پارس ناز پورتال

افغانی ها عامل بیکاری جوانان نیستند

افغانی ها عامل بیکاری جوانان نیستند

افغانی ها عامل بیکاری جوانان نیستند 

وقتی صحبت از بیکاری جوانان تحصیکرده ایران می شود,پای افغانی ها به میدان باز می شود و عامل اصلی بیکاری جوانان ایرانی افغانی ها محسوب می شوند. آیا برخوردی که با مهاجران افغانستانی در ایران می‌شود با حقوق آنها سازگار است. در همه کشورهای دنیا از فرصت وجود مهاجران و نیروی کار ارزان برای توسعه استفاده می‌کنند.

افغانی ها عامل بیکاری جوانان نیستند

آلمان، امریکا، مکزیک، انگلستان و حتی ترکیه از نیروی کار مهاجر موجود در کشورشان کارآمدترین استفاده را کردند، اما در ایران با این بی‌پناهان برخورد بدی می‌شود.محمد امیرزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سخنرانی کوتاه خود در جمع اعضای این هیات تاکید کرد: نباید تنگنایی که برای ایجاد فرصت‌های شغلی در ایران است

 

را به پای مهاجران قانونی که دارای کارت اقامت در ایران هستند نوشت و آنها را مسوول بیکاری در کشور دانست. مشکل بیکاری ایران از ناحیه تحصیلکردگانی است که دنبال کارهای ناسخت می‌گردند و نباید به بهانه نبود کار برای این گروه مهاجران افغانستانی را زیر فشار قرار داد.

 

او گفت: یادم هست وقتی خانمی از کشور افغانستان در کانادا به منصب وزارت رسید در پاسخ به این پرسش که شما متولد ایران هستید گفت من ایران را دوست دارم اما خاطره خوبی از ایران ندارم.وی در بخش دیگری از سخنانش به مساله تسویه حساب‌های وام‌گیرندگان اشاره کرد و گفت: در حالی که در دولت گذشته پایه پولی تغییر کرد،

 

با وام‌گیرندگان برخورد مناسبی شد و برای تسویه حساب روش بهتری به کار برده شد. این درحالی است که در سال‌های اخیر و با وجود سخت‌تر شدن شرایط فعالیت که ناشی از تشدید تحریم‌ها بوده است و بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی روزهای سختی را سپری می‌کنند و به رغم اینکه دولت بخشنامه کرده

 

و مجلس قانون تصویب کرده است اما بانک مرکزی از ابلاغ آن خودداری می‌کند که تسویه‌حساب وام‌گیرندگان در وضع مناسبی باشد. آیا ندادن دسته چک و تضمین نکردن بنگاه‌ها برای فعالیت‌های جدید موجب زیرزمینی شدن فعالیت‌های اقتصادی نمی‌شود؟ آیا با این تدبیر از میزان چک‌های برگشتی کاسته شده است؟دولت باید یکپارچه وشد و تصمیم جمعی بگیرد.

 

 امیرزاده ادامه داد: بخش خصوصی امروز با این پرسش مواجه است که اگر امکانات دولت به همین میزانی است که الان دارد و عرضه می‌شود و نفت هم گران نخواهد شد و سطح مدیریت نیز همین است، چگونه باید سرمایه تامین کرد. واقعیت این است که بدون سرمایه‌گذاری خارجی بیرون رفتن از وضع موجود دشوار است.

 

برنامه‌ریزی‌های فعلی برای عبور دادن اقتصاد کارآمدی ندارد و به نظر می‌رسد باید فعالان اقتصادی در برنامه‌ریزی‌ها حضور داشته باشند.