پارس ناز پورتال

ارتباط فیلم لانتوری و اسید پاشی با کارگردان فیلم

مجموعه : اخبار سینما
ارتباط فیلم لانتوری و اسید پاشی با کارگردان فیلم

ارتباط فیلم لانتوری و اسید پاشی با کارگردان فیلم 

فیلم لانتوری که هم اکنون روی پرده سینماها است در حال رکورد شکنی در گیشه می باشد و صحبت های کارگردان درباره این فیلم و انتخاب موضوع آن جالب است. نشست تخصصی سلامت اجتماعی با محوریت فیلم سینمایی «لانتوری» در جشنواره فیلم سلامت برگزار شد.

 

در این جلسه که پر چالش و پر حاشیه دنبال شد، رضا درمیشیان کارگردان و باران کوثری بازیگر فیلم سینمایی «لانتوری»، هاشمیان کارشناس ارشد دفتر سلامت روان، دکتر صابری روانپزشک سازمان پزشکی قانونی، اسدی رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، دکتر الستی جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه حضور داشتند.

 

رضا درمیشیان کارگردان فیلم «لانتوری» در ابتدای این نشست درباره علت انتخاب سوژه‌ای اجتماعی برای فیلمسازی بیان کرد: مسائل اجتماعی همیشه دغدغه من بوده و هست. موضوع اسید پاشی نیز به دلیل این که شغل پدرم جراحی سوختگی بود و از کودکی با ماجراهای این چنین من را آشنا می‌کرد، سر و کار داشتم، در این فیلم انتخاب کردم.

ارتباط فیلم لانتوری و اسید پاشی با کارگردان فیلم

وی درباره دشواری‌های ساخت فیلم‌های اجتماعی افزود: متاسفانه سینماگر اجتماعی در جامعه ما بیشتر یک متهم اجتماعی است و من همیشه بعد از گرفتن پروانه ساخت فیلم‌هایم با مانع‌های زیادی رو به رو هستم. همچنین همه فیلم‌های من به نوعی با سلامت روان ربط دارند؛ از «بغض» گرفته تا «عصبانی نیستم» و «لانتوری» و از عمد این فیلم‌ها را به موضوع سلامت روان ربط می‌دهم.

 

این فیلمساز ادامه داد: در ساخت فیلم‌هایم همیشه از مشاوران پزشکی، قانونی، حقوقی و انتظامی استفاده می‌کنم. در هنگام ضبط با آن‌ها جلسه می‌گذارم و اتفاقاً گفته‌هایشان بعضاً مقابل هم است و من این تضارب آرا را بررسی می‌کنم.

 

وی همچنین در پاسخ به این که آیا فیلم او برداشت از زندگی یکی از قربانیان اسیدپاشی است یا نه، عنوان کرد: من درباره آمنه بهرامی فیلم نساختم. زیرا او یک قهرمان اجتماعی نیست. اما در ساخت فیلمم هم با قربانیان اسیدپاشی صحبت کردم، هم با روزنامه نگاران هم با کارشناسان حقوقی و پزشکی. نمی‌خواستم خشونت را نشان بدهم. می‌خواستم بگویم چطور یک قهرمان مفهوم قصاص را درک می‌کند.

ارتباط فیلم لانتوری و اسید پاشی با کارگردان فیلم

درباره رنج سنی فیلم هم باید بگویم این نگاهی بود که سازمان سینمایی به فیلم داشت و ما باید سروشکلی برای طرح مضامین اجتماعی در سینما ایجاد کنیم. دغدغه من بخشش در این فیلم بود. جامعه ما به بخشش و نمایش عشق نیاز دارد و ما نباید با ناهنجاری جواب خشونت را بدهیم.