پارس ناز پورتال

چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم؟

چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم؟

چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم؟ 

اگر میخواهید که کودک شما در اتاق جداگانه بخوابد شاید نتوانید به راحتی اتاق خواب او را از خودتان جدا کنید. نباید کودکی که هر روز بزرگتر می شود را کنار خودتان بخوابانید . البته جدا کردن اتاق خواب کودک خیلی هم کار سختی نیست و تنها به کمی مقاومت و بدخوابی نیاز است .

 

با داشتن اطلاعات و چندین راهکار مفید می توانید مرحله جدا کردن اتاق کودک تان را با موفقیت پشت سر بگذرانید .

 

علت توصیه شدید به جدا کردن اتاق خواب کودک
یکی از نتیجه های منفی جدا نکردن کودکان از والدین در هنگام خواب ، وابسته شدن زیاد کودک به والدین است . کودکانی که تا سنین بالاتر در کنار والدین خود می خوابند به احتمال زیاد در آینده برای رفتن به مهد کودک یا مدرسه دچار مشکل می شوند و شخصیت آنها دیرتر شکل می گیرد .

 

از طرفی روانشناسان تاکید می کنند هر چه زودتر رختخواب کودک را از خود جدا کنید و این مساله را عامل موثری برای رشد شخصیت کودک می دانند .

 

بهترین زمان برای جدا کردن اتاق خواب کودک
در حالت کلی بهتر است نوزاد را در سال اول زندگی در کنار خود اما در تختخواب جداگانه بخوابانید . البته بعضی از روانشناسان توصیه می کنند نوزاد را بعد از 6 ماه اول در اتاق خود بخوابانید اما تا یک سال اول زندگی برای نوزادان بسیار حساس است .

 

خیلی از مادرها به خاطر وابستگی شدید به کودک خود تمایل دارند کودک را چندین سال در کنار خود بخوابانند . اما لازم است بدانید که هر چه سن کودک برای جداسازی اتاق خواب پایین تر باشد ، انجام این کار راحت تر خواهد بود و وقتی کودکان قادر به اجازه گرفتن برای وارد شدن به اتاق هستند آنها را در اتاق دیگری بخوابانند .

 

یک شبه به نتیجه نمی رسید
چون کودک به خوابیدن در کنار پدر و مادر خود عادت کرده است ، جداکردن اتاق خواب او خیلی خوشایندش نیست . به همین خاطر ممکن است با مقاومت او رو به رو شوید و شاهد رفتارهای نامناسبی از او باشید . خیلی از والدین برای این که راحت تر باشند و از ناراحتی های هنگام خواب رها شوند ، در مقابل مقاومت کودک کوتاه می آیند و او را در کنار خود می خوابانند .

 

البته این کار برای زمانی که کودک بیمار است یا روحیه خوبی ندارد قابل توجیه است اما اجازه دادن این کار در شرایط عادی به کودک می فهماند که با کمی اصرار و بداخلاقی می تواند به خواسته خود برسد و در کنار والدینش بخوابد .

 

با این وجود باید بدانید جدا کردن اتاق خواب کودک یک شبه امکان پذیر نیست و باید برای تغییر مکان خوابش آسیب کمی به او برسانید و در مقابل رفتارهای او صبور باشید و خیلی با تحکم برخورد نکنید .

 

راهکارهای عالی برای جدا کردن اتاق خواب کودک
او را به تدریج از خود جدا کنید
شب اول کودک را به تنهایی برای خوابیدن به اتاق جداگانه نبرید زیرا این مساله می تواند فشار روانی زیادی به او وارد کند . مثلا تا نیم ساعت قبل از خواب کنار او باشید . بهتر است والدین در اتاق خواب کودک باشند تا کودک به خواب برود .

 

حضور پدر و مادر در کنار کودک باعث آرامش روانی او خواهد شد و به او اطمینان می دهد که اتاق خواب جداگانه ترس ندارد و هر وقتی که بخواهد پدر و مادر در کنار او خواهند بود .

 

تا وقتی کودک خواب نیست در کنارش باشید
کودک در شب های ابتدایی جدا کردن اتاق خواب ، چندین بار تا صبح از خواب بیدار می شود و تمایل دارد به نزد والدین برود و کنار آنها بخوابد . در چنین شرایط مادر باید با نوازش و آرامی با کودک به اتاقش برود و تا زمان خوابیدن در کنارش باشد .

 

علاوه بر آن قبل از خواب به کودک تان قول دهید که هر روز صبح که از اتاق خود بیرون بیاید یک هدیه می گیرد . البته باید بدانید که اگر این روند را برای یک ماه طی کنید و فقط یک بار به کودک اجازه خوابیدن کنار خود را بدهید ، تمام زحمات تان بر باد می رود .

 

اتاق خواب کودک را آماده کنید
اتاق خواب کودک تان را با وسایل تزئینی مورد علاقه اش تزئین کنید تا مکان دلچسب و زیبایی برای او باشد .

 

برای جداکردن اتاق خواب کودک کم کم جلو بروید
ابتدا کودک را در رختخواب جداگانه در اتاق خود بخوابانید ، سپس رختخواب او را از خود دور کنید و در مرحله آخر او را به اتاق خودش هدایت کنید .

 

چراغ خواب را فراموش نکنید
ممکن است کودک تان از تاریکی بترسد ، پس برای اتاقش یک چراغ خواب زیبا تهیه کنید .

 

با او حرف بزنید
با تعریف کردن خاطرات شیرین خود یا اطرافیان از جداسازی اتاق خواب تان در زمان کودکی و احساس های خوب مانند احساس بزرگ شدن برای این اتفاق ، زمیه قبول کردن این مساله را در کودک افزایش دهید .