پارس ناز پورتال

درباره اشتباهات کودک رفتار مناسب داشته باشیم

درباره اشتباهات کودک رفتار مناسب داشته باشیم

درباره اشتباهات کودک رفتار مناسب داشته باشیم 

تربیت کودک و واکنش های مناسب هنگام رفتارهای نادرست کودک باعث می شود تا او در آینده فردی نرمال در جامعه باشد. همان طور که می دانید کودکان خودمحور هستند و به خواسته های دیگران توجه ندارند. گاهی بچه ها یکدیگر را می زنند، اسباب بازی های یکدیگر را می گیرند و به هم حرف های بد می زنند،

 

در این شرایط والدین نباید فرزندشان را مجبور به معذرت خواهی کنند، بهتر است آنها حد و حدودی برای او در نظر بگیرند تا کودک مجبور شود رفتارش را کنترل کند.

 

معذرت خواهی کردن کودکان
مادران معمولاً فرزندان شان را مجبور می کنند به خاطر کار بدشان معذرت خواهی کنند چون فکر می کنند که برای اشتباهی که مرتکب شده اند، این ساده ترین راه جبران است.آنها خوب می دانند که گاهی نمی توانند کودک شان را به این کار مجبور کنند. مثلاً وقتی در زمین بازی کودک به طرف دوستش خاک می ریزد، چگونه آن کودک می تواند با یک معذرت خواهی ساده فرزند شما را ببخشد.

 

معذرت خواهی تنها فایده ای ندارد
باید به کودک تان یاد بدهید که رفتار درستی با دیگران داشته باشد و در این شرایط با روش دیگری مشکل خودش را حل کند. کودک به مرور زمان که بزرگتر می شود، از این می ترسد که مبادا اگر معذرت خواهی نکند، والدینش از دست او عصبانی شوند؛ به همین دلیل وقتی کار بدی انجام می دهد، عذرخواهی می کند.

 

وقتی کودک دلش نمی خواهد والدینش از کار بدی که او انجام داده است عصبانی شوند، بلافاصله از آنها معذرت خواهی می کند. این نوع معذرت خواهی که بدون اجبار است خیلی بهتر از این است که کودک را به این کار مجبور کنیم.

 

پدران و مادران از خودشان می پرسند که چرا کودک شان وقتی کار اشتباهی انجام می دهد، معذرت خواهی نمی کند. بچه ها گاهی آنقدر دستپاچه و هول می شوند که نمی توانند این کار را انجام دهند.گاهی اوقات هم دوست ندارند اشتباهاتشان را به گردن بگیرند و گاهی احساس می کنند که واقعاً حق با آنها بوده است. گاهی اوقات نیز از عکس العمل والدین شان می ترسند.

 

معمولاً حس استقلال طلبی در کودکان بسیار شدید است و آنها دوست ندارند به حرف های والدین شان گوش کنند.وقتی فرزندتان کودک دیگری را کتک می زند معذرت خواهی ساده کافی نیست. به او بگویید که نباید بچه های دیگر را کتک بزند و یا اینکه اگر دلش نمی خواهد با آن کودک بازی کند، اشکالی ندارد ولی اجازه ندارد او را کتک بزند.

 

زمانی که کودک تان چینه های ساختمانی دوستش را روی زمین پخش می کند، به او بگویید که معذرت خواهی ساده کافی نیست و باید به دوستش کمک کند تا چینه هایش را جمع کند. شما خودتان نیز می توانید به کودک کمک کنید تا او از شما الگو بگیرد.

 

هر قدر کودک تان بزرگتر باشد، راحت تر می تواند احساسات خودش را ابراز کند. به دلیلی که کودک تان برای بد رفتاری اش می آورد، هرقدر هم که آن دلیل از نظر شما موجه نباشد گوش کنید.قبل از اینکه او را مجبور به معذرت خواهی کنید کودک باید بداند که می تواند دلایل خودش را برای شما بگوید.

 

کودکان و حتی بزرگسالانی که نمی توانند از خودشان به خاطر کاری که انجام داده اند، عذرخواهی کنند، حتی اگر بدانند کاری که انجام داده اند، اشتباه بوده است باز پشیمان نمی شوند.کودک از شما الگو می گیرد، بنابراین خودتان وقتی کار بدی انجام می دهید مثلاً وقتی به کسی تنه می زنید، از او معذرت خواهی کنید. اگر شما در این شرایط معذرت خواهی کنید کودک از شما الگو می گیرد.