پارس ناز پورتال

استادیوم فوق مدرن در دبی هوا را خنک می کند

استادیوم فوق مدرن در دبی هوا را خنک می کند

استادیوم فوق مدرن در دبی هوا را خنک می کند 

دبی هوای بسیار گرمی دارد و برای جذب گردشگران و راحتی برگزاری مسابقات بزرگ همیشه راهکار داشته است که راحتی برای آنان فراهم کند. چگونه می‌توانیم ده‌ها هزار تماشاچی در استادیوم را در یکی از کشورهای داغ خاورمیانه خنک نگه داریم؟ یک راه حل این است که تا می‌توانیم از دستگاه‌های خنک‌کننده استفاده کنیم.

 

اما شرکت معماری پرکینز اند ویل (Perkins + Will) اخیرا از یک طراحی زیبا و خیره‌کننده برای استادیوم ورزشی در دوبی رونمایی کرده که در آن روش‌های سبزتری برای خنک نگه داشتن در نظر گرفته شده.این استادیوم به احترام معاون و نخست وزیر امارات متحده امارات «محمد بن رشید» نام‌گذاری شده و برای منطقه‌ی العویر متصور شده است.

 

سیستم خنک‌کنندگی استادیوم محمد بن رشید، بلندپروازانه به نظر می‌رسد. یکی از نمایندگان پرکینز اند ویل گفته که ساختمان این استادیوم نمایی به شکل شبکه‌ی مورب خواهد داشت. این شبکه از پوسته فلزی منفذداری تشکیل شده که ۳۰ درصد روزن دارد و به راحتی اجازه می‌دهد هوا به درون نفود کند، اما مانع از وارد شدن شن داغ می‌شود.

 

بالای سر تماشاچیان یک سایبان قرار دارد که با شیشه‌هایی آغشته با تفلون شفاف ساخته می‌شود. این سایبان می‌تواند ۷۵ درصد نور تابیده شده را بازتاب کند و در نتیجه دما را کاهش می‌دهد.زیر استادیوم یک استخر خیلی بزرگ نصب خواهد شد تا به عنوان یک گرمابر طبیعی عمل کند. این استخر هوای اطرافش را خنک می‌کند. در آخر هم، دور تا دور این مکان درخت‌هایی کاشته می‌شود تا سدی برای بادهای داغ باشند.

 

روند طراحی این ساختمان همچنان ادامه دارد. هدف طراحان این است که این استادیوم در کل طول سال قابل استفاده باشد. این برای کشوری که دمایش در تابستان به ۴۹ درجه سلسیوس می‌رسد یک چالش بزرگ به حساب می‌آید.

 

اگر این استادیوم ساخته شود، بخشی از یک پروژه ساختمانی چند منظوره خواهد بود که شامل ساختما‌ن‌های دوره‌های آموزشی، زمین تمرین پرتاب، یک سالن ورزش، مراکز تجاری، یک موزه و ۵۰۰۰ فضای پارک خودرو می‌شود.

 

این استادیوم شبیه به کاسه ۱۸ متر بالاتر از سطح زمین ساخته می‌شود. به این ترتیب، زیر آن هم یک فضای بزرگ به مساحت ۱۲ هزار متر مربع ایجاد می‌شود. همچنین استادیوم محمد بن رشید برای ۶۰ هزار نفر ظرفیت خواهد داشت و بزرگ‌ترین استادیوم در امارات خواهد بود.