پارس ناز پورتال

احساس ترس را در خود از بین ببرید

احساس ترس را در خود از بین ببرید

احساس ترس را در خود از بین ببرید 

ترس همیشه با انسان همراه است.منتها برخی افراد هستند که کمتر می ترسند و برخی دیگر ترسو هستند.اما ترس به چه معناست؟ترس با شرایط ، همان ترسی است که بعضی از مردم زمانی که یک سگ را میبیند انگار غولی ترسناک را دیدهاند و برخی دیگر میتوانند این موجود را در خانههایشان نگهداری کنند. این اتفاق دلیل دارد.

 

شخصی که در کودکی یک بار توسط سگ تهدید شده باشد حتی اگر در سن بلوغ بار دیگر سگی را ببیند خواهد ترسید زیرا آمیگدالا به او میگوید که این همان موجودی است که در بچگی به او آسیب رسانده و یا موجب ترس وی شده است.

 

از چه میترسیم؟
تحقیقی که دو سال قبل انجام شده است نشان میدهد که معمولا انسانها همیشه از چند خطر میترسند:

 

جنگ- عنکبوت- مرگ- رد شدن در هر کاری- ارتفاع- خشونت- تنهایی- آینده- جنگ هستهای.

 

در این تحقیق آمده است که ترس از حیوانات همواره در انسانها وجود داشته است بطور مثال اکثر ما هرگز مار را در زندگی ندیدهایم اما از آن میترسیم. پس این ترس کاملاً غریضی است.

 

علاوه بر ترسهایی از چنین قبیل که در تمام مردم دنیا وجود دارد ترسهایی هم منطقهای هستند بطور مثال مزرعه داران همواره از وقوع سیل میترسند و یا اینکه افرادی که کشور آنها روی خط زلزله قرار دارد همواره در فکر آن هستند که این اتفاق برایشان رخ ندهد.

 

درست است که ترس یکی از عوامل نجات دهنده جان انسانهاست اما به یاد داشته باشیم که ترس بیش از حد نیز آزار دهنده است. بالا رفتن فشار خون که معمولا در پی ترس بوجود میآید اگر بخواهد هر روزه باشد میتواند موجب بیماری گردد.احساس ترس را در خود از بین ببرید

بالا رفتن فشار خون که معمولا در پی ترس بوجود میآید میتواند موجب بیماری گردد

 

چطور نترسیم؟

در حالی که تحقیقات نشان میدهند که ما روزانه با ترس مواجه هستیم راههایی نیز وجود دارد که با ترسهایی که بیمورد در ما حضور پیدا میکنند مقابله کنیم.

 

هشت راه برای مقابله با ترس:
– مهم نیست که شما چرا میترسید فکر کردن در این رابطه مشکلی را حل نمیکند: پس سعی نکنید که دنبال علل آن باشید زیرا فرصت مقابله با آن را از شما میگیرد.

 

– چیزهایی را که شما را میترساند شناسایی کنید: اگر در مورد چیزهایی که از آنها میترسید اطلاعات داشته باشید ناخودآگاه ترس خود را گم کردهاید.

 

– تمرین کنید: اگر چیزی وجود دارد که از آن میترسید سعی کنید آنرا با کوچک کردنش در ذهنتان تحلیل کنید.

 

– کسی را که نمیترسد پیدا کنید: اگر شما از موضوعی میترسید و فردی را میشناسید که از آن موضوع نمیترسد با او صحبت کنید و سعی نمایید که ساعاتی را با او سپری نمایید.

 

– از آن صحبت کنید: از آنچه که میترسید صحبت کنید این کار ترس شما را از موضوع کم میکند.

 

– با خود بازی فکری داشته باشید: اگر شما از اینکه در مقابل افراد سخنرانی کنید میترسید احتمالا به این خاطر است که از قضاوت شدن واهمه دارید در ذهن خود تصور کنید که شما را برای قضاوت کردن در مورد آنها در نظر گرفتهاند به این صورت کارتان راحتتر خواهد شد.

 

– ترس خود را بیشتر نکنید: اگر از بلندیها میترسید سعی نکنید که همیشه طبقه 14یک ساختمان بلند را در نظر بگیرید. شما تا وقتی بخواهید میتوانید در طبقه همکف باقی بمانید.

 

– کمک بخواهید: اگر تصور میکنید که ترس شما از برخی موضوعات بیش از حد است کمک بگیرید روانشناسان به خوبی علل آنرا ریشهیابی میکنند و کمکتان میکنند.