پارس ناز پورتال

آشنایی با سوند صنایع دستی خطه جنوب ایران

آشنایی با سوند صنایع دستی خطه جنوب ایران

آشنایی با سوند صنایع دستی خطه جنوب ایران 

سوند در جنوب ایران ساخته می شود و یک حفاظ طبیعی برای سایبان ها و همچنین برای ساخت سبد از آن استفاده می گردد. سوند بافی یکی از صنایع دستی مردم شهرستان سیریک است که همه موارد تشکیل دهنده آن از درخت نخل است .

 

سوند از شاخ و برگ درخت نخل و در ابعاد ۴ ، ۶ و ۸ متری ساخته می شود و برای ساختن سایبان ، خانه های روستایی ، انباری ، کپر ، آغل احشام و حریم باغها استفاده می شود .این حرفه با توجه به اقلیم جغرافیایی منطقه ، سهولت تهیه ، جابجایی و ماندگاری در برابر رطوبت و آفتاب دارای خریداران بسیاری داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد .

 

از درخت نخل محصولاتی شامل سوند ، حصیر ، خرمای دامی ، خرما و شیره خرما به کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس صادر می شود.سوند که حصیری زمخت و خشن است و یکی از صنایع دستی مردم در جنوب ایران می باشد که جز حصیربافی و رایج ترین صنایع دستی است

 

وجود نخلستان ها و درختان خرمای فراوان این فرصت را فراهم آورده تا با آن گونه های مختلف حصیر بافته شود. برای ساختن سوند از شاخه برگ‌دار درخت خرما استفاده می‌شود شاخه برگ دار را با طناب‌هایی‌که از برگ درخت خرما بافته شده است به‌ هم متصل کرده و برای پوشش سقف خانه ها و حفاظت بادگیرها در فصل زمستان استفاده می شود.