پارس ناز پورتال

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستان

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستان

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستان 

در روزهای سرد سال نیاز به انجام برخی از کارها در حیاط منازل است چون بارندگی ها و هوای سرد می تواند مشکلاتی را در محیط حیاط ایجاد نماید. 

 

بالکن، پاسیو و حیاط خلوت: این روزها بوی پاییز و آرامش باران، خنکای باد و ریزش برگ‌ها هوا را پر کرده و هر جا که قدم بگذارید، صدای خش‌خش برگ‌ها را می‌شنوید. حالا زمان آن رسیده که باغچه و حیاط خود را هم برای هوای پاییزی و فصل سرد آماده کنید.

 

با برنامه‌ریزی و مراقبت درست می‌توانید در زندگی گیاهان نقش داشته و آنها را از مرگ نجات دهید. طبق تجربه توجه و مراقبت باید در فصل سرد هم ادامه داشته باشد. گیاهان زمانی که سالم هستند، سرما را بهتر تحمل می‌کنند و از آسیب بیشتر در امان می‌مانند.

 

بهتر است آماده‌سازی حیاط برای شروع فصل سرد، حدود شش هفته قبل از اولین سرما و یخبندان صورت بگیرد. درون حیاط قدم بزنید و به قسمت‌های آسیب‌دیده نگاهی بیندازید. اگر ضروری است گیاهان آسیب‌دیده را تغییر دهید؛ هم‌اکنون زمان این کار فرارسیده است.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستانکاشت گیاهان پاییزی

گل داوودی، گل ستاره‌ای و بنفشه بهترین گیاهان گلدار برای هوای سرد و خنک هستند. باید بدانید رشد سبزیجات خوشمزه در فصل سرد متوقف می‌شود. سبزیجات استفاده شده و گل‌های فصلی تابستانه را حذف کرده یا آنها را تا سطح خاک قطع کنید تا ریشه‌شان در خاک تجزیه و با آن ترکیب شود. علاوه بر این می توانید باغچه سبزیجات برای فصل سرد داشته باشید.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستانآماده‌سازی سطح چمن برای پاییز و زمستان

چمن فستوکا و چاودار بهترین گیاهان پوششی فصل سرد هستند. همچنین می‌توانید از کود نیز برای چمن‌ها استفاده کنید. کودها مواد غذایی را در طول ماه‌های سرد ذخیره می‌کنند و در نتیجه آن در فصل بهار چمنی زیبا به شما هدیه می‌دهند. اگر می‌خواهید کمی از تراکم پوشش گیاهی‌تان خصوصا چمن بکاهید، چنین فصلی که به خواب می‌روند بهترین زمان برای انجام این کار است.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستانمحافظت از گیاهان در فصول سرد

پیش از شروع سرما، گیاهانی را که در فصل سرد دوام نمی‌آورند از ریشه جدا کنید و سپس باغچه را تمیز کرده و روی آن را بپوشانید تا از یخ‌زدگی جلوگیری شود. پیش‌بینی وضع هوای شهر زندگی خود را دنبال کنید تا در صورت لزوم باغچه‌تان را کاور کنید. می‌توانید برای این منظور از مالچ و پلاستیک کمک بگیرید.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستانپیش‌غذای زمستانی

به خاک گیاهان خود مقداری کود اضافه کنید تا سوخت استفاده شده در ماه‌های گرم تابستان را دوباره به دست آورند. در طول پاییز، گیاهان مواد غذایی مورد نیاز خود برای فصل سرما را از خاک دریافت می‌کنند. اگر در باغچه‌تان گیاهان پوششی فصل گرم دارید، از کودهایی جهت آماده شدن فصل سرد استفاده کنید.

 

به یاد داشته باشید گیاهان حساس به سرما را اواخر پاییز و اوایل زمستان کوددهی نکنید. کودها رشد جدید را تحریک می‌کنند و می‌توانند موجب آسیب سرمایی شوند. همچنین گیاهان تازه هرس شده، حساس به تخریب در سرما هستند؛ پس هرس را تا بهار به تعویق بیندازید.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستانخلاصی از مزاحم‌های فضای سبز حیاط در پاییز

پاییز بهترین زمان کنترل علف‌های هرز است. در طول پاییز علف‌های هرز هم مانند سایر گیاهان مواد غذایی مورد نیاز خود را از خاک جذب می‌کنند تا برای سرما آماده باشند. در چنین زمانی است که اگر از علف‌کش استفاده کنید، می‌توانید کمر به قتل‌شان ببندید! برای استفاده از علف‌کش حتما دستورالعمل را دنبال کنید.

 

لباسی بر تن گیاهان در فصول سرد

درختان جوان و نهال‌ها حساس به سرما هستند. در طول یخبندان سخت می‌توانید گیاهان را با پوشاندن مراقبت کنید ولی فراموش نکنید پوشش را طوری قرار دهید که گیاه همچنان در تماس با خاک قرار داشته باشد تا گرمای زمین بتواند درون پوشش حفظ شود.

 

یک لامپ هم در زیر پوشش قرار دهید تا گرمای بیشتری به آنها بدهد. اگر گیاهان حساس به سرما ابعاد بزرگی دارند که پوشاندن‌شان سخت است، تنه درخت را با چند لایه پارچه یا روزنامه بپوشانید و به محض اینکه هوا از حالت سرما خارج شد و رو به گرما رفت، پوشش را جدا کنید.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستان

شاخ و برگ‌های خشک و جدا شده را جمع‌آوری کنید؛ زیرا می‌توانند موجب بیماری شوند. چاله‌ای در خاک حفر کنید. آنها را درون چاله بریزید تا بتوانید برای خود خاک‌برگ و کمپوست تهیه کنید.آماده باشید گیاهان گلدانی حساس فضای خارجی را به محلی گرم‌تر و سرپوشیده منتقل کنید. می‌توانید آنها را شب به داخل بیاورید و با آفتاب روز بعد به بیرون ببرید.

 

در سرما از آب دادن گیاهان بپرهیزید؛ چرا که یخ‌زدگی و آسیب جدی به دنبال دارد.با همه تلاش‌هایی که انجام داده‌اید، اگر گیاه‌تان از سرما آسیب دید برای حذف بخش از بین رفته آن تا فصل بهار صبر کنید.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستان

در زمان باران روی چمن، باغچه و خاک مرطوب راه نروید؛ چون باعث فشردگی خاک می‌شود. گیاهان به هوای موجود در ذرات خاک برای تنفس و رشد نیاز دارند و هرچه این مقدار کاهش یابد، رشد هم کمتر می‌شود.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستان

مبلمان، باربکیو و وسایل داخل حیاط‌تان را با ایجاد سقف و پوشش محافظت کنید تا از بارش باران و تخریب در امان بمانند. راستی برای استخر و حوض تان چه فکری کرده اید؟ پیشنهاد ما این است با سقف متحرک استخرتان را برای پاییز آماده کنید!

 

وسایل برقی و مکانیکی باغبانی را در محل خشک نگهدارید تا از زنگ زدن و آسیب رطوبت به دور باشند.
اگر حوض یا برکه کوچکی در حیاط خود دارید، یک توپ یا چیزی مشابه درون آن بیندازید. حرکت توپ مانع از یخ‌زدگی سطح آب می‌شود.

آماده سازی حیاط منزل برای پاییز و زمستان

در فصل سرد پرندگان را فراموش نکنید. قرار دادن لانه‌ای برای زندگی و تامین غذای آنها کمترین کاری است که برای زنده ماندن‌شان در فصل سرد از دست ما برمی‌آید.

 

چیدانه