پارس ناز پورتال

آموزش رفع کردن قولنج یا کولیک در کودکان

آموزش رفع کردن قولنج یا کولیک در کودکان

آموزش رفع کردن قولنج یا کولیک در کودکان 

اگر کودک قولنج کند گریه های وی شروع می شود چون احساس درد در ناحیه پشتی شکم حس می گردد. برای این منور والدین باید دست به کار شوند و آن را رفع کنند. اگر کودک سالم شما کمتر از ۵ ماه سن دارد و بیش از سه ساعت در روز و بیشتر از سه روز در هفته به صورت مداوم گریه می‌کند،

 

کولیک یا قولنج نوزادی چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟
به خاطر داشته باشید که پیدا کردن روش‌های مناسب برای آرام کردن این کودکان ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد زیرا شرایط همه کودکان با هم یکسان نیست. برای اینکه مطمئن شوید کودکتان بیماری زمینه‌ای یا مشکل جسمی ندارد باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در برخی از موارد این مشکلات می‌تواند به گریه کردن نوزاد منجر شود.

 

پروبیوتیک‌ها را امتحان کنید: مطالعات انجام شده نشان داده است که کودکان مبتلا به کولیک ممکن است فلور روده متفاوتی نسبت به سایر کودکان داشته باشند. پروبیوتیک‌ها به کاهش نشانه‌های کولیک در برخی از نوزادان کمک می‌کند. در مورد مصرف این پروبیوتیک‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

پروبیوتیک در چه چیزهایی وجود دارد؟
از یک بطری آب گرم استفاده کنید: بیشتر کودکان از به کار بردن آب گرم در اطراف شکمشان احساس خوبی خواهند داشت. یک بطری مناسب پیدا کنید و آن را با آب ولرم پر کنید. سپس آن را در یک حوله تمیز بپیچید. آن را بر روی شکم کودک خود قرار دهید. مراقب باشید آب بطری داغ نباشد. زیرا پوست کودک بسیار حساس است و آب داغ می‌تواند به آن آسیب بزند.

 

ماساژ نرم و آرام را نیز امتحان کنید: کودک شما ممکن است ماساژ نرم را دوست داشته باشد. به پاسخ کودک خود در برابر این ماساژها حساس باشید.

 

سرو صدای ملایمی برای او ایجاد کنید: بیشتر کودکان، صدای حاصل از ضربان قلب و نیز صداهایی که در رحم وجود داشت را دوست دارند. همچنین برخی از کودکان دوست دارند در صندلی مخصوص خود و در کنار ماشین لباسشویی در حال کار بنشینند وبه صدای آن گوش دهند. برخی از کودکان نیز عاشق صدای پنکه، جاروبرقی و سایر وسایل منزل هستند.

 

محیط ساکتی برایشان ایجاد کنید: بر خلاف کودکانی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، برخی از کودکان از وجود سرو صدا، حرکت و فعالیت بیزارند. این کودکان دوست دارند در محیطی آرام، ساکت و تاریک باشند.

 

او را حرکت دهید: برخی از کودکان حرکت‌های آرام را دوست دارند. بنابراین سعی کنید او را حرکت دهید. برخی از کودکان نیز دوست دارند در نزدیکی قفسه سینه شما قرار داشته باشند و صدای ضربان قلبتان را بشنوند. می‌توانید این شرایط را برایشان فراهم کنید.

 

رانندگی کنید: بیشتر والدین معتقدند رانندگی به همراه حرکت‌های ماشین، صدای آن و ارتعاشی که در اثر حرکت ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث آرامش کودک گردد.یک صندلی مخصوص برای کودک خود بخرید و آن را در ماشین بگذارید. سپس او را با خود به بیرون از منزل ببرید.

 

فضای متفاوتی را امتحان کنید: اگر در منزل هستید و گریه‌های کودکتان شما را اذیت می‌کند، می‌توانید در بیرون از منزل پیاده روی کنید. مناظر، صداها و بوهای جدید می‌تواند او را به خود جلب کند. هوای تازه و حرکات منظم نیز می‌تواند باعث آرامشش شود و در خواب مناسب به او کمک کند. از سوی دیگر، اگر بیشتر اوقات را در بیرون از منزل می‌گذرانید، استراحت در منزل ممکن است تنها چیزی باشد که او نیاز دارد.

 

موقعیت متفاوتی را امتحان کنید: کودک شما ممکن است بر روی گهواره آرامش داشته باشد. برخی از کودکان دوست دارند بر روی دستان شما بخوابند یا در موقعیت بلندی قرار داشته باشند. موقعیت های متفاوتی را امتحان کنید تا بتوانید موقعیت مورد علاقه او را پیدا کنید.

 

او را قنداق کنید: قنداق کردن(یک روش قدیمی برای پیچیدن کودک در یک پتو یا پارچه‌های مشابه است) به کودک شما کمک می‌کند بخوابد و خواب بماند.

 

اگر کودک شما تمرکز کافی در شیرخوردن را ندارد، می‌توانید او را قنداق کنید. این روش نه تنها می‌تواند به خواب کودک کمک کند بلکه خوابیدن بیشتر او را تضمین می‌کند. محققان دریافته‌اند کودکانی که قنداق شده‌اند خواب راحت تر و بیشتری خواهند داشت زیرا حرکت در خواب می‌تواند باعث بیدار شدن او شود.

 

کودک خود را حمام کنید: یک حمام گرم در زمانی که کودک شما گریه می‌کند، می‌تواند به آرامشش کمک بسزایی بکند.

 

از پستانک استفاده کنید: هر چیزی که بتواند به آرامش کودکتان کمک کند، ممکن است مفید باشد. سعی کنید از پستانک استفاده کنید حتی اگر دوست ندارید کودکتان از این وسایل بهره مند شود.

 

به نفخ و گاز شکم کودک خود توجه کنید: اگرچه وجود گاز در معده باعث ایجاد کولیک نمی‌شود اما کودکانی که از کولیک رنج می‌برند ممکن است به هنگام گریه کردن هوای بیشتری ببلعند. به همین خاطر نیز امکان ایجاد گاز در شکم بیشتر می‌شود. اگر فکرمی‌کنید که گریه‌های کودکتان به خاطر این موضوع است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

آیا ممکن است کودکم به برخی از غذاها حساسیت داشته باشد؟
دلیل دیگری که باعث ایجاد ناراحتی در کودکان می‌شود، عدم تحمل آنان نسبت به شیر گاو یا سایر غذاهاست. اگر فکر می‌کنید این موضوع باعث ناراحتی کودکتان شده است، موارد زیر را امتحان کنید:

 

رژیم غذایی خود را در دوران شیردهی تنظیم کنید:
اگر فکر می‌کنید کودکتان به وجود برخی از مواد در شیر شما حساس است، با یک پزشک صحبت کنید. او ممکن است برای چند هفته محصولات لبنی همچون شیر، پنیر و ماست را متوقف کند تا وجود پروتئین موجود در گاو شیر از بدنتان پاکسازی گردد. اگر اینکار کمکی به شما نکرد، به سایر غذاهایی که مصرف می‌کنید دقت داشته باشید. بحث‌های زیادی در مورد غذاهای مشکل زا وجود دارد

 

اما مطالعات اولیه نشان می‌دهد که موادی همچون تخم مرغ، گندم، آجیل، میوه، کافئین و شکلات می‌تواند باعث ایجاد مشکل گردد. سعی کنید که مصرف غذاهای مشکوک را متوقف کنید تا بتوانید غذایی که باعث ایجاد مشکل در کودکتان می‌شود را بیابید. این فرآیند ممکن است کمی زمانبر باشد اما مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت.

 

نمی‌توانید به تنهایی کاری انجام دهید:
مراقبت از کودک خود را به همراه همسر خود انجام دهید. اگر دوست یا آشنایی دارید که در این زمینه تجربه‌ای دارند می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. اگر به هنگام گریه کردن نوزاد خود بیش از حد عصبانی می‌شوید یا از شرایط موجود خسته و نا امید می‌گردید، یک نفس عمیق بکشید و او را در تختخوابش بگذارید. سپس از یک دوست یا آشنا بخواهید به شما در نگهداری فرزندتان کمک کند.

 

اگر کسی را برای اینکار ندارید با یک پرستار مشورت کنید. ممکن است نتوانید جلوی گریه‌های کودک خود را بگیرید. شاید گریه کردن تنها چیزی است که او نیاز دارد. شما نیز بهتر است به خواست او و نیازش احترام بگذارید. او را بغل کنید، نوازش کنید و حرکت دهید اما اجازه دهید به گریه‌هایش ادامه دهد. شاید این تنها چیزی است که او می‌خواهد. عشق خود را از او دریغ نکنید.