پارس ناز پورتال

آشنایی با فرهنگ اقتصاد و تجارت در ایسلند

آشنایی با فرهنگ اقتصاد و تجارت در ایسلند

آشنایی با فرهنگ اقتصاد و تجارت در ایسلند 

کشور ایسلند با این که کوچک است و کم جمعیت اما برای خود فرهنگ کسب و کار محکم و قوی دارد که در زیر با آن آشنا می شویم. پسوند «ترین» یکی از پرکاربردترین کلمات در ایسلند است. بهترین تیم هندبال جهان، قوی‌ترین مردان، شادترین افراد، امن‌ترین کشور و پاکیزه‌ترین و البته زیباترین چشم‌اندازها همگی بخشی از ویژگی‌های ایسلند است.

 

جمهوری ایسلند با جمعیتی حدود 350 هزار نفر کم‌جمعیت‌ترین کشور عضو پیمان ناتو است. این کشور در سال 1918 از دانمارک مستقل شد. پیش از آن ایسلند جزئی از پادشاهی نروژ محسوب می‌شد. جالب است بدانید ایسلند که اکنون یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، تا قرن بیستم یکی از فقیرترین کشورهای دنیا بود.

آشنایی با فرهنگ اقتصاد و تجارت در ایسلنداقتصاد ایسلند

این کشور در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه رتبه دوم را در جهان داراست. در سال 2015 ایسلند در رده پنجم کشورهای توسعه‌یافته در جهان رتبه‌بندی شد. اقتصاد این کشور با آب و هوای سرد قطبی بر پایه ماهیگیری، شیلات، کشاورزی و گردشگری بنا شده است.

 

صادرات این کشور بیشتر به کشورهای آمریکا، بریتانیا و آلمان است و شامل ماهی و فلز آلومینیوم، محصولات حیوانی، فروسیلیکان (آمیزه آهن و سیلیسیم (که در فولادسازی کاربرد دارد) و دیاتومیت می‌شود. همچنین ایسلند ماشین‌آلات، تجهیزات، فرآورده‌های نفتی و غذا و پوشاک خود را از آمریکا، آلمان، چین، دانمارک و ژاپن وارد می‌کند.

 

ایسلند در مواد خام با کمبود مواجه است و بنابراین در این زمینه به شدت بر تجارت خارجی متکی است؛ صادرات کالاها و خدمات بیش از یک سوم GNP را در برمی‌گیرد. بزرگ‌ترین نسبت آن از ماهیگیری نشات می‌گیرد که مهم‌ترین صادرات ایسلند است (40 درصد درآمد صادرات).

 

در اکتبر 2008 زمانی که سه بانک ایسلند دچار فروپاشی اقتصادی شدند، این کشور در صدر اخبار جهان قرار گرفت. ایسلند از رکود جهانی به شدت ضربه خورد و در نتیجه دولت این کشور باید وارد عمل می‌شد و کنترل بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور را برای عملیات نجات به عهده می‌گرفت.

 

تا آن زمان ایسلندی‌ها از درآمد سرانه‌ای بهره‌مند بودند که از جمله بالاترین میزان‌ها در جهان بود. (38000 دلار در سال 2007 و 39400 دلار در سال 2008). این کشور در یک دوره اقتصادی مثبت به سر برده است؛ رشد اقتصادی این کشور در سال 2007 معادل 5/ 2 درصد و بیکاری در میزان بسیار پایین یک درصد بود.

 

آخرین آمارها در سال 2015 درصد بیکاری بلندمدت در ایسلند را تنها یک درصد نیروی کار نشان داده است و نرخ مشارکت نیروی کار در این کشور 9/ 73 درصد در سنین 15 سال و بالاتر است. آمارها نشان‌دهنده این امر است که اقتصاد این کشور در این سال‌ها شروع به بهبود کرده است و با افزایش شمار توریست‌ها

 

که برای بازدید از طبیعت منحصربه‌فرد ایسلند به آنجا می‌روند، نشانه‌هایی از بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور مشاهده می‌شود. جالب است بدانید که ایسلند تقریبا 100 درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر به‌دست می‌آورد و تنها کشور دنیا در این زمینه است.

 

چند نکته از فرهنگ مردم ایسلند

یکی از نکات جالب در فرهنگ ایسلند این است که به‌طور مثال مادرانی که در کافه با دوستان‌شان قرار می‌گذارند، فرزندان کوچک خود را در کالسکه و بیرون کافه می‌گذارند و از پنجره مراقب آنها هستند. به این ترتیب کودک از سر و صدای داخل کافه بیدار نمی‌شود و از هوای تازه بیرون کافه استفاده می‌کند. این مساله هیچ جای نگرانی ندارد چرا که میزان امنیت در این کشور به شدت بالاست.

 

میزان جرم و جنایت در ایسلند به حدی پایین است که این کشور را در رده مسالمت‌آمیزترین کشورهای دنیا قرار داده است. دلیل این امر را می‌توان در نبود اختلاف طبقاتی در ایسلند دانست. به طوری که میان طبقات مختلف اجتماعی آن هیچ تنشی صورت نمی‌گیرد.

 

ایسلند‌ی‌ها اهمیت بسیار زیادی به استقلال و خودکفایی می‌دهند. آنها از تعهد کاری قوی برخوردارند و ساعات کاری روزانه آنها از طولانی‌ترین ساعات کاری در میان کشورهای صنعتی به شمار می‌رود. اختلاف درآمد در میان مردم آن از پایین‌ترین‌ها در جهان بوده و در زمینه برابری میان زنان و مردان نیز جایگاه بسیار خوبی را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

 

چند نکته:

• در ایسلند از نام کوچک همراه با نام پدری استفاده می‌شود و از کاربرد نام خانوادگی ممانعت به عمل می‌آید. بنابراین در ملاقات با همتای کاری خود استفاده از نام کوچک او مشکلی نخواهد داشت. مردمان ایسلند از القاب برای خطاب کردن یکدیگر استفاده نمی‌کنند.

 

• ساعات کاری در ایسلند از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 8 صبح تا 4بعدازظهر در تابستان‌ها و 9 صبح تا 5 بعدازظهر در زمستان‌ها است.

 

• چند هتل بزرگ در ریک‌یاویک، پایتخت ایسلند وجود دارند که برای کنفرانس‌ها و جلسات کاری مجهز و آماده هستند؛ گرچه ممکن است کنفرانس‌های کوچک‌تر خارج از پایتخت برگزار شود.

 

• در جلسات کاری محکم دست دادن امری مرسوم است. حفظ تماس چشمی و دست دادن قبل و بعد از جلسه با همه افراد حاضر در جلسه ضروری است. در جلسات و مذاکرات ایسلندی‌ها حاشیه نمی‌روند.

 

• بسیار مهم است که قرار ملاقات‌ها و زمان جلسات را از قبل زمان‌بندی کنید.

 

• ایسلندی‌ها به شدت وقت‌شناس هستند. بنابراین رسیدن به موقع در جلسات و ترجیحا اندکی زودتر از زمان شروع لازم و ضروری است. اگر به هر دلیلی دیر به جلسه می‌رسید، فورا با میزبان خود تماس بگیرید.

 

• مردم ایسلند به‌طور برابر به یکدیگر نگاه می‌کنند. بنابراین برای زیردستان ارائه نظرات یا انتقاد از افراد بالاتر سازمانی پذیرفته شده است.

 

• کارت‌های ویزیت طی جلسه اولیه مبادله می‌شود. چون زبان انگلیسی به‌طور گسترده در مجامع کسب‌وکار ایسلند صحبت می‌شود، یک سمت کارت ویزیت‌تان را حتما به زبان انگلیسی ترجمه کنید.

 

• شام‌ کاری در ایسلند پذیرفته شده است و فرصتی برای همکاران برای ایجاد روابط شخصی و مورد اعتماد است. شام‌ها می‌توانند در جای عمومی یا در خانه برگزار شوند.

 

• مرخصی زایمان با حقوق در این کشور 90 روز است.