پارس ناز پورتال

از چه زمانی دندانهای کودکان به مراقبت نیاز دارد

از چه زمانی دندانهای کودکان به مراقبت نیاز دارد

از چه زمانی دندانهای کودکان به مراقبت نیاز دارد

بچه‌ها از سن ۲ الی ۳ سالگی می‌توانند همراه با مسواک مصرف خمیردندان را شروع کنند همچنین دو مرتبه در روز مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌تواند به حفظ بهداشت دهان کمک کند.

 

کی باید برای اولین بار فرزندم را پیش دندانپزشک ببرم؟ آیا کودک ۳ ساله‌ام باید از نخ دندان استفاده کند؟ از کجا باید بفهمم دندان‌های فرزندم به ارتودنسی نیاز دارد؟

 

خیلی از والدین نمی‌دانند سلامت دهان و دندان فرزندشان به چه میزان مراقبت نیاز دارد. می‌دانند که باید از بروز پوسیدگی در دندان‌های آنها جلوگیری کنند اما بهترین راه برای انجام آن را نمی‌دانند.

 

مراقبت از دهان و دندان از چه زمان باید شروع شود؟

مراقبت از دندان‌های فرزندتان حتی قبل از درآمدن اولین دندانش شروع می‌شود. یادتان باشد فقط به این دلیل که نمی‌توانید دندان‌های او را ببینید، به این معنی نیست که دندانی ندارد. دندان‌ها در سه‌ماهه دوم بارداری مادر، شروع به شکلگیری می‌کنند. در زمان تولد، کودک ۲۰ دندان اولیه دارد که خیلی از آنها به طول کامل در آرواره رشد کرده‌اند.

 

با کشیدن یک دستمال مرطو روی لثه‌های فرزندتان پس از غذا دادن به او می‌توانید از ایجاد باکتری‌های مخرب جلوگیری کنید. بعد از اینکه چند دندان روی لثه‌های او مشخص شد، می‌توانید با یک مسواک مخصوص کودکان که نرم است، آنها را مسواک کنید یا در آخر روز دندان‌هایش را با دستمال تمیز کنید.

 

حتی بچه‌های خیلی کوچک هم اگر والدین عادت‌های تغذیه درست را برای آنها رعایت نکنند، ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوند. بااینکه در تخت گذاشتن فرزندتان با شیشه شیر در کوتاه‌مدت موجب راحتی‌تان است اما می‌تواند به دندان‌های او صدمه بزند.

 

وقتی قند آبمیوه یا شیری که فرزندتان می‌خورد برای ساعت‌های طولانی روی دندان‌های او بماند، جذب مینای دندان‌هایش شده و ایجاد مشکل می‌کند. تغییر رنگ و لکه‌دار شدن دندان‌های جلویی نشانه این مشکل است. موارد حاد آن موجب ایجاد پوسیدگی دندان‌ها و کشیدن آنها تا زمانی که دندان‌های دائمی‌شان رشد کنند، می‌شود.

 

والدین باید به بچه‌های کوچک کمک کنند زمان‌های خاصی را به نوشیدن شیر یا غذای خود اختصاص دهند زیرا مکیدن شیشه شیر در کل روز هم می‌تواند برای دندان‌های آنها مخرب باشد.

 

دندانپزشکان کودک

فرزندتان را پیش دندانپزشکی ببرید که متخصص کودک است. این دندانپزشکان برای درمان مشکلات و مسائل مختلف مربوط به بهداشت دهان و دندان‌های کودکان آموزش دیده‌اند و می‌دانند چه زمان باید شما را به متخصصین دیگر مثل متخصص ارتودنسی برای اصلاح نظم دندان‌های فرزندتان و یا جراح دندانپزشک برای اصلاح فک ارجاع دهند.

 

هدف اصلی دندانپزشک کودک پیشگیری (برخورد با مشکلات احتمال قبل از اتفاق افتادن آنها) و حفظ (چکاپ‌های منظم و مراقبت روزانه از دندان‌ها و لثه‌های کودک) می‌باشد.

 

پیشگیری از پوسیدگی دندان

انجمن مراقبت‌های دندانی امریکا توصیه می‌کند که اولین ویزیت دندانپزشکی کودکتان در اولین سال تولد او باشد. در این ویزیت، دندانپزشک نحوه صحیح مسواک زدن و تکنیک‌های استفاده از نخ‌دندان (زمانی که فرزندتان دو دندان کنار هم درآورد باید برای او از نخ‌دندان استفاده کنید)

 

را به شما آموزش داده و دهان او را معاینه خواهد کرد.این ویزیت‌ها شما را با مشکلات احتمالی آشنا کرده و باعث می‌شود کودک به رفتن به دندانپزشکی عادت کند تا وقتی بزرگتر شد دیگر ترسی نداشته باشد.

 

وقتی همه دندان‌های موقت فرزندتان درآمد (معمولاً تا دو و نیم سالگی)، دکتر استفاده از فلوراید موضعی را برای او شروع خواهد کرد. فلوراید مینای دندان‌ را محکم‌تر کرده و به جلوگیری از مشکلات دهانی شایع در کودکان  و پوسیدگی‌های دندانی (کرم‌خوردگی‌ها) کمک می‌کند.

 

پوسیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها و موادغذایی بعد از غذا خوردن روی دندان‌ها می‌ماند و شسته نمی‌شود. اسید روی دندان ایجاد شده و مینای دندان را تا جایی می‌خورد که ایجاد سوراخ — یا پوسیدگی — می‌کند. مصرف مداوم فلوراید مینای دندان را محکم کرده و نفوذ اسید به آن را سخت‌تر خواهد کرد.

 

بسیاری کشورها فلورایددار کردن آب شیر را اجباری کرده‌اند اما هنوز کشورهای زیادی اینطور نیستند. اگر آب مصرفی محل‌زندگی شما فلورایددار نشده است و یا خانواده‌تان از آب معدنی یا آشامیدنی استفاده می‌کند، از دندانپزشکتان بخواهید مکمل فلوراید به شما معرفی کند.

 

اکثر خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند اما خمیردندان به تنهایی نمی‌تواند به طور کامل از دندان‌های فرزندتان محافظت کند. البته باید مراقب باشید، زیرا مصرف زیاد فلوراید می‌تواند باعث تغییررنگ دندان‌ها شود. قبل از شروع مصرف این مکمل حتماً با دندانپزشکتان مشورت کنید.

 

تغییررنگ دندان‌ها می‌تواند بر اثر مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌ها و بعضی داروهای کودکان که میزان بالایی قند دارد ایجاد شود. والدین باید فرزندانشان را تشویق کنند تا بعد از مصرف این داروها دندان‌های خود را مسواک بزنند مخصوصاً اگر قرار است این داروها برای دوره‌ای طولانی مصرف شود.

 

دو مرتبه در روز مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌تواند به حفظ بهداشت دهان کمک کند. بچه‌ها از سن ۲ الی ۳ سالگی می‌توانند همراه با مسواک مصرف خمیردندان را شروع کنند، البته به شرط اینکه تحت نظارت والدین باشد. به هیچ عنوان نباید مقدار زیادی خمیردندان را قورت دهند. والدین باید مطمئن شوند بچه‌ها خمیردندان را قورت نداده و از دهانشان بیرون بریزند.

 

با رشد دندان‌های دائمی فرزندتان، دندانپزشک می‌تواند استفاده از رزین بر روی دندان‌های عقبی که مسئولیت بیشتر جویدن‌ها با آنهاست، از بروز پوسیدگی جلوگیری کند. این پوشش محافظتی از نشستن باکتری‌ها بر روی شکاف‌های دندان جلوگیری می‌کند.

 

بااینکه تحقیقات مربوط به دهان و دندان روش‌های پیشگیرنده بسیاری مثل پرکننده‌ها و پوشاننده‌ها را معرفی کرده است اما مراقب دندانپزشک به همان اندازه اهمیت دارد. پیگیری شما در خانه نیز به همان میزان مهم است.

 

بعنوان مثال، وجود پوشاننده روی دندان‌های فرزندتان به این معنا نیست که او می‌تواند بدون هیچ کنترلی هر چقدر دوست دارد شیرینیجات بخورد یا مسواک نزند. والدین باید عادت‌های بهداشت دهان و دندان را از ابتدا با فرزندشان تمرین کنند.

 

اگر فرزندتان دچار مشکل شد

اگر شما مستعد پوسیدگی دندان یا بیماری‌های لثه هستید، فرزندتان هم مستعد آن خواهد بود. درنتیجه گاهی حتی مسواک زدن منظم و استفاده از نخ‌دندان هم نمی‌تواند از بروز پوسیدگی جلوگیری کند. اگر فرزندتان از درد دندان شکایت کرد، که می‌تواند نشانه پوسیدگی دندان باشد، حتماً او را پیش دندانپزشک ببرید.

 

این روزها مواد جدید بسیاری وارد بازار دندانپزشکی شده است که دیگر نیازی نیست برای پرکردگی دندان از مواد قدیمی تیره رنگ آمالگام استفاده کنید.

 

این روزها رزین‌های کامپوزیت محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این رزین‌ها با دندان پیوند می‌خورند و درنتیجه پرکردگی دیگر بیرون نمی‌آید. همچنین رزین‌های همرنگ دندان از نظر زیبایی هم بهتر هستند.

 

اما در موارد ترک‌خوردگی پوسیدگی عمیق یا بدشکلی دندان بچه‌ها، دندانپزشکان استفاده از تاج‌های فولادی ضدزنگ را توصیه می‌کنند. ایت تاج‌ها دندان را حفظ کرده و در عین حال از پخش شدن پوسیدگی جلوگیری می‌کنند.

 

با بزرگتر شدن بچه‌ها، مسئله صاف و منظم بودن دندان‌هایشان مطرح می‌شود. درمان‌های ارتودنسی این روزها زودتر از گذشته شروع می‌شود و چیزی که قبلاً مایه خجالت نوجوان‌ها بود — دندان‌هایی پر از سیم‌های فلزی — دیگر نابود شده است.

 

بچه‌ها می‌توانند از ۷ سالگی از ابزارهای اصلاحی دندان استفاده کند و این ابزارها امروز از جنس پلاستیک و همرنگ دندان بوده و بسیار کارآمدتر هستند.دندانپزشکان می‌دانند که اصلاح دندان در سنین کمتر راحت‌تر و موثرتر است.

 

دندان‌های بچه‌های کم سن و سال‌تر با ارتودنسی خفیف اصلاح می‌شود و از انجام ارتودنسی حادتر در آینده پیشگیری می‌کند. در بعضی موارد نادر، مثل زمان‌هایی که یک عمل دندانی پیچیده‌تر انجام می‌شود، دندانپزشک بیهوشی عمومی را توصیه می‌کند. والدین قبل از موافقت با انجام عمل، باید اطمینان یابند که کار بیهوشی حتماً توسط یک متخصص بیهوشی یا جراح عمومی انجام گیرد.

 

از سوال کردن از دندانپزشک خجالت نکشید. شروع زودهنگام برای مراقبت از دندان‌های فرزندتان و رفتن پیش دندانپزشک راهی موثر برای پیشگیری از مشکلات دندانی در آینده است. تشویق بچه‌ها به استفاده از محافظ دندان در ورزش‌های پرخطر هم می‌تواند از برور آسیبدیدگی‌های جدی برای دهان و دندان آنها کمک کند.

 

با بزرگتر شدن بچه‌ها، برنامه‌ای برای چکاپ‌های دندانپزشکی فرزندتان تنظیم کنید که برحسب نظر دکتر، می‌تواند از سه ماه یکبار تا سالی یکبار باشد. محدود کردن مصرف شیرینیجات و مسواک زدن منظم و استفاده از نخ‌دندان همه می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های فرزنداتان کمک کند.

 

منبع:kidspersia.com