پارس ناز پورتال

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از پایه های جمهوری اسلامی

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از پایه های جمهوری اسلامی

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از پایه های جمهوری اسلامی

آیت الله هاشمی رفسنجانی برای انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن آن تلاش های بسیار نمودند و با حضور در تشخیص مصلحت نظام در اواخر عمر توانستند خدمت خود را ادامه دهند.

 

 اکبر هاشمی بهرمانی، معروف به “رفسنجانی” (شهریور ۱۳۱۳ تا دی ۱۳۹۵) در شهرستان رفسنجان از توابع استان کرمان به دنیا آمد. هاشمی رفسنجانی در دهه نخست و نیمی از دهه دوم جمهوری اسلامی ایران، با نفوذترین سیاستمدار ایران بعد از رهبر انقلاب محسوب می‌شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از پایه های جمهوری اسلامی

اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از پیروزی انقلاب و در زمان تحصیل در حوزه علمیه قم، دوست نزدیک رهبر انقلاب و شاگرد امام  روح الله خمینی بود. با شروع مبارزات امام خمینی با حکومت پهلوی در اوایل دهه ۱۳۴۰ خورشیدی، هاشمی رفسنجانی در حمایت از دیدگاه‌های او به فعالیت سیاسی پرداخت و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ۷ بار به خاطر اقدامات خود علیه حکومت به زندان افتاد.

 

او در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی ازدواج کرد که حاصل آن، سه دختر به نام‌های فاطمه و فائزه و سه پسر به نام‌های محسن، مهدی و یاسر بود.وی از موسسان “جامعه روحانیت مبارز” در سال ۱۳۵۶ بود که بعد از پیروزی انقلاب، به موثرترین تشکل سیاسی روحانیون محافظه کار ایران تبدیل شد و تا هنگام مرگ در آن عضویت داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از پایه های جمهوری اسلامی

او در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی از طرف امام خمینی به عضویت در “شورای انقلاب” برگزیده شد و تا زمان انحلال این شورا در ۱۳۵۹، از موثرترین اعضای آن بود. اکبر هاشمی رفسنجانی با تشکیل اولین “مجلس شورای اسلامی” در ۱۳۵۹ به ریاست آن رسید و دردوره‌های دوم و بخشی از دوره سوم مجلس (تا زمان انتخاب خود به سمت ریاست جمهوری) همچنان در این سمت قرار داشت.

 

وی از سال ۱۳۶۰ تا پایان جنگ ایران و عراق (و پس از آن تا زمان درگذشت امام خمینی) نماینده رهبر در “شورای عالی دفاع” بود که تا زمان تشکیل شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۳۶۸، عالی‌ترین شورای تصمیم گیر در مورد مسائل نظامی محسوب می‌شد.

 

هاشمی رفسنجانی در خرداد ۱۳۶۷، از سوی رهبر به سمت “جانشین فرمانده کل قوا” منصوب شد که در این سمت، فرماندهان ارشد ارتش و سپاه، مستقیماً زیر نظر او فعالیت می‌کردند.وی در انتخابات ۱۳۶۸ به سمت ریاست جمهوری رسید و متعاقبا، از سوی رهبر وقت به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد (این مجمع، در سال ۱۳۶۶ به حکم امام خمینی تشکیل شد و نخستین رئیس آن، رئیس جمهور وقت یعنی آیت الله خامنه ای بود). 

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از پایه های جمهوری اسلامی

در دوران ریاست جمهوریش بازسازی اقتصاد ایران پس از جنگ با عراق را به عنوان اولویت اصلی دولت خود اعلام کرد. اکبر هاشمی رفسنجانی، در سال ۱۳۷۲ برای دومین بار به مقام ریاست جمهوری رسید.او طی هشت سال ریاست جمهوری خود، اقتصاد ایران را به سمت “آزاد سازی” و کاهش نسبی نقش دولت به پیش برد.

 

در این دوره، رشد اقتصادی ایران و مبادلات اقتصادی با جامعه بین‌المللی افزایش قابل توجهی یافت ولی همزمان، نرخ تورم نیز به میزانی بالا رفت که تا آن زمان، در جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشت.

 

با به پایان رسیدن دوره هشت ساله دولت محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ کاندیدا شد. وی در دور اول انتخابات بیشترین آرا را کسب کرد و به همراه محمود احمدی نژاد به مرحله دوم رفت، اما در مرحله دوم، این احمدی نژاد بود که پیروز شد.

 

 اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۸۵ به عنوان نماینده اول پایتخت راهی این مجلس شد و محمد تقی مصباح یزدی، در جایگاه ششم ایستاد. هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۶، به دنبال درگذشت علی مشکینی رئیس وقت مجلس خبرگان، به سمت ریاست این مجلس نیز رسید و تا پایان سال ۱۳۸۹ عهده دار این سمت بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از پایه های جمهوری اسلامی

اکبر هاشمی رفسنجانی، تا زمان درگذشت خود از حامیان سرسخت دولت حسن روحانی و سیاست های آن، به ویژه در زمینه هایی چون پرونده هسته ای و تنش زدایی با غرب بود. 

 

هاشمی رفسنجانی، در روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ پس از چهار دهه حضور تعیین کننده در عرصه سیاست ایران، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

 

مطالب مرتبط:

درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان

گریه هاشمی رفسنجانی در تشییع قربانیان منا + تصاویر

سخن هاشمی رفسنجانی در هنگام رای دادن

قضیه آرزوی هاشمی‌ رفسنجانی