پارس ناز پورتال

درباره آلرژی در فصل پاییز و راه درمان

درباره آلرژی در فصل پاییز و راه درمان

درباره آلرژی در فصل پاییز و راه درمان 

آلرژی و حساسیت در فصل پاییز و بهار برای افراد آلرژیک دردسر آفرین خواهد بودو عطسه هاي مداوم و گرفتگی سینه و گلو مشکلات این افراد دراین فصول می باشد. وقتی از حساسیت هاي فصلی گفته می‌شود، طبق معمول همه ی بـه یاد اوائل بهار و تابستان می افتند. اما فصل پاییز هم افراد بسیاری رابه واکنش هاي حساسیتی مبتلا می‌کند.

 

تقریباً 10 تا 30 درصد از مردم کشور آمریکا با شروع فصل پاییز دچار واکنش هاي حساسیتی و بـه ویژه التهاب مخاط بینی آلرژیک میشوند.التهاب مخاط بینی آلرژیک در اثر واکنش ازدیاد حساسیتی ایجاد می‌شود.زمانی کـه فرد نسبت بـه گرده هاي پاییزی گیاهان و البته گیاه ابروسیا حساسیت داشته باشد، دچار این التهاب می‌شود.

 

حساسیت بـه گیاه ابروسیا

حساسیت بـه گیاه ابروسیا «کهنه واش»، درست مانند دیگر حساسیت ها، زمانی رخ می‌دهد کـه سیستم ایمنی بدن، پاسخ بسیار محکمی بـه یک ماده خارجی می‌دهد.البته این ماده خارجی در این جا، دانه هاي ریز گرده هاي گل کهنه واش و ماده اي کاملا بی ضرر اسـت.اما سیستم ایمنی بدن با آن بـه گونه اي رفتار میکند کـه گویی تهدیدی برای بدن اسـت.

 

سلول هاي ویژه ایمنی شروع بـه ارسال آنتی پادی برای مقابله با پروتئین هاي موجود در گرده گل این گیاه میکنند.سپس بـه دنبال هم یک سری واکنش هاي بیوشیمی رخ می‌دهد کـه موجب جاری شدن هیستامین در جریان خون میشود.این ترکیب شیمیایی، شناخته شده ترین علامت واکنش هاي حساسیتی اسـت.

 

گیاه ابروسیا، علاوه بر عطسه، آبریزش و کیپ شدن بینی و اختلال در خواب، میتواند موجب سرخی و پف کردگی چشم ها، خارش گلو و حتی کهیر شود.در موارد شدیدتر حتی موجب  مشکلات سینوسی و حمله آسم میشود. از دیگر واکنش هاي حساسیتی می‌توان بـه آنافیلاکسی اشاره کرد.

 

آنافیلاکسی، نوعی واکنش جدی اسـت کـه بطور ناگهانی آغاز میشود و میتواند منجر بـه مرگ شود.این واکنش حساسیتی طبق معمول با علایمی مانند ضایعات جلدی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه اسـت.

 

گرد و غبار و مایت ها

یکیدیگر از دلایل اصلی ایجاد حساسیت پاییزی مایت ها هستند. وجود گرد و غبار و مایت ها در فصل پاییز طبق معمول زیاد اسـت و بـه اسانی در افراد ایجاد واکنش هاي حساسیتی می‌کند.

 

زمان اوج حساسیت بـه ابروسیا

اگر افرادی کـه بـه گیاه ابروسیا حساسیت دارند، در دسترس آن قرار نگیرند، دچار حساسیت شدید نمی‌شوند.اما اینکار در سخن راحت اسـت، نه در عمل. در واقع بیش از 17 نوع گیاه ابروسیا وجوددارد و هر یک از این گیاهان می‌توانند حدود یک بیلیون گرده منتشر کنند.این گرده ها آن قدر سبک هستند کـه با کوچک‌ ترین و ملایم ترین نسیم، جابه جا میشوند.

 

گرده افشانی این گیاه، از اواخر تابستان شروع شده و تا هفته هاي اولیه پاییز و وقتی کـه سرما آنرا متوقف کند، ادامه مییابد.تحقیقات نشان داده اسـت بدلیل افزایش دما و دی اکسید کربن، فصل گرده افشانی این گیاه نیز بیشتر شده اسـت.

 

روشهای موثر در پیش گیری از حساسیت

عده اي از افراد برای دوری از این گیاه و مایت ها و گرد وغبار، از ماسک استفاده میکنند. اما باید گفت کـه این ماسک ها چندان موثر نیستند.اگر شـما بـه این گیاه و هم چنین مایت هاي گرد و غبار حساسیت دارید، بـه توصیه هاي زیر اهمیت دهید.

 

* وقتی گرده افشانی این گیاه در بیشترین حالت ممکن قرار دارد، در فضای هاي باز بـه ویژه نقاط پر گل و گیاه قرار نگیرید.

 

* زمانی کـه در خانه یا داخل خودروی تان هستید، پنجره ها را ببندید. با استفاده از تهویه هوا می‌توانید هوای اطراف خودرا خوب و مناسب نگهدارید. البته مراقب باشید، فیلتر دستگاه هاي تهویه تان نو و تمیز باشند.

 

* اگر مدتی را در فضای بیرون از خانه بودید، بـه محض وارد شدن بـه خانه، لباس تان را، کـه ممکن اسـت ذرات گرده هاي گیاهان بـه آن چسبیده باشند، در آورید.هم چنین لباسهای خیس تان رابا خشک کن اتومبیل لباسشویی، خشک کنید و برای خشک شدن در هوای باز قرار ندهید.

 

* قبل از خواب، دوش بگیرید تا گرد و غبار و گرده هاي گیاهان از روی لباس و بدن‌تان پاک شوند.

 

* با استفاده از آب نمک، روزی دو بار بینی تان را شستشو دهید.

 

* بـه گزارش پارس ناز  از دستگاه هاي رطوبت گیر استفاده کنید. البته همیشه توصیه شده اسـت کـه از مرطوب کننده استفاده کنید تا بـه تنفس تان کمک شود. اما کپک و مایت هاي گرد و غبار در محیط هاي مرطوب رشد میکنند و واکنش هاي حساسیتی را موجب میشوند.

 

* حیاط خودرا از برگ‌هاي خشک و دیگر گیاهان مرده تمیز کنید و اجازه ندهید کـه این بقایای گیاهی درحیاط خانه جمع شوند.

 

درمان حساسیت

اگر هیچ کدام از تمهیدات دوری از مواد آلرژی زا نتیجه نداشت، آنتی هیستامین مصرف کنید. این دارو یکی از موثرترین و راحت ترین روش درمان حساسیت اسـت.اگر حساسیت تان خیلی جدی و خطرناک نباشد، میتوانید با استفاده از این دارو، علایم حساسیتی را کاهش داده و یا متوقف کنید.

 

از عده اي از داروهای آنتی هیستامین میتوان بـه فکسوفنادین، سیتریزین و لوراتادین اشاره کرد. اگر بینی تان نیز کیپ شده بود، میتوانید از داروهای ضد احتقان استفاده کنید.البته توجه داشته باشید کـه تمام این داروها عوارض جانبی داشته و فشار خون را بالا میبرند.

 

بنابر این اگر سابقه فشار خون بالا دارید، بدون تجویز دکتر هیچ یک از این داروها را مصرف نکنید ودر موارد حاد حساسیتی کـه حتی میتوانند خطر مرگ داشته باشند، با دکتر مشورت کنید.

 

زندگی آنلاین