پارس ناز پورتال

استرس از نوع دوم که همه گیر می شود

استرس از نوع دوم که همه گیر می شود

استرس از نوع دوم که همه گیر می شود 

فکر کنید استرس شخص دیگری به شما انتقال یابد و شما هم درگیر شوید. به این نوع استرس دوم می گویند که در برخی از مواقع پیش می آید. استرس مسری است، اجازه ندهید نگرانی اطرافیانتان روحیه شما را پایین بیاورد. اگر در زندگی تان در گرفتاری ها و مراحل سخت شخص دیگری درگیر شده اید،

 

شما قطغا استرس نوع دوم را تجربه کرده اید. درست مثل وقتی که فردی خمیازه می کشد و شما نیز بلافاصله بعد از او خمیازه میکشید، بدن شما مانند آینه ای اماده است کارها و احساسات دیگران را تقلید کند.
در استرس نوع دوم، بدن شما از ارتعاشات منفی فرد دیگری که تحت فشار است متاثر می شود

 

و در اقدامی واکنشی در دفاع از خود سعی می کند مثل او عکس العمل نشان دهد و با استرس بجنگد.واکنش ما به استرس بسیار حساس است، به طوری که اگر فردی علامتی از استرس برای فرد دیگری ارسال کند، فرد مقابل سعی می کند ان را شبیه سازی کرده و از همزاد پنداری کند.
استرس از نوع دوم که همه گیر می شودخانم هایدی هانا نویسنده کتاب 5 راه برای تغییر رویکرد افراد در مقابله با استرس در این ارتباط می گوید: وقتی فردی وارد اتاق می شود، شما از حرفهایی که میزند از زبان بدن از اشارات و از ابراز احساسات و یا لحن صحبت و یا حالات چهرع او متوجه میزان استرس آن فرد می شوید.

 

با شناسایی اینکه چه کسی به شما استرس وارد می کند، شما می توانید با آثار مخرب استرس نوع دوم مبارزه کنید و از بروز نشانه های استرس که باعث بیماری نیز می شود جلوگیری به عمل آورید.

 

شما احساس می کنید استرس دارید اما علت آن را نمی دانید

یکی از نشانه های استرس نوع دوم این است که شما نمی توانید عامل اصلی آن را مشخص کنید و دقیقا نمی دانید چه چیزی شما را مضطرب و نگران می کند.در این گونه موارد منبع اصلی استرس می تواند فردی در اطراف شما باشد که تحت فشار قرار دارد.به طور طبیعی این حس در خود فرد به وجود می آید و علت آن نیز دریافت علایم هشداردهنده اشتباه فرد دیگری است.

 

دکتر خوزه رابینسون که متخصص در امور مدیریت استرس و ارائه استراتژی های مقابله با آن است در این ارتباط می گوید: افراد در مورد این موضوع خیلی فکر نمیکنند؛ در حالی که این مورد از استرس بسیار موذی و آزار دهنده است.

 

وقتی به فردی بدبین تبدیل می شوید

وقتی توسط افرادی که همواره استرس دارند و مضطرب هستند احاطه شوید، این موضوع اوقات خوشی شما را از بین می برد. این موضوع به خاطر آن است که مغز شما همواره در حال کنکاش است و به طور طبیعی توجه بیشتری به موارد منفی می کند تا موارد مثبت و همین موضوع شما را به شدت به مسائل منفی بدبین می کند.

 

اگر شما فردی مثبت اندیش هستید و به مسائل با دید مثبت نگاه میکنید و اطراف شما چند فرد منفی نگر حضور دارند، احتمال اینکه منفی بافی اطرافیان بر شما غلبه کند بسیار زیاد است.برای برقراری تعادل در این موقعیت ها، مغز شما نیاز دارد تا در برابر هر واکنش یا صحبت منفی به طور متوسط سه پاسخ مثبت دریافت کند

 

که این عدد در محیط های کاری به 5 پاسخ مثبت نیز افزایش پیدا می کند. به گزارش پارس ناز همواره راهی برای بیان موفقیت های تیمی در جمع ها پیدا کنید تا از بیان دلایل شکست اجتناب شود.

 

همواره برای انجام کارهایتان عجله دارید

اگر با مهلت زمانی برای تکمیل کارهایی که در پیش دارید فاصله دارید، احتمالا باید یک برنامه ریزی خوب برای انجام کارهایتان باشید و یا اینکه در زمره افرادی هستید که با سرگرم شدن به کارهای غیرضروری با همکاران خود فقط وقت خود را تلف میکنید؟ دکتر رابینسون در همین ارتباط می گوید،

 

هر لحظه از زمان برای افراد فوری و اورژانسی است و همین امر باعث می شود تا افراد کارها را تا جای ممکن سریع انجام دهند. اگر کیفیت انجام کار در سرعت آن اثر می گذارد،یک گام عقب تر بروید و از خود بپرسید آیا انجام سریع این کار برای شما ارزش خاصی دارد یا خیر؟
استرس از نوع دوم که همه گیر می شودهمکار شما دائما نگران و مضطرب است

یکی از بهترین راه های غلبه بر استرس نوع دوم این است که افرادی که باعث ظهور واکنش های استرسی در شما می شوند را شناسایی کنید. هرگاه فرد مورد نظر را شناسایی کردید بسیار محترمانه وقت کمتری را با او بگذرانید و مثلا با عباراتی مثل این که تنها 10 دقیقه برای تحویل یک پروژه به رییس فرصت دارید،

 

مکالمه بیشتر با او را منتفی کنید.دکتر هانا در این زمینه معتقد است، اگر در شرایطی هستیم که میدانیم فردی باعث ایجاد استرس در ما می شود یا وقت ما را تلف میکند اما در عین حال به برقراری ارتباط با او نیز نیاز داریم، وقت از پیش تعیین شده ای برای برقراری ارتباط با او در نظر بگیرید و برای رابطه خود حد و مرز تعریف کنید.

 

این موضوع وقتیمشکل ساز می شود که رابطه شما با او کش پیدا کند و مدت زمان بیشتری با او سپری کنید و بعدا متوجه می شوید که آن فرد تنها انرژی شما را بیهوده تلف کرده است.

 

وضعیت تحصیلی فرزندتان در مدرسه افت می کند

وقتی فرزندتان از مدرسه بر میگردد یا والدین شما از سرکار بر میگردند، احتمالا از اینکه با شما حرف بزنند یا نه متوجه خواهید شد که روز بدی را سپری کرده اند یا خیر. دکتر رابینسون می گوید،هر عضو خانواده که تحت فشار باشد به نوعی این فشار را بروز می دهد و منتقل می کند.

 

وقتی انها حوصله صحبت کردن با هیچ کس را ندارند و ما این را در ک میکنیم و به روی خودمان نمی آوریم در واقع در حال پنهان شدن در توعی باور اشتباه استرس زا هستیم.دکتر رابینسون در ادامه می افزاید، به افراد خانواده خود فرصت دهید تا حالشان بهتر شود، و مطمئن شوند که از سپری کردن وقت

 

با شما و صحبت در مورد مسائل مختلف، حس خوبی به آنها دست می دهد. یکی از اشتباهات بزرگ در این لحظات، صحبت کردن فوری در مورد مشکلات و عوامل استرس زا است که ممکن است منجر به شکسته شدن حریم ها شود.

 

همیشه احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید

همیشه دلیلی برای اینکه فردی عصبی را در کنار خود داشته باشید وجود دارد، حتی اگر نگرانی ها و استرس ان فرد واقعا بر شما اثر نگذارد اما دوست دارید با او وقت بگذرانید. این استرس آزاردهنده را از روی خود بردارید، مغز شما تمام تلاش و انرژی خود را صرف این می کند که شما را زنده نگه دارد

 

و با گذراندن وقت با افرادی که انرژی شما را می گیرند آن را هدر ندهید. ما خودمان دوست نداریم در شرایط استرسی قرار بگیریم اما بدن ما ناخودآگاه و با توجه به موقعیت و شرایط در این فضا قرار می گیرد و این علتی است که انرژی ذخیره شده را می گیرد و باعث می شود که همواره احساس خستگی کنید.

 

وقتی نوتیفیکیشن ایمل برایتان می آید

شما دو نوع از آگاهی و توجه دارید : مواردی که شما آگاهانه می خواهید به آنها توجه کنید و مواردی که باعث می شوند توجه شما به آنها جلب شود.وقتی شما مشغول انجام تکالیف درسی خود باشید،یک نوتیفیکیشن ایمیل می تواند ناخودآگاه تمام حواس شما را به خود جلب کند و به مغز شما این سیگنال را بدهد

 

که شاید مورد جدیدی برای ایجاد استرس در این ایمیل وجود داشته باشد. نوتیفیکیشن ها با غریزه وحشت انسان سر و کار دارند و آن را بر می انگیزند و به این معنا هستند که شما باید توجه به هر چیز دیگری را متوقف کرده و به آن توجه کنید.

 

ایمیل ناراحت کننده ای از یک دوست یا همکار دریافت می کنید

دریافت یک ایمیل ناراحت کننده می تولند شما را دچار استرس فراگیری کند و همواره فکر شما را به این نکته معطوف کند که فرستنده ایمیل از چه چیزی ناراحت شده که این ایمیل را فرستاده است. و همین کنجکاوی باعث می شود به سرعت کل متن ایمیل را بخوانید و اینکار را ممکن است با روش اشتباهی انجام دهید.

 

چرا که در حین خواندن ان متن شما زبان بدن فرستنده و تن صدای او را ندارید و به سادگی ممکن است موجب سوتفاهم و سوبرداشت شود. افراد معمولا خیلی رک و بی پرده صحبت می کنند و احتیاط را سرلوحه کار خود در مکالمات قرار نمی دهند. وقتی دچار این حالت می شوید غلات شور بخورید و تحت تاثیر چنین ایمیل هایی قرار نگیرید و بی خیال آنها شوید.

 

ایده های شما به طور کلی اصل نیستند

یک رییس غرغرو به سادگی می تواند شما را در وضعیت فشار قرار دهد و کارایی شما در کارتان را کاهش دهد.وقتی شما احساس استرس کنید،مغز شما تمام انرژی خود را صرف متعادل کردن شما می کند و انرژی برای به کار رفتن در بخش خلاقیت برایش نمی ماند. اگر تهدید جدی در خارج از محیط کاری

 

برای شما استرس ایجاد کرده، شما تنها قادر خواهید بود تا امور مربوط به خود را انجام دهید و خیلی به کیفیت آن توجه نمی کنید. در این موارد شما از خلاقیت خود استفاده نمی کنید و تنها سعی در تمام کردن کار خود دارید تا از خود محافظت کرده باشید.

 

استرس شما را تنبل می کند

استرس نوع اول قوی تر است. این نوع استرس دقیقا بستگی به این موضوع دارد که شما از لحاظ شخصیتی چه کسی هستید. استرس نوع دوم تنها پس از اینکه موفق شود همه تاثیرات منفی را بر روی سلامت فرد بگذارد، فرد را ضعیف می کند. و اگر به آن اجازه دهید که در مدت طولانی بر شما و زندگی تان اثر بگذارد

 

تبدیل به استرس مزمن می شود و همان اثراتی را خواهد داشت که استرس مزمن خواهد داشت که عبارتند از غذا نخوردن،افزایش کلسترول بد،کاهش کلسترول خوب خون و …

 

شما دچار توهم و ابهام می شوید

آیا احساس می کنید که فراموش کار شده اید یا مدت زمان طولانی برای انجام یک تخصیص می دهید؟ در این شرایط شاید استرس افراد اطرافتان را نیز نادیده بگیرید. اما اگر استرس افراد دیگر شما را تحت تاثیر قرار می دهد ، مغز شما همان استراتژی را به کار میبرد که برای واکنش به خطرات سریع از خود بروز میدهد

 

و این بدان معناست که تمام تلاش خود را برای امن نگه داشتن شما به کار می برد. دکتر هانا در این ارتباط می گوید، وقتی علایم استرس را از محیط اطراف دریافت می کنید، در این شرایط به سختی می توانید درست و منطقی فکر کنید.

 

وقتی در حین صبحانه خوردن ، اخبار را نگاه میکنید

اخبار منفی زیادی همواره در رسانه ها مطرح می شود و همین عوامل افراد را در معرض استرس دست دوم قرار می دهد.وقتی خبری غمگین کننده در مورد کشور یا ملت کشور خود می شنوید به طور طبیعی استرس نوع دوم را از دیگران می گیرد. بر طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده،

 

افرادی که روز خود را با اخبار منفی شروع می کنند 27 درصد نسبت به افرادی که 6 یا 8 ساعت بعد به طور داوطلبانه اخباری مثبت را می بینند غمگین تر هستند.

 

وقتی فرد پشت سری شما در صفی با صدای بلند مشغول صحبت کردن است

اگر فردی در صف یک فروشگاه مدام به شما بگوید سریعتر به جلو حرکت کن ممکن است برای خلاصی از فشاری که او بهشما وارد میکند عجله کنید. افراد معمولا یا در حال جنگ هستند یا در حال پرواز کردن هستند! مکانیزم جنگیدن در حال شیوع در جامعه است. ممکن است دلیلی برای عجله وجود نداشته باشد

 

و تفاوتش در 5 یا 55 ثانیه باشد. شاید برای همکاری با فرد پشت سری خود کار مورد نظر او را انجام دهید اما هرگز شادی خود را فدای خواسته های نا به جا و استرس زای اطرافیان نکنید.