پارس ناز پورتال

احتمال ابتلا به بیماری های روحی در مردان و زنان

احتمال ابتلا به بیماری های روحی در مردان و زنان

احتمال ابتلا به بیماری های روحی در مردان و زنان 

با توجه به اینکه زنان روحیه لطیف تر و حساس تری نسبت به مردان دارند گمان میرود که زنان در ابتلا به بیماری های روحی نیز بیشتر در خطر باشند.اما آیا این امر حقیقت دارد؟

 

 در زندگی پر دغدغه و اضطراب امروزی، مشکلات روحی نظیر اضطراب، ترس و افسردگی، هم مردان و هم زنان را به شکل گسترده ای تحت تأثیر قرار می‌دهند، با این حال، تحقیقات نشان داده، آمار زنانی که به دلیل بروز مشکلات در زمینه سلامت روحی تحت درمان قرار می‌گیرند، بسیار بیشتر از مردان است. دلیل آن چیست؟

 

زنان با فشارهای اجتماعی بیشتری مواجهند
افسردگی و اضطراب، مشکلاتی کاملاً فیزیکی نیستند. درحالی که آسیب پذیری ژنتیکی در بروز این مشکلات روحی نقش دارد، اما تغییرات و فشارهای محیطی نیز در بروز آن‌ها موثرند. کارشناسان بر این باورند فشارهای زیادی که در جوامع امروز برزنان وارد می‌شود، می‌تواند برآسیب پذیری بیشتر آن‌ها از نظر روحی تأثیرگذار باشد.

 

پروفسور «دانیل فریمن» از دانشگاه «آکسفورد»، می‌گوید: «در جوامع امروزی به شکل روز افزونی از زنان انتظار می‌رود تا نقش‌های مختلفی همچون پرستاری بچه ها، خانه داری و نان آوری خانواده را به طور همزمان ایفا کنند و در عین حال از نظر لباس و ظاهر نیز بی عیب و نقص ظاهر شوند.

 

حال آنکه زنان در مشاغل، دستمزد کمتری دریافت می‌کنند و ارتقای شغلی شان مشکل تر است. همه این‌ها باعث شده است، هزینه روحی که زنان در قبال نقششان در خانواده و جامعه پرداخت می‌کنند، بیشتر باشد.

 

زنان بیشتر در جست وجوی درمانند
دکتر فریمن می‌گوید از آنجا که مردان تمایلی به پذیرفتن احساسات و تجربیاتی که «غیر مردانه» به شمار می‌آیند، ندارند، احتمال اینکه زنان بیشتر از مردان برای حل مشکل شان در جست و جوی کمک باشند، بیشتر است.

 

وی می‌افزاید: «ما هرگز نمی توانیم، دقیقاً بگوییم که چه تعداد از مردان هستند که مشکلات روحی خود را گزارش نمی کنند.» به گفته فریمن نتایج یک مطالعه در مورد ترس نشان داد که مردان تمایل دارند، برای اینکه رفتار «مردانه» تر و آسیب ناپذیرتری داشته باشند، سطح ترس‌شان را پایین جلوه دهند.در مقابل، زنان، بیشتر به دنبال یافتن راه‌های درمان هستند و این چیزی است که می‌تواند، واقعیت را تحریف کند.

 

زنان فکورترند
تحقیقات نشان می‌دهند، تفکر «ژرف اندیشانه» یا به عبارتی، غرق شدن در یک فکر و بارها به آن پرداختن، یک عامل کمک کننده به تشدید افسردگی است.کارشناسان می‌گویند زنان بیشتر از مردان در معرض این نوع تفکر قراردارند، هرچند دلیل این تفاوت تا به امروز شناخته نشده است.

 

بر اساس نتایج برخی مطالعات، تفکر ژرف اندیشانه در زنان، از حس مسؤولیت آنان در روابط ناشی می‌شود. این درحالی است که مطالعات دیگری نشان می‌دهند که این ویژگی، حاصل نبود خودباوری در زنان است. به نظر می‌رسد، هردو عامل در این زمینه تأثیر گذارند.

 

نوسان‌های هورمونی در زنان بیشتر است
عامل بالقوه ای که سبب تشدید افسردگی در زنان می‌شود، سطح تغییرات هورمونی در زنان است. عدم تعادل هورمون‌ها، بویژه سه هورمون «کورتیزول»، «استروژن» و «پروژسترون» تأثیر زیادی بر روحیه فرد دارند و زنان در دوره‌های مختلف زندگی، از بلوغ گرفته تا بارداری، زایمان و یائسگی، دچار افت و خیز این هورمون‌ها می‌شوند. زنان همچنین بیشتر از مردان عمر می‌کنند و «پیری» زمان اوج افسردگی است.

 

زنان واکنش متفاوتی به استرس دارند
یک مطالعه جالب نشان می‌دهد که زنان، نه تنها استرس بیشتری از محیط خود دریافت می‌کنند، بلکه مغز آن‌ها به دلیل عملکرد هورمون‌های خاص استرس، در مقایسه با مغز مردان واکنش متفاوتی نسبت به استرس نشان می‌دهد.

 

دکتر فریمن می‌گوید، ضربه‌های استرسزایی که زنان از محیط دریافت می‌کنند، گاهی می‌تواند قوی‌تر، با دوام‌تر و دارای زاویه‌ای متفاوت‌تر باشد. به همین دلیل شاید بتوان توضیح داد که چرا زنان، نسبت به مردان، مشکلات روان‌شناختی بیشتری را تجربه می‌کنند. با این حال عامل اصلی را باید تفاوت در زمینه‌های روان‌شناختی و زیست شناختی میان زنان و مردان دانست.