پارس ناز پورتال

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبال

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبال

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبال 

اشکان دژاگه را آقای کیروش شناسایی و به تیم ملی فوتبال ایران دعوت کرد و دژاگه هم این دعوت را فورا پذیرفت تا بین هم وطنانش بازی کند. یکی از جذاب ترین بازیکنان تیم ملی به لحاظ شخصیتی و فنی، اشکان دژاگه است.

 

بازیکنی که پنج سال پیش و در حالی که سابقه بازی در تیم ملی زیر 21 سال آلمان را داشت، تیم ملی ایران را انتخاب کرد تا برای تیمی بازی کند که به آن جا تعلق دارد.حالا این بازیکن پس از پنج سال حضور در تیم ملی، زدن گل های ملی، بازی در جام جهانی و جام ملت ها، در آستانه جام جهانی 2018 روسیه، به کاپیتان تیم ملی ایران هم تبدیل شده است.

 

این یعنی کی روش به دژاگه اعتقاد خاصی دارد و این بازیکن با وجود دور شدن از فوتبال اروپا، هنوز آن قدر قابل اتکا هست که سرمربی پرتغالی تیم ملی او را به عنوان کاپیتان تیمش برگزیند.

 

کاپیتانی که خیلی هم اهل خانواده است. اشکان دژاگه در روزهای دور از اروپا که به قطر آمده، می گوید قطر جای خوبی برای زندگی است، چون همسر و فرزندانش در کنارش هستند. دژاگه همه زندگی اش را آلیا و آلیشا، دو دخترش، می داند و می گوید در کنار همسرش با آن ها خوش بخت است.

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبال

تو در آلمان بزرگ شدی و مدت ها در اروپا زندگی کرده ای، اما یک باره به دلیل موقعیت شغلی ات راهی قطر شدی تا برای تیم العربی بازی کنی! این که از شهرهای بزرگ اروپا به قطر بیایی، که جای زیادی هم برای گشت و گذار ندارد، حوصله ت را سر نمی برد؟

 

فوتبال شغل من است و زیاد برایم تفاوتی نمی کند کجا زندگی کنم و هرجا که شرایط فوتبال و زندگی خوب وجود داشته باشد، آن جا را انتخاب می کنم؛ بعد هم من به قطر آمدم و آمدنم برای یک زندگی و یک موقعیت جدید بود. حوصله ام هم سر نمی رود، چون خانواده ام این جا هستند؛ وقتی همسر و فرزندانم کنارم باشند حوصله ام سر نخواهدرفت.

 

یعنی زندگی کردن در قطر با اروپا برای تو فرق ندارد. نوع تفریحات برایت تفاوتی ندارد؟ به نظرت می توانی در ایران هم به همین شکل زندگی کنی؟

 

مشخص است که تفاوت دارد و زندگی در اروپا جور دیگری ست، اما این جا هم تفریح داریم. با بچه های تیم و با دوستانم بیرون می رویم، با خانواده ام تفریح می کنم و سعی می کنم با این مسائل خودم را اذیت نکنم.

 

درست است خیلی چیزها متفاوت است، با این حال من فرزند ایرانم، در ایران به دنیا آمده ام و بارها به کشورم سفر کرده ام و برای زندگی در ایران هم مشکلی ندارم. اما زندگی فوتبالی ام فرصت های زندگی ام را تعیین می کند.

 

با این شرایط اگر قرار باشد میان ایران و اروپا و قطر یک جا را برای زندگی انتخاب کنی، کدام انتخاب اول تو خواهدبود؟

 

مشخص است که اول ایران و اروپا را انتخاب کنم، چون دو سرزمینی اند که به آن ها تعلق خاطر دارم. من در اروپا بزرگ شدم و خیلی از دوستانم آن جا هستند.

 

پدر و مادرم هم در آلمان زندگی می کنند. اما از طرف دیگر پدر و مادرم ایرانی اند و خونم ایرانی است؛ پس ایران را کشور خودم می دانم و دوست دارم در وطنم زندگی کنم. اما قطر هم جایی است که در آن فوتبال بازی می کنم و از حضور در قطر هم خوشحالم. با این حال شاید خیلی از مردم و هواداران ایرانی از این که من در قطر حضور دارم خوشحال نباشند.

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبالچرا؟

آن ها دوست داشتند من هم چنان در اروپا بازی کنم، اما حضور من در قطر برای پیش بردن یک سری برنامه ها بود که باشگاه العربی آن ها را دنبال می کند و من هم خواستم آن ها را در این هدف بزرگ کمک کنم.

 

یعنی از موقعیتت در العربی رضایت داری و مشکلی وجود ندارد؟

 

من مشکلی ندارم و خوشحالم که در العربی هستم. وضعیت تیم و شرایطی که وجود دارد رضایت بخش است و ما هر روز در حال پیشرفت هستیم و این اتفاق خوبی برای من و العربی است. با این شرایط چرا نباید رضایت داشته باشم؟ وقتی خانواده و فرزندانم هم کنارم هستند.

 

فرزندانت چند سال دارند، به آن ها رسم و رسوم ایرانی را یاد داده ای؟

 

آلیا، دختر بزرگم اکنون چهار ساله است و دختر کوچکم آلیشا نیز دو سال دارد. من با آن ها خوشبختم و همیشه سعی می کنم آداب و رسوم ایرانی را به آن ها یاد بدهم. حتی بیشتر با آن ها فارسی صحبت می کنم تا بتوانند زبان مادری خودم را یاد بگیرند.

 

حتی به دنبال زمانی هستیم که فرزندانم را به ایران بیاورم و آن ها را با ایران آشنا کنم. البته خودم هم، چون فقط در ایران با تیم ملی بودم، نتوانستم درست و حسابی بگردم؛ با این حال گشتن در تهران و ایران را در برنامه ام دارم!

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبال

دوران کودکی خودت چه طور بود، بیشتر فوتبال بازی می کردی یا به درس و مشق هم می رسیدی؟

 

وقتی سن و سال کمی داشتم بیشتر فوتبال بازی می کردم. هم زمان درس هم می خواندم، اما فوتبال را دوست داشتم و به درس هایم هم می رسیدم. با این حال، در فوتبال موفق شدم. زندگی در کنار خانواده، موفقیت در فوتبال و کودکی من در آلمان بود.

 

اکنون که به این مرحله از زندگی رسیده ای؛ خانواده تشکیل داده ای، در تیم ملی هستی، در جام جهانی بازی کرده ای، چه آرزویی داری؟

 

اول و مهم تر از همه چیز سلامتی است و خدا را شکر می کنم، تا امروز که فوتبال بازی کردم، زیاد مصدوم نشدم و سلامتی داشته ام. به نظرم سلامتی خیلی مهم است و این را از خدا برای خانواده ام هم خواسته ام. آرزوی بعدی من صعود به جام جهانی با تیم ملی است. چون سن من هم بالاتر می رود و دوست دارم یک جام جهانی دیگر بازی کنم و این برای من خیلی مهم است. انشاالله به جام جهانی صعود کنیم.

 

آرزوی سومم هم رسیدن به اهدافم در قطر است. من به قطر نرفتم که فقط فوتبال بازی کنم و شاید خیلی ها فکر می کنند من برای پول به فوتبال قطر آمد، اما یک پروژه بزرگ را اجرا می کنم و برای پروژه العربی وارد قطر شدم.

 

البته اخیرا کی روش تو را در جایگاه کاپیتان تیم ملی انتخاب کرده و به نظر می رسد این افتخار بزرگی برای تو باشد!

 

کی روش لطف داشته و من هم به این که بازوبند تیم ملی را به بازو بسته ام افتخار می کنم. این افتخار بسیار بزرگی است که من در حضور بازیکنان باتجربه تیم ملی کاپیتان شدم!

 

این هم صلاح سرمربی تیم ملی بوده، اما می دانم که در تیم ملی، آندو، مسعود، سیدجلال و حاج صفی از من باسابقه ترند و بازی های ملی بیشتری دارند و البته آندو کاپیتان اول تیم ملی است. من هم افتخار می کنم با مربی بزرگی چون کی روش کار کنم.

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبال

تو معمولا با مربیان بزرگ کار کرده ای؛ در وولفسبورگ، فلیکس ماگات سرمربی ات بود، در فولام هم با همین مربی کار کردی، در تیم ملی، کی روش سرمربی ات بود و در العربی هم جان فرانکو زولا. کارکردن با مربیان بزرگ چه طور است؟

 

من همیشه با مربیان خوبی کار کرده ام. ماگات چند سال در آلمان سرمربی ام بود و در انگلیس هم با همین مربی کار کردم. در العربی هم از کار کردن با زولا لذت بردم. او مربی بزرگی است و در دوران بازیکنی اش هم بازیکن بزرگی بود. در مدتی که با زولا کار کردم، از کار کردن با او لذت بردم.

 

کارکردن با کی روش چه طور است و در این سال ها، سرمربی تیم ملی را چه طور دیدی؟ احتمالا خیلی ها نسبت به عملکرد کی روش انتقاد دارند!

 

من همیشه از کار کردن با کارلوس کی روش لذت برده ام و دوست دارم او هم چنان به کار خود در تیم ملی ادامه دهد. باید دید هدف منتقدان چیست و کی روش در چه تیم هایی کار کرده است!

 

باید این را در نظر بگیریم که کی روش مربی چه بازیکنانی بوده و بعد درباره او نظر بدهیم. چیزی که من در جایگاه بازیکن، در تمرین ها می بینم، این است که کی روش یک مربی عالی است و انشاءالله بتوانیم با او هم چنان به پیش برویم.

 

البته تو باید رابطه خوبی هم با کی روش داشته باشی؛ چون او بود که تو را برای حضور در تیم ملی ایران متقاعد کرد. در حالی که تو برای تیم زیر 21 ساله های آلمان بازی کرده بودی و اتفاقا بازیکن فیکس هم بودی.

 

بله، درست است. کی روش بود که با چند تماس من را برای پیوستن به تمی ملی ایران متقاعد کرد. او با من صحبت هایی کرد و توانست نگرانی هایم را مرتفع کند. من هم از سال 2012، به تیم ملی ایران دعوت شدم و از این انتخاب خیلی خوشحالم.

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبال

البته پس از این که با تیم زیر 21 ساله های آلمان، مقابل تیم رژیم اشغالگر قدس بازی نکردی، کمی دچار مشکل شدی!

 

مشکلی نبود و همه چیز حل شد. تیم زیر 21 ساله های آلمان در سرزمین های اشغالی به مصاف رژیم صهیونیستی برود، من از مربی مان خواستم من را از ترکیب کنار بگذارد، اما یک سری مشکلات سیاسی پشت این موضوع بود. چون همه می دانستند که من آلمانی- ایرانی هستم.

 

من برای این که از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرده باشم، تصمیم گرفتم همراه تیم آلمان نباشم، چون ایران کشوری با نام اسراییل را به رسمیت نمی شناسد و من هم یک ایرانی هستم! چند روز پس از این موضوع، با رییس اتحادیه فوتبال آلمان صحبت کردم و نظرات طرفین خیلی محترمانه مطرح شد.

 

آن ها می خواستند موضوع را سیاسی کنند. ولی من این موضوع را نپذیرفتم. نمی خواستم ریسک کنم. پنجاه بازی و پانزده گل زده در تیم های زیر هفده، هجده، نوزده، بیست و بیست و یک سال آلمان در کارنامه من بود و در کنار فوتبالیست هایی هم چون مانوئل نویر، متس هوملس، بندیکت هودس، سامی خدیرا و مسوت اوزیل بازی کردم که افتخار بزرگی برایم بود.

 

وضعیتت برای فصل آینده در العربی مشخص شده و به تیم دیگری خواهی رفت؟ احتمال بازگشتت به فوتبال اروپا هم وجود دارد؟

 

هیچ چیز معلوم نیست و باید در این باره با مسئولان باشگاه العربی صحبت کنم. من این جا روزهای خوبی داشتم، اما درباره آینده چیزی مشخص نیست.

اشکان دژاگه بازیکن با شخصیت و فنی در فوتبالگفتن یکی از آرزوهایت رسیدن تیم ملی به جام جهانی است؛ به نظرت با توجه به جوان گرایی کی روش در تیم ملی، ما شانس زیادی برای صعود به جام جهانی داریم و در گروهی که هستیم، می توانیم موفق شویم؟

 

تیم ملی تاکنون خوب کار کرده و بازیکنان جوان در مرحله قبلی، به تیم ملی کمک کردند، اما این بازیکنان جوان نیاز به کسب تجربه دارند. به طور حتم کره جنوبی، قطر، ازبکستان و…

 

تیم هایی مثل تیم های گوآم و هند نیستند! ما در این مرحله کار سختی پیش رو داریم و باید تلاش بیشتری کنیم تا بتوانیم صعود به جام جهانی را رقم بزنیم. گرچه هدف ما فقط همین نیست و دوست داریم علاوه بر صعود به جام جهانی از گروه مان در جام جهانی هم صعود کنیم.

 

خوب، شاید یکی از آفت های تیم ملی در طول آماده سازی، نداشتن بازی های تدارکاتی مناسب باشد. با این شرایط کارمان سخت نمی شود؟

 

حریفان ما به خوبی خود را آماده می کنند و قطعا کار سختی داریم. ما برای پیشرفت و برای صعود به جام جهانی باید حمایت شویم و به نظرم، همه باید به تیم ملی کمک کنند. صعود به جام جهانی آسان نیست و ما هیچ حریف آسانی نداریم.

 

خودت چه قدر به بازیکنان جوان تیم ملی کمک می کنی تا خلاء تجربه نداشتن را پر کنند؟

 

تجربه پله پله و رفته رفته به دست می آید. با این حال من همیشه به بازیکنان جوان تیم ملی کمک کرده ام و از وقتی به تیم ملی آمده ام، سعی کردم هر چیزی را که بلدم به باقی بازیکنان هم انتقال دهم. سعی می کنم با بازیکنان صحبت کنم و به آن ها برخی مسائل را بگویم.

 

به آن ها احترام می گذارم و البته این احترام دوطرفه است. من بیشتر سعی می کنم در زمین به بازیکنان جوان تیم ملی کمک و توصیه های لازم را به آن ها بکنم تا تیم ملی شرایط بهتری پیدا کند.