پارس ناز پورتال

آموزش بازی های جالب با نوزادان

آموزش بازی های جالب با نوزادان

آموزش بازی های جالب با نوزادان 

والدین می توانند با نوزادان خود بازی های بسیاری را انجام دهند که باعث شادی هر دو خواهد شد و همچنین بازی برای رشد ذهنی کودک نیز موثر است. 

 

آموزش بازی کردن با نوزاد
بازی با نوزاد امری مهم در آموزش و شاد کردن نوزاد می باشد که روش و اصول خاص خود را دارد و ارزش یادگرفتن را دارد در میان نیاز همیشگی نوزاد به مراقبت و بی‌خوابی‌‌های همراه آن، پدر و مادرهای تازه کار اغلب مشتاق استفاده از آن لحظات طلایی هستند که نوزادان بی‌سر و صدا آماده‌ی بازی هستند.

 

اما سؤال این است که دقیقا چگونه این کار را انجام دهیم. در این چگونه به برخی از نمونه‌های برقراری ارتباط و بازی با نوزاد از میان راه‌های آسان اشاره می‌کنیم.دوران سه ماهه‌ی اول عمر نوزادان اغلب بعنوان «سه ماه چهارم» (با احتساب نه ماه بارداری) شناخته می‌شود.

 

در طول این مدت، بچه‌ها از حواس خود برای رشد مغز و آشنایی با دنیای جدید استفاده می‌کنند، اگرچه هنوز بسیاری از این حواس بطور کامل شکل نگرفته‌اند. به عنوان مثال، نوزادان تنها می‌توانند تا فاصله‌ی تقریبا ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متری جلویشان را ببینند و نمی‌توانند اشیاء را واضح تشخیص دهند.

 

همه‌ اینها می‌تواند پدر و مادرهایی را که می‌خواهند با نوزادشان ارتباط برقرار کرده و بازی با نوزاد خود را تجربه کنند در این باره دچار سردرگمی کند. ممکن است زمانی که فرزندتان تازه بدنیا آمده از اینکه با او به اندازه‌ی کافی بازی نمی‌کنید احساس گناه داشته باشید. و از خود بپرسید آیا نباید به‌جای اینکه او را به سینه‌ ببندم

 

و مشغول شستن ظروف و یا چک کردن ایمیل و خواندن مجله شوم بطور مدام در تلاش برای سرگرم کردن او باشم؟ اما چطور می‌توانم با یک نوزاد که واقعاً نمی تواند ببیند و یا با من صحبت کند بازی کنم؟

 

اگر چه نوزادان در این سن دائماً با استفاده از حواس خود در تلاش برای شناخت دنیای اطراف هستند، لزوماً نیاز به انگیزش خارجی زیادی ندارند. در واقع، بسیاری از اقداماتی که پدر و مادرها به طور غریزی انجام می‌دهند دقیقاً همان چیزهایی است که نوزادان به آن نیاز دارند.

 

شکلک درآوردن
حالت‌های چهره یکی از معدود چیزهایی است که نوزادان تشخیص می‌دهند، و دوست دارند شما صورت تان را به آنها نزدیک کنید. هنگام صحبت با کودک خود به سمتش خم شوید و حتی بهتر است روی زمین در کنارش بنشینید. چه برای بازی با نوزاد تان در حال دالی کردن باشید و چه صرفاً شکلک‌های بامزه در بیاورید، کودک از دیدن چهره‌ی شما خوشحال خواهد شد.

 

آینه بازی
می‌توانید صورت تان را مقابل یک آینه در جلوی کودکتان بگیرید و با این کار او را سرگرم کنید. یا اینکه کمی چهره خود را کنار کودکتان جلوی آینه بگیرید و سپس کنار بکشید طوری که کودک فقط خود را ببیند.

 

صحبت کودکانه
«مادرانه» سبک غریزی صحبت کردن بسیاری از پدر و مادرها با نوزادان است. این سبک با تغییر در تن صدا و ریتم صحبت و همچنین تأکید بر کلمات مهم و یک راه خوب برای جلب توجه نوزادان است. این کار برای آموزش حرف زدن به کودک نیز فوق‌العاده است. ساده ترین راه برقراری ارتباط کلامی پدر و مادر با کودک این است

 

که صرفاً آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است را توصیف کنند. این کار ممکن است در ابتدا خنده دار به نظر بیاید، اما توصیف آنچه شما در حال انجام آن هستید و یا آنچه که کودک در حال نگاه کردن به آن است یک راه ساده برای برقراری ارتباط است. زمانی که کودک کمی بزرگتر شد و دید او تکامل پیدا کرد، حتی می توانید

 

او را در اطراف خانه و یا حیاط به گردش ببرید و در مورد تمام چیزهایی که می‌بینید و انجام می‌دهید برای او توضیح بدهید.

 

تقلید صدای نوزاد
اینکه نوزادان صداهای زیبا و دوست‌داشتنی درمی‌آورند که تقریباً غیر ممکن است نخواهید آنها را تکرار کنید دلیلی دارد. این روند تکرار شونده‌ی صدا درآوردن نوزاد و تکرار مادر، یکی از اولین راه‌های برقراری ارتباط و بازی با نوزاد است. علاوه بر این، این کار تمرین خوبی برای صحبت به نوبت است که یک گام مهم در یادگیری حرف زدن نیز هست.

 

آواز خواندن و کتاب خواندن
برای شروع هر کدام از این کارها هیچگاه زود نیست. به عنوان یک شروع ساده بازی با نوزاد ، آهنگ های تکراری مثل «یه توپ دارم قلقلیه» یا «خورشید خانم» به اضافه حرکات دست بعنوان یک عامل سرگرم کننده مناسبند. برای کتاب خواندن برای نوزاد، کتاب‌هایی با تصاویر سیاه و سفید با کنتراست بالا انتخاب کنید تا علاوه بر شنوایی، بینایی او را نیز درگیر کنید.

 

اسباب‌بازی‌های معلق
تخت‌های دارای عروسک‌های آویزان یک وسیله بازی مشهور برای بازی با نوزاد هستند، اما اگر کودک را روی پایتان بنشانید و خودتان یک اسباب بازی و یا روبان را جلوی او، توی هوا بگیرید او بیشتر فعالیت می‌کند تا اینکه تنها روی زمین دراز کشیده باشد. با شعر خواندن و یا صحبت کردن با او در حین بازی کردن

 

و دور و نزدیک کردن اسباب‌بازی می‌توانید این بازی را بازهم جالب‌تر کنید. این فعالیت های ساده تقریباً تمام حواس کودک را همزمان تحریک می‌کنند و در عین حال بین شما و نوزادتان تعامل و پیوند ایجاد می‌کنند.

 

حمام کردن و ماساژ
همه عاشق حمام کردن هستند و بسیاری از نوزادان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک وان آب گرم عمیق شبیه محیطی است که آنها در رحم مادر به مدت نه ماه در آن زندگی کرده‌اند. این روزها بسیاری از پدر و مادرها از ماساژ کودک نیز برای برقراری ارتباط تماسی با نوزادان خود استفاده می‌کنند. می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، مقدار زیادی راهنمایی در مورد چگونگی شروع این کار بدست آورید.

 

تماس پوستی
در آخر، از مزایای فراوان تماس پوستی غافل نشوید، به ویژه میان نوزاد و مادر. این نوع تماس اغلب بلافاصله پس از تولد مورد توجه قرار می‌گیرد اما پس از بازگشت به خانه فراموش می‌شود. مزایای این کار شامل کاهش افسردگی پس از زایمان و کمک به مادر برای تولید اکسی‌توسین بیشتر می‌شوند، هورمونی که به ترشح شیر و پیوند عاطفی با نوزاد کمک می‌کند.