پارس ناز پورتال

هنگام آلودگی هوا این خوراکی ها را بخورید

هنگام آلودگی هوا این خوراکی ها را بخورید

هنگام آلودگی هوا این خوراکی ها را بخورید 

شما می توانید هنگامی که هوا آلوده است از خوراکی ها استفاده کنید تا کمترین ضرر به بدن شما وارد شود. آلودگی هوا برای بدن مانند سم است. بنیاد سلامت جهانی تخمین زده سالانه ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند . اخبار این روزها ، زمان بیشتری را به گزارش هایی درباره ی آلودگی هوا اختصاص می دهد و مردم آگاهی بیشتری درباره اثرات سوء آن بر سلامتی کسب کرده اند .

 

این مشکل که ابتدا در کشورهای در حال توسعه دیده می شد ، امروزه به مشکلی جهانی و برطرف کردن آن به یکی از بزرگترین نگرانی ها تبدیل شده است . حتی در مناطقی که از این نظر بی خطر محسوب می شوند ، شغل شما ممکن است برایتان خطراتی ایجاد نماید . برای مثال کسانی که در معرض دود سوخت های فسیلی هستند ، بیشتربه بیماری های تنفسی مبتلا می شوند .

 

چطور آلودگی هوا سلامت شما را به خطر می اندازد ؟

وقتی در هوای آلوده نفس می کشید ، ذرات معلق و دیگر آلودگی ها به ریه و مجاری تنفسی شما نفوذ می کنند و آن را ملتهب می سازند . همین التهاب بیماری های تنفسی مثل برونشیت مزمن ، امفیزم ، سرطان ریه ، آسم ، تنگی نفس و همچنین بیماری های قلبی را بوجود می آورند .

 

اگر از قبل دچار بیماری قلبی و یا تنفسی بوده اید ، آلودگی می تواند بیماری شما را تشدید کند . البته برخی از انواع ماسک از مجاری تنفسی در برابر آلودگی هوا حفاظت می نمایند . همچنین راهکارهایی برای بازیابی سلامتی و رهایی از آسیب های این آلودگی وجود دارد . تحقیقات نشان می دهند برخی از انواع مواد غذایی که سرشار از ویتامین C و E هستند به شما در پاکسازی ریه ها کمک می کنند .

 

زیرا این مواد در دسته ی غذاهای ضد التهاب و آنتی اکسیدان قرار می گیرند . در این قسمت به برخی از این مواد غذایی اشاره می کنیم :

 

روغن زیتون

ویتامین E موجود در روغن زیتون عملکرد ریه ها را بهبود می بخشد . همچنین در روغن زیتون اسید چرب هایی وجود دارد که به کاهش التهاب کمک می کنند . از آنجایی که گرما ماهیت شیمیایی روغن زیتون را تغییر می دهد و بسیاری از خواص آن را از بین می برد ، بهترین راه مصرف این روغن به صورت خام و در سالاد است .

 

بذر کتان
در بذر کتان میزان زیادی فیتواستروژن و اسید چرب امگا ۳ یافت می شود . فیتواستروژن آنتی اکسیدانی است که به کاهش علایم آسم و دیگر واکنش های آلرژیک کمک می کند . می توانید بذر کتان را به سالاد و یا غذاهای پخته شده ی خود اضافه کنید .

 

آووکادو

محققان میزان اثر گذاری ویتامین E در کاهش بیماری های تنفسی را طی یک رشته تحقیقات مورد بررسی قرار دادند . آنها دریافتند سطح این ویتامین در افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مثل آسم پایین تر از حد معمول است . بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین مثل آووکادو و اسفناج برخی از آسیب های آلودگی ها و اثرات آن بر ریه ها را از بین می برد.

 

بروکلی

مطالعات نشان می دهند ، بدن افرادی که به طور منظم بروکلی می خورند قادر به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا و ذرات معلق می باشد . این دفع را می توان در نتیجه وجود سولفورافان ، یک ترکیب ضد سرطان ، در بروکلی دانست .علاوه بر بروکلی ، دیگر سبزیجات حاوی این ماده نیز برای از بین بردن اثرات آلودگی هوا موثرند .

 

گوجه فرنگی

رژیم غذایی شما باید سرشار از گوجه فرنگی تازه باشد . لیکوپن موجود در گوجه فرنگی آنتی اکسیدانی است که از بروز بیماری های تنفسی پیشگیری می نماید .