پارس ناز پورتال

آیا انسان ها در آینده حشره خوار می شوند؟

آیا انسان ها در آینده حشره خوار می شوند؟

آیا انسان ها در آینده حشره خوار می شوند؟ 

دانشمندان پیش بینی می کنند که روند تغذیه انسان های امروزی در آینده متفاوت خواهد شد و حشرات به بشقاب های غذا خواهند آمد. بدون شک بسیاری از افراد می‌توانند آینده وسایلی که در آشپزخانه‌ها استفاده خواهد شد را حس بزنند. با پیشرفت تکنولوژی، هیچ کسی از ساخته شدن یخچال‌های هوشمند، اجاق گاز پیشرفته یا ظروفی با هوش مصنوعی تعجب نمی‌کند.

 

اما در مورد غذای آینده انسان چه نظری دارید؟ شاید کمی این سوال را غیر منطقی بدانید، اما امروزه سبک زندگی تغییر کرده و بشر برای تغذیه از بسیاری از جانوران استفاده می‌کند.این موضوع، سرفصل اصلی کنفرانسی با نام reThink Food بود که اواسط آبان ماه، در ناپا ولی نیویورک برگزار شد.

 

در این رویداد متخخصین، کارشناسان و پزشکان تغذیه تلاش کردند تا با بررسی غذای آینده انسان در رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها، نیاز بشر را به‌شکلی متفاوت بررسی کنند.در این کنفرانس، افرادی سرشناس در حوزه تغذیه با بیان آزادانه دیدگاه خود پیش روی یکی از مدیران موسسه آشپزی آمریکا، نیکی بریگز (Nikki Briggs)،

 

موضوعاتی همچون غذای آینده بشر، پیشرفت در تکنولوژی مواد غذایی و گجت های مورد علاقه را به چالش کشیدند که نتایج آن بسیار جالب بود. بسیاری از کارشناسان تغذیه، حشرات را منبعی برای تامین غذا می‌دانند!ویلیام روزنزویگ (William Rosenzweig) رییس مدرسه تجارت غذایی موسسه آشپزی آمریکا،

 

با اشاره به تغییر سلیقه‌ها و استفاده از موادی همچون حشرات در غذاهای غربی، از اهمیت آنها سخن گفت: “نباید فراموش کنیم که این مواد غذایی انتخاب بسیاری از افراد هستند. شبکه های اجتماعی و نیاز به پروتئین‌های مختلف، به جهانی شدن این مواد کمک زیادی کرده و امروزه از آن در بسیاری از مناطق مختلف استفاده می‌شود.”

آیا انسان ها در آینده حشره خوار می شوند؟

اگرچه حشرات را نمی‌توان تنها غذای آینده انسان در نظر گرفت، ولی امروزه نزدیک به 2 میلیارد نفر در سراسر جهان برای تغذیه از مورچه‌ها و لارو سوسک استفاده می‌کنند. هم‌اکنون شرکت‌های مختلفی در حال تولید شکلات‌های حاوی پروتئین جیرجیرک هستند که می‌تواند آینده غذایی بسیاری من‌جمله مردم کشور آمریکا را تغییر دهد.

 

در ادامه نیز علی بوذری نویسنده کتاب معرفی عناصر ضروری مواد غذایی (Unveiling the Essential Elements of Food) از اهمیت بالای حشرات در مواد غذایی سخن گفت: “بسیاری از ما، حشارت را با میکروب‌ها می‌شناسیم. در حال حاضر 2 میلیارد نفر از حشرات تغذیه می‌کنند، اما بقیه ما عقب‌نشینی می‌کنیم

 

شاید منظور ما از سخن گفتن در مورد میکروب‌ها، تخمیر و آلودگی‌هایی‌ست که آنها می‌توانند در مقیاس بالا ایجاد کنند.”درواقع این نویسنده مشهور تلاش کرد تا از عدم آلوده بودن حشرات سخن بگوید. بسیاری از مردم دنیا با مصرف حشرات، نه‌تنها مریض نمی‌شوند بلکه از انرژی و منابع سرشار آنها نیز استفاده می‌کنند.

آیا انسان ها در آینده حشره خوار می شوند؟

با اینکه روزینزویگ و بوذری توپ را به میدان حشرات و منبع سرشار پروتئین آنها انداختند، اما مایک لی (Mike Lee)، موسس مرکز The Future Market and Studio Industries دیدگاه متفاوتی داشت. لی با اشاره به اهمیت بسیار بالای این مواد، معتقد است پروتئین‌های سنتی می‌توانند ارزش بالاتری نسبت

 

به پروتئین‌های موجود در حشرات داشته باشند. پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی، امکان پالایش و دستکاری پروتئین‌های غذاهای دریایی، گوشت و لبنیات را فراهم کرده و در آینده این مواد می‌توانند بهترین انتخاب باشند. علاوه بر این، وی اعتقاد دارد که قیمت پلاستیک‌های زیستی در سال‌های آینده به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

حتی در آینده، استفاده از مواد قابل تجزیه و خوراکی برای بسته‌بندی مواد غذایی دور از انتظار نخواهد بود.تغییر غذای آینده انسان به پیشرفت تکنولوژی و توانایی صنعت در بالا بردن تنوع زیستی مواد بستگی دارد. براساس گزارشات رسمی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)،

 

75 درصد غذای فعلی جهان از 12 گیاه و 5 گونه حیوانی مختلف به دست می‌آید. با این‌وضع، نه‌تنها بلایای طبیعی سیستم غذایی ما را در معرض خطر قرار می‌دهند، بلکه برای ادامه تولید مواد غذایی باید از آفت‌کش‌ها و کودها استفاده کرد. ما باید توان تولید غذای مورد نیاز انسان به کمک مواد متنوع را داشته باشیم.

آیا انسان ها در آینده حشره خوار می شوند؟

روزینزویگ نیز با تایید صحبت‌های مایک لی، از تلاش محققین مرکز موسسه فناوری ماساچوست (MIT) برای توسعه زمین‌های کشاورزی پیشرفته خبر داد. درواقع دانشمندان می‌خواهند شرایطی را مهیا کنند که مردم بتوانند غذای مورد نیازشان را خود تولید کنند.

 

اگرچه برخی کارشناسان با تکیه بر علم و پیشرفت تکنولوژی عقیده دارند حشرات جایگزین غذای آینده بشر خواهند بود، ولی باز هم نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. درواقع فضای پیش‌بینی و گفتگو در مورد آینده به بحث و جدل میان کارشناسان تبدیل شده است. اما آیا شما هم با کارشناسان هم‌عقیده هستید و در آینده از حشرات تغذیه خواهید کرد؟