پارس ناز پورتال

درباره اسموتی نوشیدنی پرطرفدار این روزها

درباره اسموتی نوشیدنی پرطرفدار این روزها

درباره اسموتی نوشیدنی پرطرفدار این روزها 

شما هم نام اسموتی را شنیده اید؟ نوشیدنی که با طعم عالی توانسته در دل مردم جا باز کند. مخلوط انواع میوه ها را می توان در اسموتی دید. اسموتي نوشيدني مناسب روزهاي گرم تابستان است كه شما مي‌توانيد آن را به‌آساني و با مخلوط كردن ميوه‌هاي دلخواه‌تان در مخلوط‌كن تهيه كنيد.

 

اما بايد توجه داشت كه رعايت نكردن برخي نكات موجب از دست رفتن خواص اين نوشيدني خوش‌طعم می‌شود. به اين توصيه‌ها برای تهيه يك اسموتی خوشمزه و سالم توجه كنيد.

 

اضافه كردن شكر هنگام تهيه
گرچه تنوع ذائقه‌ها نشان می‌دهد كه میزان شیرینی مطبوع برای تمام افراد یكسان نیست، با این حال باید مصرف شكر را به حداقل میزان ممكن رساند. اسموتی، نوعی نوشیدنی برمبنای میوه است و قند میوه طبیعی دارد؛ پس اگر به آن قند اضافه شود، مازاد خواهد بود. چنانچه اسموتی شیرین نبود، به جای شكر سفید، به ازای هر نفر، یك تا دو قاشق عسل به نوشیدنی اضافه كنید

 

در صورت تمايل كمي روغن اضافه كنيد

تركیب روغن و اسموتی به نظر بسیار ناهمگون می‌رسد. با این حال تركیب روغن برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی بسیار مهم است. برای جذب حداكثری ویتامین‌های A، E، D وK می‌توانید یك دوم قاشق چایخوری روغن كتان به اسموتی خود اضافه كنید.

 

اسموتي را بلافاصله مصرف كنيد

چنانچه پیش از این اسموتی را در منزل تهیه و در محل كار خود مصرف می‌كردید باید بدانید كه این كار اشتباه است. ویتامین‌ها بسیار شكننده هستند و اگر نوشیدنی را تنها 10 دقیقه در فضای آزاد قرار دهید، دیگر غنی از ویتامین نخواهد بود. برای نگهداری اسموتی در مدت طولانی، ترفند‌هایی وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید به آن آب مركبات و به خصوص آب لیمو اضافه كنید.

 

چقدر قند کافیست؟

با نگاهی به سبد خرید میوه روزانه خود متوجه می‌شوید كه علاوه بر میوه، مقداری هم قند در آن وجود دارد. بر اساس اعلان رسمی سازمان جهانی غذا میزان دریافت روزانه قند برای بزرگسالان 30 گرم و برای كودكان 15 گرم باید باشد و از آنجا كه هر وعده میوه مصرفی شامل 12گرم قند می‌شود، باید تعداد میوه‌های مصرفی را كاهش داد.

 

ميوه‌ها و سبزيجات را مخلوط كنيد

افزودن خیار یا كلم خام به اسموتی میوه‌ای شما می‌تواند آخرین راه‌حل جهت كاهش میزان قند آن باشد. لازم به ذكر است كه فیبر موجود در سبزیجات مانند اسفنج عمل كرده و سبب جذب برخی قندها و چربی‌ها می‌شود. به زبان دیگر، استفاده از سبزیجات به معنی كاهش دادن قند است. می‌توان چند شاخه كرفس، خیار یا چغندر كه برای خون مفید هستند، به اسموتی اضافه كرد.

 

اسموتي را صبحانه مصرف نكنيد

نوشیدن اسموتی به عنوان صبحانه گاهی مرسوم است اما این نوشیدنی از همه مواد مغذی مورد نیاز ما غنی نشده است. ما باید اول صبح با مصرف یك محصول لبنی، پروتئین مورد نیاز خود را به دست بیاوریم؛ در حالی كه نوشیدن اسموتی مانند مصرف یك یا دو وعده میوه است. این میوه‌ها كه به حالت مایع درآمده‌اند، قند زیادی دارند و نیازی به جویدن آنها نیست، در نتیجه احساس سیر شدن به شما نخواهند داد.

 

اسموتي را براي لذت بردن از يك طعم دلچسب بنوشيد
اسموتی بسیار سالم‌تر از نوشیدنی‌هایی بر مبنای قهوه و شكلات است، اما این نوشیدنی به شما احساس سیری نخواهد داد. اسموتی باید تنها به عنوان نوعی نوشیدنی برای لذت بردن از طعم دلچسب میوه‌ها و به عنوان میان‌وعده مصرف شود.

 

از دو ميوه استفاده كنيد
باید توجه شود كه در اسموتی، میوه‌ها مخلوط می‌شوند؛ در نتیجه فیبر آنها شكسته شده و میزان جذب شكر را بالا می‌برند؛ اتفاقی كه سبب بالا رفتن شاخص قند خون می‌شود. نتیجه این اتفاق ایجاد احساس گرسنگی سریع و افزایش جذب قند است. برای جلوگیری از مصرف زیاد قند ترجیحا دو نوع میوه را با هم مخلوط کرده، به آن پروتئین اضافه كنید؛ این پروتئین می‌تواند شیر باشد.