پارس ناز پورتال

آموزش پاک کردن cache در اندروید

آموزش پاک کردن cache در اندروید

آموزش پاک کردن cache در اندروید 

پاک کردن cache میتواند باعث بهبود سرعت گوشی شـما گردد.کش یک حافظه است برای فایل هـای موقت تا وقتی سایتی را برای دومین بار بارگزاری میکنیم با سرعت بیشتری بارگزای شود. Cache جایگاهی است کـه برنامه نویسان و سازندگان نرم افزار آن را ایجاد می کنند تا اطلاعات خاصی ذخیره شود.

 

بـه عنوان مثال شـما سایتی را قبلاً باز کرده اید و ۱۰ ثانیه طول کشید تا آن سایت بارگذاری شود. اما هنگامی کـه شـما برای بار دوم اقدام بـه باز کردن آن می‌کنید، مدت زمان کم تری طول می کشد؛ دلیلش چیست؟ برای اولین بارگذاری نیاز بـه دانلود اطلاعات کامل سایت می باشد. این اطلاعات در پوشه ی Cache ذخیره می شوند تا در صورت استفاده ی مجدد، زمان و شارژ کم تری صرف شود.

 

مهم ترین هدف ساخت Cache بهبود کیفیت استفاده از اینترنت و افزایش سرعت بارگذاری وب سایت ها میباشد. البته Cache با وجود تمام مزایایی کـه برای ما دارد، دارای خصیصه هـای منفی نیز می باشند. این خصیصه هـای منفی بـه اندازه ای هستند کـه بخواهید آن را از گوشی خود حذف کنید.

 

یکی از مهم ترین آن ها این است کـه فایل هـای موجود در Cache درون حافظه ی گوشی شـما ذخیره می شوند در نتیجه فضایی را اشغال می‌کنند. شاید با خود بگویید کـه حجم یک سایت کم باشد و از مرز ۳ مگابایت عبور نکند اما اگر بخواهیم در مقیاس ماهیانه بررسی کنیم، کمی نظرمان تغییر میکند.

 

بـه علاوه اگر این فایل ها را هر چند وقت بـه چند وقت حذف نکنیم ممکن است باعث کندی ، توقف و یا هنگ کردن گوشی تان شود. حال در می یابیم کـه چرا باید این ویژگی را حذف کرد. حذف Cache از نگه داشتن آن در گوشی مزایای بیشتری دارد کـه در ذیل بـه اختصار ذکر خواهند شد.فضای زیادی از حافظه ی تلفن دستگاه شـما آزاد می شود و تقریباً فضایی برابر با یه نرم افزار پر حجم آزاد میشود.

 

اگر شـما از آن دسته افرادی هستید کـه هر چند وقت بـه چند وقت پوشه ی Cache را حذف می کنید پس انتظار تغییر چشمگیری در سرعت گوشی تان نداشته باشید اما افرادی کـه هرگز این پوشه را حذف نکرده اند شاهد افزایش سرعت گوشی شان خواهند بود.

 

بدون شک همه ی ی ی ما شاهد توقف Browser گوشی خود بوده ایم؛ حذف Cache میتواند بـه بهبود این مشکل کمک شگرفی کند.برای بهبود مشکلات ذکر شده، روش هـای مختلفی برای حذف Cache موجود میباشد کـه در ذیل یکی از انها را بـه شـما عزیزان آموزش خواهیم داد.

 

Cache یک نرم افزار را حذف کنید

حذف Cache یک نرم افزار می تواند بسیار موثر باشد؛ بـه ویژه اگر نرم افزاری پر حجم باشد. این فرایند روی دیگر فایل ها تاثیری نخواهد داشت. این فرایند بسیار ساده است و میتوانید با انجام دستورات زیر کنید.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

بـه قسمت Setting مراجعه کرده و گزینه ی Application Manager را انتخاب کنید. لازم بـه ذکر است کـه این بخش در بعضی از گوشی ها با نام Apps نوشته شده است.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

در آن جا شـما قادر خواهید بود کـه تمام نرم افزار هـای نصب شده روی گوشی تان را مشاهده کنید. اکنون می توانید نرم افزاری را کـه مورد نظرتان بوده است انتخاب کنید و بـه قسمت جزئیات آن بروید. برای مثال ما اپلیکیشن Google Chrome را بر می گزینیم.

 

سپس می توانید تمام فضایی کـه cache گوگل کروم شـما اشغال کرده است را مشاهده کنید. در زیر همان صفحه گزینه ای بـه نام clear cache وجود دارد کـه با انتخاب آن، cache گوگل کروم شـما بـه طور موقت حذف میشود.

 

شـما دو راه برای حذف بقیه ی cache ها دارید: راه اول این‌کـه روش شرح داده شده در بالا را برای هر نرم افزار تکرار کنید کـه کاری زمان بر است. اما راه دوم کـه آسان تر است در مرحله ی دوم شرح داده خواهد شد.

 

Cache تمام نرم افزار ها را حذف کنید

 نوجه: این مرحله فقط برای اندروید ۴٫۲ و نسخه هـای بالاتر از آن عملی میشود. در صورتی کـه اندروید پایین تر از ۴٫۲ دارید، از این مرحله بگذرید و بـه سطر پایانی مرحله ی اول رجوع کنید. ابتدا طبق معمولً وارد بخش Setting شوید. سپس روی گزینه ی Storage کلیک کنید.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

با کلیک بر روی گزینه ی storage وارد بخشی دیگر می‌شوید کـه اطلاعات مفیدی از حافظه ی گوشی تان بـه شـما میدهد. بـه عنوان مثال فضای آزاد و خالی حافظه ی گوشی شـما و یا میزان اشغال فضا توسط cache .

 

هیچ کاری بـه این گزینه ها نداریم. تنها گزینه ای کـه لازم است، Cached data است. بر روی ان کلیک کنید. سپس پنجره ای باز خواهد شده کـه باید گزینه ی OK را انتخاب کرد. Cache همه ی ی ی نرم افزار هـای شـما حذف گردیده است.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

استفاده از یک نرم افزار مخصوص حذف Cache

حذف cache توسط یک نرم افزار کمکی برای حذف آن، این فرایند را مثل آب خوردن میکند. برای این مقاله ی آموزشی، ما نرم افزار App Cache Cleaner ار برگزیدیم. ما بـه این خاطر App Cache Cleaner را انتخاب کریدم کـه بسیار آسان می باشد. البته نرم افزار خای متنوعی در این باره در Google Play Storeوجود دارند کـه میتوانید از انها استفاده کنید.

 

اجرای Cache Cleaner

بـه وسیله ی این نرم افزار شـما قادر خواهید بود کـه Cache یک نرم افزار و یا چند نرم افزار را یک جا از بین ببرید. این گزینه Clear نام دارد کـه سبز رنگ است.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

همچنین شـما می توانید گزینه ای را فعال کنید کـه با رسیدن حجم Cache بـه حد مورد نظر «این حد را شـما انتخاب می‌کنید» بـه شـما هشدار میدهد؛ این هشدار در بازه ی زمانی معینی انجام میشود کـه آن هم در اختیار شماست.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

البته لازم بـه ذکر است کـه گزینه هـای دیگری هم وجود دارند کـه شـما را در حذف cache ها یاری می‌دهند. بـه عنوان مثال هنگامی کـه نرم افزار اجرا بشود تمامی Cache ها حذف شوند و یا ویجت هـای مفید کـه در این بحث نمی گنجد.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

برای دستیابی بـه این ویژگی ها کافی است کـه بر روی منوی سمت راست و بالای این اپلیکیشن کلیک کنید تا گزینه ی Setting نماسا شود. حال بر روی گزینه ی Setting کلیک کنید. حال پنجره ای پیش روی شـما باز میشود کـه می توانید ویژگی هـای یاد شده را تیک بزنید و یا تیک انها را بردارید.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

آموزش پاک کردن cache در اندروید

حذف Cache بر روی Firefox اندروید

برای از بین بردن Cache در Firefox سیستم عامل اندروید کافی است کـه ابتدا Firefox را اجرا کرده و سپس در سمت راست . بالای آن، روی منوی گوشه ی صفحه کلیک کنید.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

پس از انتخاب گزینه ی منو، Settings قابل مشاهده خواهد بود. با کلیک بر روی آن گزینه ی Privacyرا انتخاب کنید.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

با اجرای دستورات فوق، گزینه ای بـه نام Clear now پیش روی شـما ظاهر میشود. روی آن کلیک کنید. پس از انتخاب گزینه ی یاد شده، فهرستی از موارد نمایش داده میشود کـه شـما میتوانید انها را تیک بزنید یا تیک انها را بردارید.

 

بـه دلیل این‌کـه ما در اینجا فقط می‌خواهیم Cache را از بین ببریم، پس روی گزینه ی Cache تیک میزنیم. در صورت لزوم میتوانید موارد دیگری را هم تیک بزنید. همچنین گزینه ی دیگری نیز وجود دارد کـه بـه شـما این امکان را میدهد تا بـه محض اجرای Browser عملیات حذف cache اجرا شود.

آموزش پاک کردن cache در اندروید

برای فعال کردن این ویژگی، کافی است کـه روی گزینه ی Clear on exit کلیک کنید تا فهرستی پیش روی شـما نمایش داده شود. از این لیست میتوانید Cache را انتخاب کرده و روی گزینه ی set کلیک کنید. پس از انجام این کار، بـه محض این‌کـه از Firefox خارج شدید، گزینه هـای تیک زده شده حذف می گردند.