پارس ناز پورتال

افزایش وزن کودک و نکات تغذیه ای

افزایش وزن کودک و نکات تغذیه ای

افزایش وزن کودک و نکات تغذیه ای 

اگر کودک شما وزن پایینی دارد نگران نباشید ما برای شما راه کارهای مفیدی و اثربخشی را ارائه می‌دهیم.با ما همراه باشید.

 

از كجا بفهمیم کودک کمبود وزن دارد
برای ارزیابی وزن كودك فاكتورهای فراوانی را می توان لحاظ كرد. آیا همیشه لاغر بوده است؟ آیا هر دو والدینش لاغرند؟ وضعیت كودكی كه تمایل ژنتیكی بـه لاغری دارد با كودكی كه همیشه نرمال و قوی بوده و بـه تازگی از وزنش كاسته شده یا افزایش وزنش متوقف شده، فرق دارد. حتی اگر كودك شما بـه تازگی شروع بـه لاغر شدن كرده باشد هم چندان جای نگرانی نیست.

 

دكتر استیون دانیلز، پروفسور امراض كودكان در مركز پزشكی بیمارستان كودكانِ سینسیناتی و عضو گروه تغذیه آكادمی می گوید «بـه خاطر داشته باشید كه وزن كودك عنصری دینامیك است و با توجه بـه رشد تغییر می‌كند».

 

دانیلز معتقد است وقتی افزایش قد بر افزایش وزن پیشی بگیرد، فرزند شما مدتی لاغرتر بـه نظر میرسد تا زمانی كه دوباره افزایش وزن او آغاز شود. همین طور ممكن است كه بـه تدریج افزایش وزن كودك بر افزایش قد او پیشی بگیرد و باعث اضافه وزن او شود. دانیلز می گوید پزشكان متوجه شده ‌اند كه كودكان بسیاری با افزایش سن دچار اضافه وزن می‌شوند درحالی كه بسیاری شان در ابتدا كمبود وزن داشته اند.

 

بهترین راه در تشخیص كمبود وزن و راههای مقابله با آن، آن است كه با پزشك كودك قراری بگذارید و او رژیم و وزن كودك را ارزیابی كند.

 

چگونه بـه افزایش وزن کودک كمك كنبم؟
با فرض این كه كودك شما هیچ مشكل پزشكی ندارد، بهتر است بـه او كالری بیشتری بدهید. برای بعضی از كودكان افزایش غذا هـای سالم چرب كه برای قلب ضرری ندارند، مثل آووكادو، گردو، بادام و روغنهای نباتی كالری بیشتری را برای رشد بـه بدنشان میرساند. وعده‌هـای غذایی سالم و پركالری بـه همراه میان‌وعده بـه كودكتان بدهید تا بـه قدر كافی غذا بخورد.

 

دانیلز هشدار می‌دهد كه بـه هیچ عنوان برای افزودن وزن كودك، بـه او غذا هـای بی‌ارزش نخورانید. عادت‌هـای غذایی در سنین آغازین كودكی شكل می‌گیرند و بعدها كه ثابت شدند، تغییر دادن شان دشوار می‌شود.

 

زمان غذاخوردن را طولانی و مطبوع كنید. هروقت كه میتوانید دور هم بنشینید و از وقت و غذایی كه با هم میخورید لذت ببرید. كودكان را درگیر مراحل برنامه‌ریزی غذایی، خرید «مثلا از او برای تهیه میوه و نان از مغازه كمك بگیرید»، و تهیه مواد غذایی بكنید تا بـه غذا و غذاخوردن علاقه‌مند گردد.

 

همچنین، بـه كودكتان اجازه ندهید خود را مشغول كاری كند و از خوردن وعده‌هـای غذایی شانه خالی كند. اگر می‌خواهید كودكتان اضافه وزن پیدا كند، لازم است كه مرتب غذا بخورد.

 

توصیه‌هایی غذایی برای افزایش وزن کودک
 1. لبنیات باید بخش بزرگ و مهمی از برنامه غذایی کودک شما در روز باشد. خوردن لبنیات علاوه بر این که بـه سلامتی فرزند شما کمک شایان توجهی میکند می‌تواند باعث وزن گیری بهتر او نیز شود. برای این منظور می‌توانید از شیر پرچرب، ماست میوه‌ای، انواع خامه، کره و… استفاده کنید.

 

2. برای وزن‌گیری بهتر کودک باید خوراکی‌هایی را در برنامه غذایی روزانه او بگنجانید که سرشار از پروتئین و فیبر باشند مانند موز یا کره بادام‌زمینی که همچنین سرشار از مواد مغذی است.

 

3. استفاده از روغن مایع یا کره در پخت غذا هـای کودک میتواند بـه وزن‌گیری او کمک کند. برای این منظور می‌توانید از خوراکی‌هایی مانند سیب‌زمینی استفاده کنید. آماده کردن پوره سیب زمینی با استفاده از کره و استفاده از این مکمل غذایی خوش طعم در کنار غذا هـای مختلف بـه وزن گیری کودک کمک شایان توجهی می‌کند.

افزایش وزن کودک و نکات تغذیه ای بـه هیچ عنوان برای افزودن وزن كودک، بـه او غذا هـای بی‌ارزش نخورانید

 

4. غلات بخش مهمی از رژیم غذایی همه ی ي افراد مخصوصا کودکان است. استفاده از غلات مختلف مانند گندم، جو، ماش و… بـه صورت استفاده در انواع سوپ میتواند این نیاز اساسی را مرتفع کند. استفاده از جوانه ماش و پودر جوانه گندم میتواند مقدار زیادی از مواد مغذی را در حجم کم بـه کودک شما برساند و بـه افزایش وزن او کمک کند.

 

5. ماده غذایی مهم بعدی برای کودک گوشت است. انتخاب نوع گوشت میتواند علاوه بر تامین نیاز بدن بـه مواد مغذی آن باعث وزن‌گیری بهتر کودک شود. بـه عنوان مثال، برای طبخ سوپ یا غذای کودک حتما از گوشت‌هـای استخوان‌دار استفاده کنید چون مواد معدنی و چربی بیشتری دارند.

 

مانند قلم گوساله، ماهیچه گوسفندی یا ران مرغ. همچنین میتوانید برای آماده کردن برنج کته نیز بـه جای آب معمولی از آب همین گوشت‌ها استفاده کنید.

 

6. بـه بچه‌ها بعد از غذا دسرهای سالم و مقوی بدهید. مخصوصا کودکانی که نیاز بـه وزن‌گیری دارند باید از مواد غذایی مانند خرما و شیر بـه عنوان دسر استفاده کنند. همچنین دانه‌هایی مانند کشمش و گردو و ترکیب آن ها با این مواد غذایی بسیار سودمند است.

 

7. کودکانی که وزن کمی دارند نیاز بـه میان‌وعده‌هـای پرحجم و مقوی دارند. از ساندویچ‌هـای مختلف برای میان‌وعده‌هـای آنها می‌توانید استفاده کنید. این ساندویچ‌هـای کوچک میتوانند شامل انواع کوکو و کتلت باشند. تخم مرغ را نیز از یاد نبرید که ماده غذایی بسیار مفیدی است.

 

8. یک نکته مهم که نباید آن را از یاد برد این است که باید خوردن تنقلات را در کودکانی که وزن گیری خوبی ندارند متوقف کرد.

 

خوردن انواع کیک، شیرینی، شکلات، چیپس، پفک، آبمیوه و… آن هم در بین وعده‌هـای غذایی کاملا اشتباه است و باید این مواد را از دسترس کودک دور کرد. زیرا علاوه بر این که خالی از مواد مفید و ضروری بدن است بلکه جلوی اشتهای کودک را گرفته و میزان غذای او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه کودک با کمبود وزن مواجه میشود.