پارس ناز پورتال

ارتباط خواب و کاهش وزن در افراد

مجموعه : رژیم و تغذیه
ارتباط خواب و کاهش وزن در افراد

ارتباط خواب و کاهش وزن در افراد 

اگر در دوره ای هستید که می خواهید وزن خود را کم کنید باید به خواب خود هم توجه داشته باشید چراکه در کاهش وزن دخیل است. زمانی که صحبت از کاهش وزن به میان می‌اید، قطعات مختلفی از پازل وجود خواهد داشت که باید در کنار یکدیگر قرار گیرد. چند مورد از این قطعات بزرگ رژیم غذایی، تمرینات ورزشی و خواب است.

 

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که از موضوع خواب به سادگی عبور می‌کنند، ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوید. تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کمبود خواب می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. حتما از خود می‌پرسید چرا؟ خستگی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی هورمون‌های شما بگذارد.

 

زمانی که خواب کافی دریافت نمی‌کنید؛ هورمون گرلین که مسئول سیگنال رسانی در مورد گرسنگی است و هورمون لپتین که مسئول سیری است دچار اختلال می‌شوند. طبیعتا این مورد باعث می‌شود تمایل بیشتری به خوردن غذا داشته باشید. افزایش وزن مرتبط با خستگی احتمالا توسط فاکتورهای متعدد دیگری نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

 

افرادی که خواب خوب و مناسبی ندارند کمتر از سایر افراد فعال هستند و همین امر باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود. در حال حاضر خواب کافی و مناسب دارید؟ تبریک می‌گوییم اما زیاد هیجان زده نشوید. اگر در حال حاضر خواب کافی و مناسب دارید باید بدانید

 

که چند ساعت خواب اضافی باعث کاهش وزن شما نمی‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

از مصرف داروهای بدون نسخه پرهیز کنید:

استفاده از داروهای خواب آوری که بدون نسخه تهیه می‌شوند به نظر بهترین روش برای خوابیدن است اما خوردن چنین داروهایی می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. لوییس ارون یکی از متخصصان این حوزه هشدار می‌دهد که استفاده از داروهای خواب مبتنی بر آنتی هیستامین که بدون نسخه خریداری می‌شوند

 

بسیار مضر است و می‌تواند باعث افزایش وزن و سایر مشکلات گردد. همانطور که می‌دانید هیستامین یکی از مسیرهای تنظیم کننده وزن در بدن است. بنابراین زمانی که این مسیر مسدود می‌شود، امکان افزایش وزن بالاتر خواهد بود. از خوردن این داروها به صورت منظم و در طولانی مدت پرهیز کنید.

 

از حضور بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی خودداری کنید:

بیشتر افراد سعی می‌کنند تا دیروقت بیدار بمانند و در رسانه‌های اجتماعی مختلف حضور داشته باشند. این تفاوت زمانی که بدن مجبور می‌شود هر بار خود را با آن تنظیم کند، باعث افزایش وزن خواهد شد. اگر شما همیشه اینکار را می‌کنید بهتر است همین امروز ان را متوقف کنید. یکی از مطالعات منتشر شده

 

در Current Biology نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی با فاکتورهای چاقی و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی مرتبط است. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند سطح قند و چربی بالاتری در خون خود دارند.

 

یک زمانبندی مناسب برای خواب داشته باشید:

خوب حالا باید ببینیم چگونه می‌توانیم خود را از رسانه‌های اجتماعی دورنگه داریم. شما می‌توانید برای انجام اینکار یک برنامه زمانی مناسب برای خواب تعیین کنید که ثابت است. متخصصان توصیه می‌کنند یک زمانبندی منظم برای خواب خود داشته باشید که ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه در آن وجود دارد.

 

در هر دو حالت نباید زمان خواب و بیداری متغیری داشته باشید. زمانی که بدن ما با یک ریتم خواب منظم روبرو می‌شود می‌تواند خود را با عادت‌های سالم دیگری همچون ورزش کردن نیز منطبق کند.

 

یک روش آرام سازی پیدا کنید که برای شما کارساز و مفید است:

این موضوع ممکن است به تجربه نیاز داشته باشد. برخی از اوقات یک روش مدیتیشن و آرام سازی ممکن است برای فردی مفید باشد اما همین روش برای فرد دیگر کارساز و موثر نباشد. برخی از افراد ممکن است با تماشای تلویزیون آرامش بگیرند. این در حالیست

 

که برخی از افراد با این روش بیشتر احساس اضطراب و تشویش خواهند داشت. یک تکنیک رایج و محبوب آرام سازی، جلو رونده و مترقی است. در این روش شما به تدریج و آگاهانه عضلات بدن خود را یک به یک آرام می‌کنید.

 

از نور آبی پرهیز کنید:

حتما شما نیز تا به حال صحبت‌های زیادی را در مورد فرکانس آبی حاصل از رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه شنیده اید. اینگونه موارد می‌تواند شما را بیدار نگه دارد و از خوابتان بکاهد. فرکانس آبی باعث سرکوب ملاتونین می‌شود. همانطور که می‌دانید ملاتونین هورمونی است که در خواب تاثیر دارد.

 

سرکوب کردن این هورمون اثر بسیار بدی بر روی بدن خواهد داشت. بیشتر اپلیکیشن‌هایی که امروزه در بازار وجود دارد می‌تواند شما را در این مورد آگاه سازد. اگر اهل استفاده از اپلیکیشن نیستید بهتر است از عینک‌های مخصوص استفاده کنید یا کلا گوشی یا رایانه خود را به هنگام خواب خاموش نمایید. به جای استفاده از این موارد کتاب بخوانید.

 

اگر نمی‌توانید بخوابید، اتاق خواب را ترک کنید:

اگر نمی‌توانید بخوابید بهتر است اتاق خواب خود را ترک کنید. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشند بهتر است اتاق خواب خود را ترک کنید و سعی نمایید فعالیت‌های آرامش بخشی را انجام دهید.بعد از انجام این فعالیت‌ها می‌توانید

 

دوباره به رختخواب برگردید. این روش، درمان کنترل محرک نام دارد و بدین معنی است که اضطراب را کاهش دهید و با خیال آسوده بخوابید.