پارس ناز پورتال

آلودگی و میکروب ها روی گوشی ها و کیبوردها

آلودگی و میکروب ها روی گوشی ها و کیبوردها

آلودگی و میکروب ها روی گوشی ها و کیبوردها 

وسایل روزمره ای که ما همیشه با آن ها سر و کار داریم می توانند آلوده ترین ها در زندگی ما باشند. مخصوصا صفحه گوشی موبایل. همجواری انسان با میکروب‌ها و تاثیر آن‌ها بر زندگی ما موضوعی است که شاید کم‌تر بدان پرداخته شده. امروز درصدد هستیم تا این موجودات ذره‌بینی را که هر روز ما را از صبح تا شام همراهی می‌کنند، از نزدیک بشناسیم.

 

گوشی‌ها و کیبوردهای ما چقدر آلوده هستند؟
میکروب‌ها، موجودات ریزی هستند که تقریباً در هر جایی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. آن‌ها می‌توانند یک سلول یا مجموعه‌ای از سلول‌ها باشند. «آنتونی فان لیوونهک» در سال ۱۶۷۵ میلادی برای نخستین‌بار توانست این موجودات میکروسکوپی را مشاهده کند. لیوونهک یک دانشمند هلندی بود که از وی با نام پدر میکروب‌شناسی یاد می‌شود.

 

میکروب‌ها دامنه گسترده‌ای دارند و می‌توان آن‌ها را به سه گروه فاسدکننده‌ها، خنثی‌ها و احیاءکننده‌ها تقسیم کرد. در حقیقت این میکروب‌ها نیستند که بیماری‌زا هستند، بلکه محیطی که به آن وارد می‌شوند، است که این قابلیت بالقوه‌ی آن‌ها را به صورت بالفعل در می‌آورد. این درست همان دیدگاهی است که کلاود برنارد Claude Bernard، پزشک فرانسوی و پدر پزشکی تجربی نتوانست بر سر آن با لویی پاستور Louis Pasteur، شیمی‌دان و زیست‌شناس مشهور فرانسوی کنار بیاید.

 

شناخت بهتر پاستور از میکروب‌ها سبب گردید که وی بتواند نقش آن‌ها در بروز بیماری‌ها را صحیح‌تر تشریح کند. دنیای امروز ما نیز همچون گذشته سرشار از میکروب‌هاست، با این تفاوت که ما امروز برخی از میکروب‌ها را عملاً پرورش داده و برای بقا مقاوم‌تر کرده‌ایم.

 

همزیست‌های کوچک
بسیاری از میکروب‌ها به واسطه‌ی وسایلی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، وارد حریم زندگی ما شده‌اند و این در حالی است که ما حتی از وجود آن‌ها هم خبر نداریم. آیا می‌دانستید که کیف دستی یا حتی صندلی و ساک کودک شما که آن را با خود به مغازه می‌برید، ۱۱۵ بار آلوده‌تر از نشیمنگاه توالت است؟ آیا باور می‌کنید که یک اسفنج ظرفشویی می‌تواند حاوی۷۷۵٫۴۶۰٫۵۶۰ عدد میکروب و یا باکتری باشد؟

 

آمارهای وحشتناک دیگری هم وجود دارد: تحقیقات دانشمندان دانشگاه سنت‌لوئیس Saint Louis University نشان می‌دهد که در یک منزل معمولی و نسبتاً تمیز تعداد میکروب‌ها می‌تواند بدین شرح باشد:

 

شیرآب آشپزخانه ۲۲۸۸۵۴، گاری مخصوص خرید بانوان ۱۳۸۰۰۰، ماوس و کیبورد کامپیوتر ۷۹۰۰۰، تخته مخصوص آشپزی ۶۱۵۹۷، شیرآب حمام ۵۰۰۶۸، کنترل از راه دور تلویزیون ۱۷۰۰۰، تلفن موبایل ۱۱۰۲۰، دستگیره درب اتاق ۸۶۴۳، صفحه آیفون درب منزل ۴۵۰۰، پیشخوان آشپزخانه ۱۷۳۶ و در نهایت نشیمن‌گاه توالت فرنگی تنها ۱۲۰۱ عدد. نکته جالب توجه در تحقیق این است.

 

که تلفن همراه در مقابل حتی می‌تواند از نشیمنگاه یک توالت فرنگی هم آلوده‌تر باشد! مساله اینجاست که ما همیشه دقیقاً چیزها و جاهایی را تمیز می‌کنیم که شاید آن‌قدری که باید آلوده نیستند و در مقابل از ضدعفونی وسایل مهم‌تری که می‌توانند آلوده‌تر باشند به دلیل عدم آگاهی اجتناب می‌ورزیم.

 

راه‌حل چیست؟
 به گزارش پارس ناز در وهله نخست باید بدانید که تمام میکروب‌ها بیماری‌زا نیستند و بدن یک انسان سالم می‌تواند بسیاری از آن‌ها را دفع کند. اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که همیشه دور خوابیدن از شتر باعث می‌شود که انسان کمتر خواب آشفته ببیند! ضدعفونی یکی از بهترین راه‌های مقابله با میکروب‌ها است. اسفنج و سیم ظرفشویی چنانچه اشاره شد، یکی از آلوده‌ترین وسایل منزل هستند.

 

عدم تعویض به موقع، ضدعفونی نکردن هفتگی، اجتناب از قرار دادن آن‌ها در معرض نور خورشید و هوای آزاد از مهم‌ترین دلایل آلودگی آن‌هاست. در مورد شیر آب دستشویی و حمام توصیه می‌شود که حتماً قبل و بعد از استفاده، آن‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. امروزه در بازار مواد ضدعفونی‌کننده خوبی یافت می‌شوند که حتی با رقیق کردن آن‌ها هم می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

 

چرخ‌های مخصوص خرید و کیسه پلاستیک‌ها نیز اغلب آلوده به انواع و اقسام میکروب‌ها هستند. بسیاری عادت دارند که کیسه خرید خود را بلافاصله بر روی کابینت یا میز آشپزخانه قرار دهند، همین عمل ظاهراً ساده می‌تواند بسیاری از میکروب‌های ناشناخته را وارد زندگی و حتی غذای شما نماید. تمیز کردن صفحه کلید و خود کامپیوتر نیز یک امر ضروری است.

 

اما توجه داشته باشید که بسیاری از وسایل برقی نظیر کامپیوتر به اندک رطوبتی حساس هستند و یک دستمال آغشته به الکل می‌تواند به راحتی صفحه کلید کامپیوتر شما را خراب کند. پس برای تمیز کردن این وسایل بایستی حتماً دقت کافی به خرج دهید. توصیه می‌شود که ماده ضدعفونی کننده حداقل ۳۰ ثانیه با سطح مورد نظر تماس داشته باشد تا میکروب‌زدایی به صورت صحیح انجام شود.

 

پاک کردن سریع ماده ضدعفونی‌کننده تنها باعث می‌شود که میکروب‌ها از جایی به جای دیگر منتقل شوند. در بسیاری از اوقات مواد ضدعفونی‌کننده معمولی نظیر سرکه هم می‌توانند کارساز باشند. دفعات ضدعفونی به این بستگی دارد که شما در چه محیطی به سر می‌برید یا مقاومت بدن شما در برابر عوامل بیماری‌زا چقدر است.