پارس ناز پورتال

هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسید

هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسید

هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسید 

غول پیکرترین هواپیمای دنیا چندی پیش در انگلستان در حال پرواز آزمایشی سقوط کرد.اما بقیه هواپیماها را با هم بشناسیم و بررسی کنیم. زمانی ژنرال عمر برادلی گفت: «وقتی کار به جنگ می رسد، آماتورها یکسره در مورد استراتژی و تاکتیک های جنگی صحبت می کنند و حرفه ای ها در مورد لجستیک و تدارکات نظامی.» شاید همین امر یکی از مهم ترین دلایل برتری بعضی از ارتش های دنیا باشد؛

 

ارتش هایی که نیروی نظامی خاص یا عجیب و غریبی ندارند ولی از لحاظ تامین نیرو و مهمات و پشتیبانی افراد خود در بهترین شرایط به سر می برند. وقتی جنگ به نقطه حساس خود می رسد، معمولا بحث تدارکات مهم ترین عاملی است که باعث پیروزی یکی از طرفین می شود.

 

ارتش چین نیز با توجه به تعداد زیاد نیروی نظامی خود باید شرایط ویژه ای برای تدارکات این نیرو در نظر بگیرد. به خاطر همین به تازگی ارتش چین از دو وسیله نظامی عظیم خود رونمایی کرد. یکی کشتی پشتیبانی مدل 901 و دیگری هواپیمای تدارکاتی سنگین وزن Y-20 که هرکدام یکی از بزرگ ترین مدل ها در نوع خود حساب می شوند.

 

ارتش چین با اضافه کردن این دو وسیله عظیم، جهشی بزرگ در بحث عملیات نظامی خود به وجود آورد. مخصوصا با هواپیمای ترابری جدید خود که در چین آن را با نام «دختر چاق» صدا می زنند. در این مطلب نگاهی به بزرگ ترین هواپیمای نظامی می اندازیم تا کمی با عظمت این غول های آسمان آشنا شویم.

هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسیدC-5 Galaxy
غول آمریکایی

هواپیمای سی پنج بزرگ ترین هواپیمای ارتش آمریکا محسوب می شود؛ هواپیمایی که توانایی طی مسافت های طولانی و حمل بار زیادی را داراست و از بهترین هواپیماهای استراتژیک دنیا محسوب می شود. این هواپیما بعد از تایید طرح نهایی در دهه 60 توسط شرکت لاکهید تولید شد.

 

در مدل های اولیه موتور این هواپیما محصول شرکت جنرال موتورز بود و بعدها با سنگین تر شدن وزن این هواپیما این موتورها نیز ناکارآمد بودند و روی مدل 747 ایرباس قرار گرفتند.گلکسی سی 5 دارای دو در بارگیری در جلو و عقب است و همین سرعت بارگیری آن را بسیار سریع تر می کند. این هواپیما وزنی حدود 20 تن را بارگیری می کند که حدودا دو برابر رقیب چینی خود است.

 

هواپیمای C-5 Galaxy می تواند بارهای سنگین و حجیمی مثل تانک های جنگی، پله ای متحرک، هلی کوپترهای نیمه سنگین و سنگین را حمل کند، ضمنا به دلیل دماغه بازشونده و در انتهایی، امکان بارگذاری و باربرداری سنگین هم دارد؛ مثلا سی پنج می تواند دو تانک ام- یک یا شش فروند هلی کوپتر تهاجمی آپاچی را حمل کند.

 

همچنین هرچند جا به جایی سربازان در طرح اولیه C-5B لحاظ نشده بود ولی این هواپیما می تواند 290 سرباز مسلح به همراه تجهیزات مورد نیاز را با آن جا به جا کند. گالکس با بال های جدید رکوردهای جهانی پرواز مثل بیشترین وزن برخاستن (حدود 300 تن) را به دست آورد و در جنگ خلیج فارس با شرکت در عملیات توفان صحرا 22.4 درصد از مجموع کل ماموریت های انجام شده ترابری استراتژیک را انجام داد.

 

شرکت lokheed martin اعلام کرد که c-5m در تست های پروازی خود به تاریخ 13 سپتامبر 2009، 41 رکورد جدید به دست آورده است. اطلاعات این پرواز توسط انجمن ملی هوانوردی جهت تایید رسمی ثبت شده اند. در این رکورد 5m-c 80 تن بار را در مسافت 12500 متری به مدت 23 دقیقه و 59 ثانیه حمل کرد.
هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسید• طول: 75.5 متر
• ارتفاع: 20 متر
• بیشترین عرض کابین: 5.7 متر
• بیشترین ارتفاع کابین: 4.1 متر
• مساحت کف کابین: 213 مترمربع
• بیشترین سرعت افقی: 919 کیلومتر بر ساعت
• بیشترین سرعت کروز: 900 کیلومتر بر ساعت
• سرعت کروز اقتصادی: 833 کیلومتر بر ساعت
• بیشترین نرخ صعود: نه متر در ثانیه
• مسافت دویدن برای برخاست: 2.9 کیلومتر
• مسافت فرود: 1.2 کیلومتر
• سقف پرواز خدماتی: 10.8 کیلومتر

 

ایرباس BELUGA
اتوبوس هوایی

ایرباس (Airbus A300) یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. نخستین بار در ششم آبان 1351 (28 اکتبر 1972) معرفی شد و دو سال بعد رسما به خدمت شرکت های هواپیمایی درآمد. ایرباس آ- 300 دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است و میان انواع A300 مدل A300-600 که به منظور ترابری ساخته شده اند،

 

مدرن ترین آن هاست. ساخت این مدل در سپتامبر 1992 به وسیله بخش هوا- فضای کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان و اسپانیا، آغاز شد.شرکت ایرباس از نظر موقعیت جغرافیایی، در تمامی این کشورها شعبی ایجاد کرده است که پس از ساخت بخش های مختلف، جهت گردآوری و سرهم بندی نهایی به واحد مرکزی منتقل می شوند.

 

قسمت های کوچک و جزییات در مدل های مختلف متفاوت است ولی ساختار کلی، معمولا بدون تغییر باقی می ماند. بال هواپیما در انگلستان ساخته می شود، دم هواپیما در اسپانیا، بدن آن در آلمان و دماغه و بخش مرکزی در فرانسه ساخته می شوند و این بخش ها در هامبورگ یا تولوز کنار هم جمع شده و ساختار کلی هواپیما را تشکیل می دهند.

اولین پرواز این هواپیمای باربری در سال 1994 بود و بعد از 335 ساعت پرواز آزمایشی، گواهینامه پرواز در سپتامبر 1995 صادر و به کار گرفته شد. چهار فروند دیگر نیز از این هواپیما ساخته شده است و هر پنج فروند در حال حاضر به طور منظم استفاده می شوند.

 

وظیفه اصلی این هواپیماها انتقال قطعات هواپیماهای Airbus که آماده مونتاژ هستند در سراسر اروپا برای مونتاژ نهایی به هامبورگ یا لوتوز است. ولی در عین حال این هواپیماها برای امور نقل و انتقال هوایی بار مورد استفاده قرار می گیرند که شامل بخش های مختلف ایستگاه های فضایی، آثار هنری حجیم و ظریف، ماشین های صنعتی و هلی کوپترها می شود.

 

هواپیماهایی وجود دارند که بارهای سنگین تری را نیز می توانند حمل کنند مانند An-22 یا C-5 ولی هیچ کدام از این مدل ها ظرفیت داخلی قابل مقایسه ای با Airbus ندارند. ظرفیت حمل بار مدل 600ST-A300 از نظر ارتفاع بار 7.4 متر و از نظر طول بار 37.7متر و از نظر وزن 47 تن است.
هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسید• مدل 300-600: 90115 کیلوگرم با موتور CF6s یا 90065کیلوگرم با موتور PW-4000s؛ بیشینه وزن برخاست 165900 کیلوگرم

 

• مدل 600R-A300: 91040 کیلوگرم با موتور CF6s یا 90965 کیلوگرم با موتور PW-4000s؛ بیشینه وزن برخاست 170500 کیلوگرم

 

• مدل 600F- A300: 78335 کیلوگرم با موتور CF6s؛ بیشینه وزن برخاست 170500 کیلوگرم

 

• بال: طول 54.08 متر، ارتفاع 16.62 متر

 

• ظرفیت: خدمه پرواز دو نفر

 

• مدل 600R- A300: حداکثر 26 صندلی درجه ویژه اقتصادی و 240 صندلی درجه اقتصادی

 

Y-20

یک چینی چاق

مدل جدید Y-20 که به تازگی به سیستم حمل و نقل هوایی چین ملحق شده است با کمک اوکراین و روسیه ساخته شده است و در اصل اولین هواپیمای ترابری سنگین چین محسوب می شود. طرح اولیه این هواپیما در سال 1990 ریخته شد ولی پروژه آن بسیار کند جلو می رفت تا اینکه در سال 2006 به اولویت اول نیروی هوایی ارتش چین تبدیل شد.

 

با پشتکار شبانه روزی بالاخره این هواپیما اولین پرواز موفق خود را در سال 2013 انجام داد تا کشور چین بعد از روسیه، آمریکا و اوکراین تبدیل به چهارمین کشور دارنده جتی با وزن بیش از 200 تن بشود.تا قبل از این هواپیما، کشور چین طبق عادت دیرینه کپی کاری خود از یک هواپیمای باری به اسم Y-8 استفاده می کرد

 

که کپی ضعیفی از مدل An-12 کشور روسیه بود ولی الان دیگر تولید آن مدل متوقف و تاکنون هشت فروند از این هواپیما وارد سیستم حمل و نقل هوایی چین شده است.ظرفیت حمل بار این هواپیما به حدود 60 تن می رسد و حتی می تواند تانک های سری 99 را نیز جا به جا کند.

 

با این میزان توان حمل بار این هواپیما در رده ای میان هواپیمای C-17 بویینگ با ظرفیت 77 تن و هواپیمای Ilyushin Il-76 روسیه با ظرفیت حمل 50 تن بار قرار می گیرد که در نوع خود بسیار خوب است. این هواپیما توان حمل سوخت کافی برای رسیدن به اروپا، آفریقا، استرالیا و حتی آلاسکا را نیز دارد و به همین دلیل دیگر یک هواپیمای ترابری معمولی حساب نمی شود و نقشی استراتژیک پیدا می کند.

 

سیستم پیشرانه این هواپیما از چهار موتور جت روسی تشکیل شده است و البته مقامات نظامی چین از استفاده از موتور بومی در آینده نزدیک خبر داده اند. هواپیمای جدید چینی ها برخلاف ظاهر غلط اندازش از مواد ساده ای درست شده است.

 

بیشترین مواد تشکیل دهنده این هواپیما نوع خاصی از کامپوزیت است که در برابر حرارت نیز مقاوم است. این مواد وزن کلی هواپیما را بسیار کم می کنند و قدرت مانور بیشتری در اختیارش قرار می دهد.

هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسید• طول: Y-20 تقریبا 47 متر (ایل- 76، 46.6 متر)
• ارتفاع: 15 متر
• وزن بدون بار: 100 تن
• فاصله دو سر بال: 45 متر (ایل 76، 5-/50 متر)
• حداکثر وزن صعودی: 220 تن (ایل-76، 210 تن)
• برد پرواز با حداکثر بار 66 تن: در Y-20چینی، 4400 کیلومتر اعلام شده است. (ایل- 76، با بار 60 تن، 4 هزار کیلومتر)
• خدمه پرواز: سه نفر

 

An- 225
بزرگ ترین پرنده آسمان

هواپیمای An- 225 برای اولین بار در 21 دسامبر سال 1988 به پرواز درآمد. این هواپیما بزرگ ترین و پرقدرت ترین هواپیمای جهان است که در ابتدا جهت حمل و نقل شاتل بوران (Buran) سفینه فضایی شوروی که تنها یک بار در سال 1988 به فضا سفر کرد، ساخته شد.

 

این هواپیما در اصل مدل بزرگ تری از هواپیمای موفق An-Ruslan 124 است. این هواپیما با حداکثر وزن ناخالص 640 تن، در حال حاضر سنگین ترین هواپیمای جهان است. هرچند هواپیمای Hughes H-4 Hercules وزن بیشتری نسبت به An-225 داشت و طول بال هایش نیز بیشتر بود اما H-4 تنها یک بار موفق به پرواز شد.

 

هواپیمای An-225 بزرگ ترین هواپیما در جهان به شمار می رود که پروازهای موفقیت آمیز متعددی داشته است. این هواپیما حتی از Airbus A380 و نیز همتای خود C-5Galaxy که به منظور حمل هواپیماهای جنگی ساخته شده بود، بزرگ تر است در سری جدید خود دو موتور توربوفن به بال ها اضافه شده و تعداد کلی موتورهای بال ها را به شش عدد رسانده است.

 

به علاوه به منظور تسهیل در سیستم فرود، تعداد چرخ های آن به 32 عدد افزایش یافته است.هواپیمای An-225 به عنوان وسیله حمل بارهای سنگینی مانند لوکوموتیوها، ژنراتورهای 150 تنی و… که حمل هوایی آن ها تقریبا غیرممکن است، استفاده می شود.

 

این هواپیما همچنین برای امدادرسانی در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و امکان ارسال سریع کمک های مورد نیاز به سراسر جهان سرمایه ای ارزشمند محسوب می شود.این هواپیما توان پرواز با بیشینه وزن 640 تن را هنگام برخاستن از زمین دارد که بیشترین میزان این شاخص در بین هواپیماهای غول پیکر جهان محسوب می شود.

 

آنتونوف An-225 مریا همچنین طولانی ترین طول بال ها را در جهان از آن خود کرده است. طول این هواپیما 84 متر و طول بال های آن 88.4 متر است.
هواپیماهای غول پیکر دنیا را بشناسید• ظرفیت ترابری: 250 هزار کیلوگرم
• طول: 84 متر
• پهنای بال ها: 88 متر و 40 سانتی متر
• ارتفاع: 18.1 متر
• وزن خالص: 175 هزار کیلوگرم
• حداکثر وزن هواپیما به همراه بار: 640 هزار کیلوگرم
• مسافت Takeoff: در سنگین ترین حالت 3500 متر
• حداکثر سرعت: 850 کیلومتر بر ساعت
• سرعت عادی: 750 کیلومتر بر ساعت
• برد با حداکثر سوخت: 14 هزار کیلومتر
• برد با حداکثر وزن: چهار هزار کیلومتر
• سقف پرواز: 10 هزار متر