پارس ناز پورتال

افراد دروغگو را این گونه بشناسید

افراد دروغگو را این گونه بشناسید

افراد دروغگو را این گونه بشناسید 

وقتی کسی به شما دروغ می گوید مطمئنا حالت غیرعادی در خود دارد و می توانید با کمی دقت دروغگویی او را بفهمید. در یک نظرسنجی که پرسیده شده بود آیا در محل کار خود دروغ می گویید یا خیر، پاسخ 70درصد از شرکت کنندگان بله بود.

 

در یک نظرسنجی در توئیتر که پرسیده شده بود آیا در محل کار خود دروغ می گویند یا خیر، پاسخ 70 درصد از شرکت کنندگان بله بود. جای تعجب است که 30 درصد پاسخ منفی داده اند. یعنی هرگز دروغ نگفته اند؟!حقیقت این است که همه ما دروغ می گوییم.

 

برخی از دروغ ها بیشتر خوب هستند تا بد. مثلاً زمانی که می گویید:«چقدر مدل موی جدیدت بهت میاد!» در حقیقت یک دروغ خوب گفته اید. میزان تخریبی که دروغ خوب دارد ممکن است به اندازه شنیدن حقیقت تلخ باشد. اما آیا کسی واقعا دوست دارد بشنود که مدل موی جدیدش افتضاح است؟ احتمالاً نه.

 

نوع دیگر دروغ که هرگز نباید اتفاق بیفتد و ما از شرایط آن کاملا مطمئنیم. به عنوان مثال از نظر مردم آمریکا کل مبارزات انتخابی ریاست جمهوری، در مورد این است که کدامشان بیشتر دروغ گفته اند. مردم دیگر اعتماد زیادی به هیچکدامشان ندارند، اما کاندیدی که کمتر دروغ گفته است، کمتر مخرب بوده است

 

و به نظر میرسد شخص راستگوتر برده باشد. پس با وجود این همه دروغ، شما چگونه زمانی که به شما راست بگویند متوجه می شوید؟ کارشناسان تأیید کرده اند که نشانه هایی در کلام و رفتار افراد دروغگو است که با آگاهی از آنها می توانید افراد دروغگوی اطراف خود را تشخیص دهید. با هم نگاهی میاندازیم به 5 مورد از واضح ترین آنها.

 

هنگامی که آنها بطور لفظی از حقیقت صحبت می کنند، آنها در حال دروغ گفتن هستند.
به عبارت دیگر، وقتی کسی می گوید «ببخشید که اظهارات من شما را رنجیده خاطر کرد»، آنها در واقع شرمنده نیستند. آنها از این ناراحتند که اظهاراتشان شما را آزار داده است نه اینکه خودشان باعث آزار شما شده اند. تفاوتی در این دو وجود دارد.

 

هنگامی که از کلمات بسیاری استفاده می کنند
تحقیقات نشان داده است که افرادی که دروغ می گویند برای بیان منظور اغلب ساده خودشان 10 برابر بیشتر از کلمات استفاده می کنند. آنها در صحبت کردن به هیچ وجه وسواس نشان نمیدهند.

 

شبه انکار
آنها به سوالات به طور مستقیم پاسخ نمیدهند، بلکه تصور میکنند که در حال پاسخ دادند. مثلاً اگر از یک فرد دروغگو بپرسید که «تو اون گلدون را شکوندی؟» ممکن است اینجوری پاسخ دهد: «اصلا به قیافه من میخوره این کارو انجام بدم؟» «من شبیه آدماییم که دوست دارن گلدون بشکونن؟» در صورتی که می توانند خیلی راحت پاسخ دهند «نه»

 

زمینه سازی، تکذیب، اصلاح
 به گزارش پارس ناز شما این اصطلاحات را به خوبی می شناسید. آنها از عبارات آزاردهنده ای مانند:«تا اونجا که من میدونم…» یا «اطلاعاتی که من ازش دارم…» و یا «باورت نمیشه اگه بگم…» همه این جمله ها زمینه سازی و کسب فرصت برای ساخت ادامه داستان غیرواقعی است.

 

نرم کردن
این یک مورد خیلی شایع است. زمانی که مردم نمیخواهند حقیقت را بگویند آنها تلاش میکنند تا از کلماتی برای نرم کردن اصل ماجرا کمک بگیرند. پس ترجیح میدهند از اصطلاحی مانند «تو این قضیه گولش زدن» یا «فلان شخص او را به اشتباه انداخته» و یا «به اشتباه اینکار را انجام داده است» برای نرم کردن واقعیت استفاده می کنند.

 

در حالی که غیرممکن است مردم همیشه راستگو باشند، اما زمان هایی وجود دارد که دروغ گفتن کاملاً نامناسب و غیر قابل قبول است.مثلاً ممکن است که دروغ شما در محل کار باعث اخراج شخصی شود و یا اثرات بدی در روابط چند نفر دیگر داشته باشد.

 

تلاش کنید که تا حد ممکن از عادت دروغگویی و اشخاص دروغگو به دور باشید و اگر مجبور بودید تنها زمانی دروغ بگویید که بدانید دروغ شما به آن شخص و دیگران آسیبی نمیزند.