پارس ناز پورتال

آموزش تمیز کردن بینی نوزاد تازه متولد شده

آموزش تمیز کردن بینی نوزاد تازه متولد شده

آموزش تمیز کردن بینی نوزاد تازه متولد شده 

حفره های بینی کودک تازه متولد شده بسیار ریز است و امکان تمیز کردن آن با دست وجود نخواهد داشت. شما باید با استفاده ازراهنمایی زیر به کودک رسیدگی نمایید. دیدن اینکه نوزاد تازه متولد شده تان از گرفتگی بینی رنج می کشد، سخت است اما نه به آن اندازه که برای خود کودک آزاردهنده است. حقیقت این است که کودکان زود به زود دچار گرفتگی بینی می شوند.

 

شاید شما بخواهید بینی فسقلی و بامزه اش را تمیز کنید اما ندانید چطور باید این کار را انجام دهید. بهترین روش تمیز کردن بینی کودک چیست؟ درست است که اجازه دهیم گرفتگی بینی اش، خود به خود خوب شود؟ اگر می خواهید جواب این سوالات را بگیرید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.
آموزش تمیز کردن بینی نوزاد تازه متولد شده1- مکانیزم طبیعی عطسه در آقایان

حتما متوجه شده اید که کودکان زیاد عطسه می کنند. عطسه تنها یکی از راه های طبیعی است که کودکتان به کمک آن مسیر بینی اش را تمیز می کند. مسیر بینی کودکان کوچک است و ممکن است با گرد و غبار، پرز و یا هر چیزی که در هوا شناور است بگیرد.

 

برای بیرون راندن این موارد از بدن، کودکان زیاد سرفه می کنند. باید این را به خاطر داشته باشید که نوزادان بیشتر از دهان تنفس می کنند و نمی توانند به سادگی بین تنفس از راه دهان و بینی تغییر ایجاد کنند. تنها در صورتی که دیگر نشانه های بیماری را در کودک دیدید باید نگران گرفتگی بینی او شوید.

 

2- دلیل گرفتگی بینی

برخی محرک های بینی وجود دارد که باعث گرفتگی مسیر تنفسی نوزاد از این قسمت می شوند. محرک های گرفتگی بینی معمولا شامل فاکتورهای محیطی می شوند. مانند این موارد:

 

دود، دود سیگار، دود حاصل از عودهای خوشبو کننده و غیره
گرد و غبار
خز حاصل از حیوانات خانگی یا اسباب بازی ها
عطرها
اسپری های مو
امولوسیون یا رنگ
بخار بنزین
اسپری های آئروسل و غیره

 

3- درمان گرفتگی بینی در نوزادان

به عنوان یک مادر دوست دارید به کودکتان کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد و ساده تر نفس بکشد. اما پزشکان بر این عقیده هستند که شما در واقع بینی کوچک نوزاد خود را با محلول آب نمک یا دیگر موارد، بیشتر تحریک می کنید و باعث آسیب رسیدن به آن می شوید. این کار را باید با احتیاط انجام دهید تا همچنان بتوانید مسیر بینی اش را تمیز کرده و به راحت نفس کشیدنش کمک کنید.

 

4- قطره های محلول نمک؛ بدون نیاز به نسخه

قطره های بینی محلول نمک مطمئنا به از بین رفتن بلغم در بینی نوزاد کمک می کنند. وقتی از این قطره استفاده می کنید باعث جدا شدن مواد درون بینی کودک می شود و نوزاد عطسه خواهد کرد. بنابراین چیزی که باعث گرفتگی بینی شده با فشار هوا از آن خارج می شود.

 

با کمک یک هواکش بینی، قادر خواهید بود چیزهای چسبنده ای که باعث انسداد در بینی نوزاد شده را بیرون بکشید. این را همیشه به خاطر بسپارید که برای تمیز کردن مسیر بینی کودک باید با نرمی این کار را بکنید. بیش از حد فشار آوردن ممکن است به جای کمک باعث بدتر شدن گرفتگی بینی نوزاد شود.

 

5- استفاده از دستگاه بخور

فکر خوبی است که در خانه یک دستگاه بخور استفاده کنید. دستگاه بخور باعث مرطوب شدن هوای خانه می شود، بنابراین نوزادتان قادر خواهد بود ساده تر نفس بکشد.

 

6- سر نوزاد را بالا نگه دارید

شاید لازم باشد سر کودک خود را هنگام خوابیدن کمی بالا نگه دارید. از بالش استفاده نکنید. می توانید از یک کوسن زیر تشک یا زیر سرش استفاده کنید. استفاده از بالش در برخی کودکان باعث بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شده است.

 

گرفتگی بینی برای نوزادان چیزی معمول است و کار زیادی برای پیشگیری از آن نمی توانید انجام دهید. معمولا کودکان خودشان می توانند با این مشکل کنار بیایند. شما نیز با نکاتی که گفته شد می توانید به کودک خود در بهتر نفس کشیدن کمک کنید.