پارس ناز پورتال

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

اتفاقات عجیب و غریب زیادی در دنیا بوجود می آید که همیشه باعث تعجب و حیرت همگان می گردد.با هم چند نوع از این ماجراها را مرور می کنیم. 

 

درختی که راه می رود

نخل استیلت Socratea exorrhiza از خانواده اریکا و بومی جنگلهای بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی میباشد. این نخل با تکیه دادن و سوار شدن بر عصا های خود که همان ریشه ها باشند در صورت قحطی مواد غذایی یا سایه اندازی درخت دیگر میتواند براحتی به جای دیگری خود را منتقل کند.

 

ساقه این درخت درواقع با زمین برخوردی ندارد و این ریشه ها هستند که مثل عصا بالا پایین یا جابجا میشوند.ساقه بوسیله ایجاد ریشه های عمودی خود بدون اینکه خود را ضخیم کند فقط با افزایش ارتفاع ریشه ها میتواند خود را به نور بیشتر برساند.

 

ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﻋﻠﻤﯽ ﺁﻥ “ﺟﺎﺑﻮﺗﯿﮑﺎﺑﺎ” ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ ﺳﺎﻻ‌ﻧﻪ ﯾﮏ ﻭ ﯾﺎ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺷﮑﻮﻓﻪ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﮐﻪ ﺷﮑﻮﻓﻪ ﻭ ﻣﯿﻮﻩ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺷﺎﺥ ﻭ ﺑﺮﮔﻬﺎﯼ ﺁﻥ ﺭﻭﯼ ﺗﻨﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺷﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎﯾﻌﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮﺍﺩ ﺁﻧﺘﯽ ﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭﻣﺎﻥ ﮐﻢ ﺧﻮﻧﯽ، ﺍﺳﻬﺎﻝ ﻭ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺧﻮﺍﺹ ﻣﻔﯿﺪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

به دنیا آوردن مومیایی

یکی از بزرگترین شگفتی های دنیای پزشکی را زنی به نام ابوتلیبگ رقم زد. او فرزند خودش را بعد از 50 سال به دنیا آورد. داستان از جایی شروع می شود که او برای زایمان در سال 1955 به بیمارستان رفت اما وقتی دید یک مادر در آنجا جان خودش را از دست داد از به دنیا آوردن بچه صرف نظر کرد.

 

او در سن 75 سالگی و پس از گشت نزدیک به یک نیم قرن دردی را در شکم خودش احساس کرد و به بیمارستان رفت و در آنجا بچه خودش را به دنیا آورد. چیزی که پزشکان را بسیار متعجب کرد این بود که او چگونه این مدت را زنده مانده است. بچه او در این مدت به سنگ تبدیل شده بود. تنها 290 مورد در تمام تاریخ اینگونه بوده است.

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

118 روز بدون قلب

« دزانا سيمونز » پس از چند ماه انتظار، زماني که متوجه شد يک قلب براي پيوند جاي قلب بزرگ شده اش پيدا شده، بسيار خوشحال شد. اما شادي او مدت زيادي دوام نيافت چراکه مدتي پس از پيوند، قلب جديد او دچار مشکل شد. پزشکان مجبور بودند قلب پيوندي او را خارج کنند

 

در حالي که ديگر قلبي براي پيوند نداشتند. تنها کاري که پزشکان تا زمان پيدا شدن قلب جديد مي توانستند انجام دهند اين بود که دو بمپ مصنوعي در بدن او کار بگذارند تا عمل خون رساني را انجام دهند. دزانا 4 ماه با اين پمپ ها زندگي کرد و سرانجام در 29 اکتبر سال گذشته يک قلب جديد به او پيوند زدند و اين بار قلب جديد او مثل ساعت کار مي کرد.

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

تابوت های آویزان سگادا

نزد مردم قوم «ایگوروت» منطقه «ساگادا» (sagada) در فیلیپین، مرده ها ارج و قرب زیادی داشتند. این قوم که از دو هزار سال قبل در این منطقه زندگی می کردند برای احترام به اجساد مرده ها، آنها را درون تابوت های خاصی قرار می دادند. بعد تابوت ها را با استفاده از میخ به صخره های نزدیک محل سکونت شان آویزان می کردند

 

این کار مراسم خاص خودش را داشت. آنها تابوت ها را قبل از مرگ طرف روی صخره ها آماده می کردند و بعد از مرگ شخص با زحمت جنازه اش را توی آن می گذاشتند. تابوت ها مدتی در کوه می ماندند و بعد به غار برده می شدند. مردم ایگوروت معتقد بودند روح مرده با نصب شدن روی کوه ها، راحت تر و سریع تر به بهشت راه پیدا می کند.

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

یک ماهی غول پیکر

تصاویر این حیوانات غول پیکر باعث می‌شوند که به چشمان خود شک کنید!

پاروماهی (oarfish) یکی از آن دسته ماهیانی است که به دلیل طول غیر عادی بدنش، معمولا در تصاویر ماهی‌گیری و تبلیغات این رشته استفاده می‌شوند، اما ماهی داخل این تصویر که بعد از ساعت‌ها زحمت جمعی و از داخل آب‌های گرمسیری گرفته شده است،

 

دارای طولی بسیار بلندتر از ماهیان بالغ این گونه دارد و علاوه بر طول غیر عادی آنکه توسط حدود پانزده نفر در هوا نگه داشته شده است، حجم بدنی بسیار بزرگی هم دارد که ظاهری ترسناک به آن داده است.
اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهاندریاچه خالدار

دریاچه خالدار یک دریاچه قلیایی و نمکی است که در اوسویوس واقع در British Colombia است و دارای مواد معدنی زیاد و گوناگونی می باشد. در تایستان آب دریاچه با پشت سر گذاشتن همه مواد معدنی تبخیر می شود. خال های بزرگی روی دریاچه ظاهر شده و بستگی به ترکیب مواد معدمی در آن زمان دارند.

 

لکه های دارای رنگ های مختلفی می باشند. لکه ها عمدتا از منگنزو سولفات تشکیل شده اند که در تابستان متبلور می شوند. از آنجاییکه فقط مواد معدنی در دریاچه باقی می مانند، راه های عبور طبیعی را در اطراف و بین لکه ها به سختی به وجود می آیند.

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهانموجودی که هیچوقت نمی میرد!

رنگ سبز هيدر یا هایدرا ناشي از جلبك هاي همزيستي است كه در بافت هاي هيدر به سر ميبرند. هيدر یا هایدرا كيسه گوارش يك طرفه اي دارد و شبكه اي از تارهاي عصبي در بدنش گسترش يافته و سراسر بدن هيدر را در بر ميگرد. ديواره بدن هيدر شامل دو لايه مشخص است .

 

یک لایه خارجی اپیدرمیس epidemis ، یک لایۀ داخلی گاسترودرمیس gastrodermis ،و يك لايه نازك غير سلولي به نام مزوگله mesoglea بین آنها است .از ويژگيهاي هيدر و ساير مرجانها داشتن اندام گزنده اي به نام نماتوسيست nematocyst است . نماتوسيست nematocyst كپسول كوچكي از مواد شبه كتيني است

 

كه در ان يك رشته مارپيچي نخي شكل وجود دارد كه در مواقع خطر اين رشته به بيرون از كپسول رها ميشود. هيدر به كمك اندامهاي نماتوسيست nematocyst خود، شكارش را فلج كرده و به سمت حفره دهاني هدايت ميكند.هيدرا قادر است هم از طريق جنسي و هم از طريق غير جنسي تكثير پيدا كند.

 

به طور معمول هيد توسط جوانه زدن يا تكثير غير جنسي تكثير مي يابد. جوانه ها به شكل برجستگي روي بدن ظاهر شده و به تريج كشيده شده و دهان و بازوهايي بر روي ان ظاهر ميشود
اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهانزمزمه تائوس (The Taos Hum)
زمزمه تائوس یا زمزمه طبیعت در بسیاری از نقاط دنیا شنیده می شود. این صدا اغلب در محیط های ساکت به گوش می رسد و شبیه صدای موتوری است که از فاصله دور می آید و بیشتر در ایالات متحده، انگلستان و کشورهای شمال اروپا رخ می دهد.

 

هر چند که تاکنون پژوهش های بسیاری برای پیدا کردن منبع این صدا و ضبط آن انجام شده ولی هنوز هیچ کس نتوانسته به نتیجه ای دست یابد. بلندترین زمزمه تاکنون در شهر کوچک تائوس در نیکومکزیکو شنیده شده است. در سال 1997 کنگره آمریکا گروهی از دانشمندان انستیتوهای علمی معتبر این کشور را مامور تحقیق در این زمینه کرد ولی تا به امروز هیچ کس علت این صدای زوزه مانند را کشف نکرده است.
اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهانشیطان سیاه

نام علمی این جانور ملانوستوس جانسونی است. این ماهی ها در اعماق 8000 متر به پایین اقیانوس ها زندگی می کنند و دارای «فتوفور» (عضوی که قادر به تولید نور است) می باشند؛ اندام های تولید کننده نوری که در تیره پشت جانور قرار دارند.

 

جانور با نورانی کردن بدن خود، طعمه ها را جلب کرده و سپس با دندان های نیش مانند تیزش به استقبال شان می رود. شیوه شکار این ماهی و دندان هایش که به سمت داخل خمیده شده دست به دست هم داده تا شکار بخت برگشته تنها به سمت معده جانور هدایت شود نه به سمت آزادی، به همین دلیل گاهی به این جانور لقب شیطان سیاه هم می دهند که البته جای تعجب ندارد.
اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهانزندگی بدون حس درد

گبی جینگرس یک دختر 9 ساله و بسیار فعال است و البته بسیار هم به بچه های عادی شباهت دارد ولی چیزی که او را از دیگر بچه های هم سن و سال متمایز می کند، بیماری بسیار نادری به نام CIPA است. این در حالی است که در تمام تاریخ تنها 100 نفر به این بیماری مبتلا بوده اند.

 

این بیماران افرادی هستند که بدون درکی از درد، گرما و سرما به دنیا می آیند. این اشکال باعث بروز مشکلات جانبی بسیار زیادی می شود. «گبی» در 5 ماهگی دچار مشکلات بسیار زیادی بود، در حالی که درد را احساس نمی کرد یک چشمش را از دست داد. نوع زندگی او اعجاب انگیز است.

اتفاقات عجیب و حیرت انگیز علمی در جهان

 

برترین ها