پارس ناز پورتال

ازدواج سفید در جامعه در حال افزایش است

ازدواج سفید در جامعه در حال افزایش است

ازدواج سفید در جامعه در حال افزایش است 

وقتی دختر و پسر بدون خواندن خطبه عقد با هم زیر یک سقف بروند و زندگی مشترک را شروع کنند,یعنی ازدواج سفید که با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه ایران در حال افزایش است. 

 

ازدواج سیاه!
نامش چه ازدواج سفید باشد چه سرخ و چه صورتی فرقی در حقیقت ماجرا ندارد و سیاهی و زشتی چهره‌اش را نمی‌توان با نقاب رنگ پوشاند.ازدواج سفید به زندگی به شیوه “پارتنری” یا “هم باشی” زن و مرد گفته می‌شود كه بدون عقد ازدواج یا صیغه موقت با همدیگر زندگی می‌كنند.

 

از ظهور پدیده ازدواج سفید در ادبیات اجتماعی ایران چند سال بیشتر نمی‌گذرد اما در همین مدت كوتاه توانسته است به یكی از پركاربردترین اصطلاحات جامعه شناسی تبدیل شود.

 

ازدواج سفید چیست؟
هم‌خانگی بدون ازدواج یا ازدواج سفید، پدیده‌ای است که دختر و پسر به عنوان هم‌خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند، بی آنکه میان آن‌ها پیوند رسمی‌ازدواج و رابطه زن و شوهری باشد.رواج چنین پدیده‌ای در جامعه صدای هشدار کارشناسان را به دلیل مخاطرات گسترده حقوقی، روانی و اجتماعی آن بلند کرده است.

 

در این پدیده، دختر و پسر و یا زن و مرد مجرد به عنوان هم خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند، بی آنکه میان آن‌ها پیوند زن و شوهری باشد. در دنیای غرب، با توجه به تغییر سبک زندگی و در کنار آن، افزایش فشارهای اقتصادی، به طور کلی میل به ازدواج شرعی و رسمی‌کاهش یافته و روابط، بیشتر بر پایه ارضای غرایز و آزمایش گونه شکل می‌گیرد.

 

این پدیده شوم كه در چند سال اخیر در بخش‌هایی از جامعه رواج پیدا كرده محصول فرهنگ و زندگی غربی و بدور از هر گونه اعتقاد و گرایش دینی و معنوی و روح مقدس مفهوم خانواده در بین ایرانی‌هاست.

 

نوعی زندگی لاقید و بی بند و بار و فرهنگی پوشالی كه زن و مرد را تنها ابزاری برای رفع نیازهای جنسی به شمار می‌اورد و متاسفانه شرایط نامناسب اقتصادی و وجود جمعیت فراوان جوان و مجرد ایرانی باعث شده است تا سایه سیاه ازدواج سفید جامعه را تهدید كند.

 

آمارهای رسمی‌در مورد آمار تجرد جامعه می‌گوید “11 میلیون و 790 هزار زن در سن تعریف‌شده ازدواج –یعنی 15 تا 29 سال- وجود دارند که 5 میلیون و 670 هزار نفر از آنان مجرد هستند”.همچنین 12 میلیون و 70 هزار نفر مرد 20 تا 34 ساله وجود دارند که از این میان 5 میلیون و 570 هزار نفر هنوز ازدواج نکرده‌اند.

 

وجود این جمعیت مجرد و در سن ازدواج در جامعه اكنون به چالشی بزرگ و تهدید كننده تبدیل شده است كه در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند زمینه را برای بروز ناهنجاری‌های اجتماعی مانند رواج ازدواج سفید در بین نسل جوان هموار كند.

 

رواج هشدارآمیز «ازدواج سیاه»
دکتر امان‌الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه چنین روابطی از قبل از انقلاب وجود داشته و اکنون رشد آن افزایش پیدا کرده است

 

ضمن هشدار نسبت به رواج این نوع رابطه كه آن را «ازدواج سیاه» می‌خواند، می‌گوید: رواج روابط غیر رسمی‌ و عقدی بین دختران و پسران با عنوان «ازدواج سفید» به دلیل عدم پایبندی به اصول دینی و مذهبی است كه البته من اسم آن را «ازدواج سیاه» می‌گذارم، چراکه زندگی دختر سیاه و تباه می‌شود.

 

قرایی مقدم، می‌افزاید: هدف از تشکیل خانواده ارضای غریزه جنسی نیست، بلکه دوام و بقای جامعه و موفقیت فرزندان و آینده کشور است، مسئله ارضای غریزه جنسی شاید کمترین اهمیت را در تشکیل خانواده داشته باشد، این مسئله مهمی‌است که امروز به آن توجه نمی‌شود.

 

این كارشناس به دلایل رواج این نوع رابطه بین دختران و پسران می‌پردازد و اضافه می‌كند: تجردگرایی دختران، کمرنگ شدن اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردم، الگوبرداری از ماهواره و رسانه‌های بیگانه بویژه سریال‌های ساخت ترکیه و امریکای جنوبی از جمله عوامل رشد «ازدواج سفید» هستند

 

از سوی دیگر، بی اعتنایی به نظام خانواده، عدم مسئولیت پذیری دختران و پسران برای زندگی اجتماعی و جامعه پذیر کردن آنها، نبود امکانات برای ازدواج از جمله مسکن و بیکاری می‌تواند در شکل‌گیری چنین روابطی تاثیر‌گذار باشد. در واقع جوانی که شغل ندارد به سمت زندگی بدون تعهد با یک دختر می‌رود.

 

این جامعه شناس می‌افزاید: این نوع روابط مسلماً تدوام ندارد و تنها تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دختر بر و رویی دارد، در حقیقت این زنان تبدیل به روسپی می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه، این نوع روابط در اصطلاح «خانوار سفید» نیز خوانده می‌شود، می‌گوید: البته این‌ها خانواده تشکیل نمی‌دهند، بلکه یک خانوار را شکل می‌دهد، چراکه خانواده به معنای وصلت دختر و پسر و تشکیل یک زندگی است اما خانوار زمانی استفاده می‌شود که افرادی زیر یک سقف زندگی می‌کنند، مانند سربازان یک سربازخانه.

 

به اعتقاد قرایی مقدم این نوع ازدواج بیشتر به زیان دختر تمام می‌شود، چراکه این دختر به نوعی روسپی گری می‌کند، پسر ممکن است با مشکلات روحی مواجه شود اما دختر زندگی اش را از دست می‌دهد…