگی همه نهادها حذف شده است.مگر در یک دهه اخیر چقدر فیلم، انیمیشن و میان پرده درباره مسائل شهرنشینی و تقویت ارتباط سازمان های اجرایی و مردم پخش شده است؟

 

مدیران و مسئولان در هراس از عتاب خطبای آتشین سخن و رسانه های پرشمار آنها تصمیم گرفته اند که ترویج قوانین مدنی شهری را به عنوان عنصری زینتی و لابد مشکوک کنار بگذارند و به ترویج اخلاق به معنای عام آن بپردازند.
اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

 به گزارش پارس ناز بودجه های فرهنگی به جای صرف ساخت برنامه های تبلیغاتی و عموما چاپلوسانه می شود تا مدیر مورد نظر بیشتر منویات خود را نمایش دهد. ده پانزده سال پیش یک سیا ساکتی درباره آموزش قوانین راهنمایی رانندگی داشتیم اما دیگر آن را هم نداریم. بودجه های فرهنگی می آید و می رود و آموزش شهرنشینی به انتهای لیست اولویت ها سقوط کرده است.

 

اما این مردم حرف ندارند. هر جا دانسته اند که کدام کار بهتر است و از سوی قانون حمایت می شود، به سادگی به آن رو کرده اند. خودشان تصمیم می گیرند از روی غریزه شان کار درست را انجام دهند. در این 48 ساعت گذشته این مردم این جزیره های جدا از هم در اقیانوس شکاف های اجتماعی، خودشان به ابتکار خودشان به سوی هم آمده اند و نشان داده اند که چقدر خوب هستند.

 

چقدر وظیفه شناس هستند. این خود مردم هستند که برای آتش نشان های قهرمانشان به شکل خودجوش مراسم یادبود می گیرند، با دسته های گل به ایستگاه های آتش نشانی می روند. نگران خورد و خوراک فرزندان دلاورشان در این شب های سرد دی ماه در ویرانه های پلاسکو هستند، خودشان برای اهدای خون هجوم می برند، با سازماندهی راه را برای ماشین های نجات باز می کنند و نگران اموال مغازه ها و کارگران و مالکان هستند.

 

این مردم خوب در سراسر کشور که وظیفه خود را خوب می دانند، می دانند که از آتش نشان های فداکارشان چگونه تقدیر کنند. از بهنام میرزاخانی بسیجی تا علی امینی که فقط دو ماه تا بازنشستگی اش باقی مانده بود. مردم ما معنای انجام وظیفه و فداکاری را می دانند برعکس بسیاری از مسئولان ما. این مردم خوب، همین مردمی که شما مسئولان قدرشان را نمی دانید و آنها را در طوفان عدم امنیت شهری رها کرده اید.

 

همین شما مسئولانی که توانایی بستن ساختمان های ناامن را ندارید تا فرزندان این مردم خوب اینگونه قربانی نشوند، همین شما مسئولانی که نمی توانید سایه آلودگی هو را از سر این شهر بزرگ دور کنید و با کت و شلوارهای مرتبتان مدام دست بر دست بی عملی می کوبید.
اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

همین شما مسئولانی که قدر این مردم خوب و نجیب را نمی دانید و در هر بحرانی از کمبود آب گرفته تا آلودگی هوا و ریزش ساختمان های قدیمی و ناامن انگشت اتهامتان را سوی آنها می گیرید. شرم کنید… همین امروز شرم کردن را تمرین کنید. همین امروز از آن دیواره مضحک جناح بندی های سیاسی تان بیرون بیایید و آستین بالا بزنید و برای این مردم و حل مشکلاتشان کار کنید و یا حداقل دیگر حرف نزنید. از همین امروز تمرین کنید.

 

7 پرده از حمایت معنوی و علمی شهروندان از آسیب دیدگان حادثه پلاسکو

آیا مقصر اصلی در فاجعه پلاسکو مردم و شهروندانی هستند که در محل وقوع حادثه تجمع کردند؟ به نظر می رسد بعضی مسئولان و رسانه ها تمایل دارند روی این گزاره غلط پافشاری کنند که همه چیز تقصیر مردمی بوده که در ساعات اولیه در خیابان جمهوری تجمع کردند. نمی دانیم انگیزه شان چیست، شاید می خواهند نقش

 

دستگاه های دخیل را کمرنگ کنند. مردم بهت زده و نگران پیگیر اخبار عملیات امداد در پلاسکو هستند. نه فقط مردم تهران بلکه تمام ایران غمگین است و مضطرب. بااین حال عده ای انگشت اتهام را به سمت همین مردم نشانه رفته اند. می گویند ازدحام مردم مانع امدادرسانی به موقع در ساعات اولیه حادثه شده است.

 

مرتضی طلایی عضو شورای شهر صریحا در یک برنامه تلویزیونی مردم را به عنوان مقصر معرفی کرد. سایر مسئولان هم اظهارنظرهای مشابهی داشتند و در شبکه های اجتماعی بارها از رفتار مردمی که عادت ندارند مسیر را برای حرکت خودروهای امدادی باز کنند انتقاد شد. بعضی دیگر از جمله رضا کیانیان از جنبه دیگری مردم را مقصر دانستند

 

و گفتند وقتی ما در زمان انتخابات به جای افراد متخصص شهری، چند قهرمان المپیکی یا سیاستمدار غیرمتخصص در حوزه مدیریت شهری را به شورای شهر می فرسیتم معلوم است این مسائل پیش می آید.
اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

حتی اگر بعضی این ایرادات را وارد بدانیم باز هم علت آن را باید در مسائلی مثل خبررسانی ناقص و کمبود آموزش های لازم به شهروندان برای رفتار در مواقع بحرانی جست و جو کرد. قطعا تعداد زیادی از افرادی که در محل وقوع حادثه تجمع کردند کسبه پاساژ بودند که دغدغه اموال خود را دارند.

 

روند خبررسانی هم ضعف های زیادی داشت. در همین سه روز بارها اخبار ضد و نقیضی از صدا و سیما و سایر خبرگزاری های رسمی منتشر شد. گاهی به فاصله چند دقیقه یک خبر تکذیب می شد. در این شرایط طبیعی است که خانواده مفقودین و مصدومین به امین یافتن یک خبر راهی محل حادثه شوند. فارغ از این موضوع باید نیمه پر لیوان را هم دید.

 

انصافا در طول این سه روز شاهد حمایت های مردم از آتش نشانان هم بودیم و بعضی برای نشان دادن همبستگی خود را این ایثارگران ایده های دیگر به خرج دادند که در ادامه 7 مورد را مرور می کنیم.

 

1- صف مردم برای اهدای خون

از چند ساعت بعد از وقوع آتش سوزی، صف های طویلی از مردم مقابل مراکز انتقال خون تشکیل شد. مردم می خواستند با اهدای خون به مصدومین حادثه کمک کنند. مراجعات مردم به مراکز انتقال خون آنقدر زیاد بود که سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران از مردم تشکر کرد و از آن ها خواست دیگر به مراکز مراجعه نکنند. فقط در روز حادثه 1800 نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد 1450 نفر موفق به اهدای خون شدند.
اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

2- تامین غذا و خوراکی برای آتش نشان ها

بعضی مردم برای حمایت از امدادگران در محل حادثه غذا، میوه و آب معدنی توزیع می کردند. با توجه به اینکه گفته شده عملیات حداقل تا یک هفته ادامه خواهدداشت احتمالا در روزهای آینده هم شاهد این حضور مردم خواهیم بود. ابته که در این زمینه فراخوانی از جانب دستگاه های رسمی اعلام نشده و مردم که با این نیت به محل حادثه می روند

 

باید کالاهای خوراکی را به ماموران در محل تحویل دهند. شب دوم حادثه هم یکی از رستوران های آن حوالی بین نیروهای امدادی غذا رایگان توزیع کرد.
اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

3- تجمع مقابل ایستگاه های آتش نشانی و شمع روشن کردن

جمعه شب شهروندان مقابل ایستگاه های آتش نشانی رفتند و بابت فداکاری آتش نشانان قدردانی کردند. تصاویر زیادی از این لحظات ثبت شده و در شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها قابل دسترسی است. مردم با روشن کردن شمع، بردن گل و نصب پلاکاردهایی یاد آتش نشانان شهید را گرامی داشتند. فیلم ها و تصاویر شهروندانی که آتش نشانان را به آغوش کشیدند و گریستند صحنه های تاثیرگذاری بود.
اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

4- همدردی مردم شهرهای دیگر

نه فقط مردم تهران بلکه مردم شهرهای دیگر هم به انحای مختلف حمایت خود را از آتش نشانان بروز دادند. آنطور که در خبرها آمده مردم اصفهان، بروجرد، ملایر، یزد، زنجان، گچساران، بندر انزلی، ایلام، اهواز، اراک، زاهدان، رشت و خیلی شهرهای دیگر از گوشه و کنار کشور برای ادای احترام به شهدای آتش نشان در مراکز آتش نشانی شهرشان تجمع کردند. این تجمعات خودجوش مردمی اگر نگوییم بی سابقه، کم سابقه بود.

 

5- ارائه مشاوره روانشناسی رایگان به خانواده های داغدیده

دیدن سه اطلاعیه در تلگرام دیروز غافلگیرمان کرد. یک کلینیک روانشناسی و مشاوره در خیابان شریعتی تهران اعلام کرده به مدت دو هفته به بازماندگان حادثه پلاسکو از جمله اقوام جان باختگان، آتش نشانان و مالباختگان مشاوره رایگان می دهد. دو کلینیک روانشناسی دیگر هم با اعلام شماره تلفن های خود گفتند به آسیب دیدگان

 

این حادثه تلخ تا پایان دوره درمانشان مشاوره رایگان می دهند. شاید به زعم بعضی این اطلاعیه ها ترفندهای تبیلغاتی برای استفاده از موج احساسی جامعه باشد اما اگر از جنبه مثبت نگاه کنیم می توان آن را یک اقدام کنشگرانه مثبت و انسانی دید.
اقدامات خودجوش شهروندان برای حادثه پلاسکو

6- آگهی جذب خیاطان و کارگران پلاسکو

یکی از نگرانی های جامعه بعد از این ماجرا، بیکار شدن کارگردان در نزدیکی عید نوروز است. طبقات بالای پلاسکو پر از تولیدی پوشاک و خیاطی بود. دیروز آگهی دیگری در شبکه های اجتماعی دیدیم که یک تولیدکننده برای جذب تعدادی از این کارگران پلاسکو اعلام آمادگی کرده بود. احتمالا در روزهای آینده هم شاهد این اقدامات مثبت باشیم

 

و سایر تولیدکنندگان اقدام به جذب نیرو از این افراد کنند. هرچند که گفته شده مقرری بیکاری کارگرانی که بیمه تامین اجتماعی داشتند سریعا پرداخت می شود و قرار است از مالباختگان هم برای راه اندازی مجدد کارگاه تولیدی پوشاک تسهیلات با سود 4 درصد توسط بانک رفاه پرداخت شود.

 

7- پیشنهادات خلاقانه برای حمایت از آسیب دیدگان و آتش نشانان

برای حمایت از مالباختگان و آسیب دیدگان حادثه پلاسکو یک ایده جالب دیگر هم مطرح شد که اگر جدی گرفته شود آثار مثبتی به همراه خواهدداشت. بعضی کاربران شبکه های اجتماعی قرار گذاشتند تا شب عید فقط لباس ایرانی بخرند تا رونق گرفتن تولید داخلی کارگران بیکار شده سریعا در کارگاه های دیگر جذب شوند.

 

اولین بار مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این ایده را مطرح کرد و بعد با استقبال کاربران مواجه شد. گروه دیگری از کاربران هم پیشنهاد دادند امسال مراسم چهارشنبه سوری از مواد آتش زا استفاده نشود تا آتش نشانان به دردسر نیفتند.

 

مطالب مرتبط :

واکنش بازیگران و افراد مشهور به حادثه ساختمان پلاسکو

کارت پستال ویژه آتش نشانان شجاع و فداکار

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت